[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:13

Dromen schreef:
Ik heb de laatste paar weken een paar trucjes geleerd (eerst kon ik ook niet aan de teugel rijden)
Elk paard reageerd anders.

Bij een van de pony's moet je in plaats van tegelijk kneepjes geven, om de beurt een kneepje geven. Het hoofd vloog naar beneden (eerst heel hoog opgeheven) Bij deze pony moeten je kneepjes heel kort zijn maar dan ook heel kort.

Bij een andere moet je tegelijk kneepjes geven en lang (1.5 seconden)

Je moet gewoon even proberen.

Teugels iets van de hals, blijven drijven, knik in de armen, rug recht, hakken laag en kneepjes geven.


Helaas is nageeflijk rijden niet met trucjes te bereiken. Nageeflijk wordt een paard alleen als de ruiter helemaal correct erop zit. Van jouw beschrijving heb ik het vermoeden dat je paard niet in zijn lichaam nageeflijk loopt, maar alleen zijn hals buigt en dus in een valse krul loopt.
Daaraan wil ik nog even toevoegen dat als je korte kneepjes geeft afwisselend in beide teugels, je het paard vreselijk in de mond zaagt. Dat heen en weer getrek van het bit doet je paard pijn, dus ik gok dat hij daarom zijn hoofd naar beneden doet: om die pijn te ontwijken.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:24

Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe


Ik heb ook jaren gehoord dat ik met kneepjes moet rijden :) Het plaatje dat ik momenteel in mijn profiel heb is daar een goed voorbeeld van. Paardje netjes met gebogen hals, maar oh wat zit ik er ellendig op en wat staat hij er slecht bij. Inmiddels heb ik gelukkig instructie die het niet op die manier probeert aan te pakken en je wil niet weten in hoe verre mijn rijstijl verbeterd is. Paard is er veel gelukkiger mee. Hoop op snel nieuwe foto's om het verschil te illustreren :j

Kijk, wat het is: de meeste mensen vinden aan de teugel lopen een mooi beeld geven en willen dat graag bereiken. Helaas is dat niet zo makkelijk om te doen, dus veel mensen nemen de makkelijke weg. Met kneepjes geven krijg je een paard namelijk wel in de krul. Waarom is dat dan niet genoeg? Omdat die krul op zich helemaal niet gewenst is (ziet er wel mooi uit maar heeft geen nut). Wat men werkelijk wil is dat het paard zijn achterbenen beter gaat gebruiken en meer gewicht op zijn achterbenen gaat zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen en een betere houding heeft. Ten gevolge van die actieve houding gaat hij dan in zijn hals buigen.

Het nageeflijk lopen is niet zo makkelijk om te bereiken: je moet het paard actief maken in zijn achterhand en dus zorgen dat hij goed aan het been is; je moet loslaten van voren en het paard daar ruimte geven maar wel contact houden; je moet zelf een goede houding hebben waarmee je het paard niet in de weg zit, etc. Nageeflijkheid bereik je dus door correct rijden. Is dus helemaal niet zo makkelijk, dus veel mensen proberen het plaatje te bereiken zonder al die poespas, dus door kneepjes te geven. Dat is helaas helemaal niet fijn voor het paard, zelfs pijnlijk, en doet je rijden dus op den duur geen goed.

Wat je zegt over ontspannen rijden klopt. Dat lukt niet zo 1 2 3, daar gaat tijd overheen. Jij moet leren ontspannen rijden en je paard moet leren om op die ontspannenheid te reageren. Zal moeilijker voor jou zijn dan voor het paard ;) je moet maar denken: een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, dat kan hij best. Als jij hem die kans geeft zal hij het doen.
Wat het belangrijkste is is dat je voorlopig even het beeld loslaat van hoe je je paard wil hebben lopen. Focus op jezelf en jouw houding, dan komt die van hem vanzelf als gevolg. Maak je paard aan het been. Dat wil zeggen dat je je been maar aan hoeft te leggen om reactie te krijgen. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Werk aan je zit. Dan kun je pas weer denken aan nageeflijk rijden, als het paard het dan niet al vanzelf is gaan doen :)

Sorry voor de wall of text ;)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:00

Nou, activiteit is niet hetzelfde als voorwaarts zijn. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je voordurend blijft aansporen zodat het paard over zijn tempo blijft rennen. Het keyword is hier impuls: je paard moet drang naar voren hebben en willen reageren op je been. Dat betekent niet dat hij ook direct harder gaat.

Die impuls bereik je door reactie te eisen op je been. Jij spoort aan met je kuiten, je paard reageert direct. Zo niet, dan geef je een flinke schop of tik met de zweep, zolang je paard maar begrijpt dat jij écht wil dat hij nú naar voren gaat. Dat doe je heel consequent totdat hij begrijpt dat je bij een klein beetje been al reactie wil, totdat je uiteindelijk die grote hulpen niet meer nodig hebt. Dan hou je vervolgens je paard zo actief dat hij niet uit elkaar valt, maar niet zo veel dat hij werkelijk te hard gaat lopen. Een arbeidstempo is voldoende (tenzij je middendraf wil ofzo natuurlijk :P).

Als hij inderdaad sneller gaat lopen mag je natuurlijk wel opvangen met je hand. Dat doe je door een ophouding te maken op twee teugels, en daarna weer los te laten wanneer hij het gewenste tempo heeft. Je mag dus best wel aan je teugels zitten, maar alleen als het echt nodig is. Als je op je zit terug kunt rijden is dat ook prima, zelfs beter :) De rest van de tijd houd je alleen maar verbinding met de mond zonder terug te werken met je handen (vooral je binnenhand niet).

Tempowisselingen maken mag best :j is zelfs goed voor hem en maakt hem sterker. Maar dat is niet wat ik bedoel met activiteit dus.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:25

Hm, dat hij zijn hoofd omhoog steekt op het moment dat je iets aan de teugel vraagt doet me eerder denken aan problemen met zijn tanden ofzo; haken oid.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:11

Doet mijn paard soms ook. De meeste mensen zeggen dat het toch duidt op spanning en dat een paard alleen maar knarst als hij gespannen is, maar mijne is dat ook niet dus dat weet ik niet :)

Kauwen op het bit is niet zo veel mis mee, zolang het niet al te overdreven wordt. Dat duidt dan wel op ontspanning. Het is wel redelijk essentieel om te weten welke van de twee hij doet. Is nogal een groot verschil.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:11

floor191196 schreef:
Aleeneh schreef:
Doet mijn paard soms ook. De meeste mensen zeggen dat het toch duidt op spanning en dat een paard alleen maar knarst als hij gespannen is, maar mijne is dat ook niet dus dat weet ik niet :)

Kauwen op het bit is niet zo veel mis mee, zolang het niet al te overdreven wordt. Dat duidt dan wel op ontspanning. Het is wel redelijk essentieel om te weten welke van de twee hij doet. Is nogal een groot verschil.

Hij kauwt op het bit, waar dan dus niet zoveel mis mee is. Alleen verlies ik dan af en toe het contact, weet je misschien wat ik hieraan kan doen?


Volgens mij valt daar niet veel meer aan te doen dan gewoon een stille rustige hand hebben waarmee je de mond zoveel mogelijk volgt. Hij neemt het bit wel aan en dat is goed, maar ik denk dat het nog iets meer tijd kost voordat hij ook je hand helemaal volgt. Als je de teugels langer maakt, volgt hij je hand dan wel mooi?

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 02:53

Zodra hij ontspant moet jij ook ontspannen :j je wil graag zien dat een paard nageeft, dus zodra hij dat doet moet je zorgen dat het heel prettig voor hem is om dat te doen, zodat hij er plezier in krijgt. Dus probeer te ontspannen wanneer hij dat doet (echt meteen zodra hij loslaat) en open je hand een beetje zodat je een heel licht contact houdt. Op die manier gaat hij op een gegeven moment begrijpen van "hee, nageven is eigenlijk best wel fijn!" en dan gaat hij het steeds vaker doen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:15

Het niet zo hard proberen en meer werken aan je eigen houding en aan de activiteit van het paard :j Je geeft zo weinig details dat we er weinig specifieks over kunnen zeggen, dus ik zou zeggen, lees deze pagina's eerst even door, en als je dan nog vragen hebt, stel ze dan.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:04

Nynke, probeer dit topic eens door te lezen en kijk of het dan iets duidelijker voor je is? :) Er staat al heel veel goed advies in. Begin eens op pagina 1 ;)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:31

Aleeneh schreef:
Dromen schreef:
@ Aleeneh & superwoman
hmmm tijd voor plan c dus.
Ik heb echt jaren gehoord dat je kneepjes moet geven, maar als twee zeggen dat het fout is: dan zal het wel fout zijn.
Voor de rest heb ik gehoord; ontspannen rijden, maar dat lijkt ook niet echt te lukken.

Als iemand trouwens weet hoe ze 2000 jaar geleden die paarden aan de teugel kregen met LOSSE teugels: graag een pb sturen.
Ze kregen het immers voor elkaar, al kan ik nergens vinden hoe


Ik heb ook jaren gehoord dat ik met kneepjes moet rijden :)

Kijk, wat het is: de meeste mensen vinden aan de teugel lopen een mooi beeld geven en willen dat graag bereiken. Helaas is dat niet zo makkelijk om te doen, dus veel mensen nemen de makkelijke weg. Met kneepjes geven krijg je een paard namelijk wel in de krul. Waarom is dat dan niet genoeg? Omdat die krul op zich helemaal niet gewenst is (ziet er wel mooi uit maar heeft geen nut). Wat men werkelijk wil is dat het paard zijn achterbenen beter gaat gebruiken en meer gewicht op zijn achterbenen gaat zetten, zodat hij de ruiter beter kan dragen en een betere houding heeft. Ten gevolge van die actieve houding gaat hij dan in zijn hals buigen.

Het nageeflijk lopen is niet zo makkelijk om te bereiken: je moet het paard actief maken in zijn achterhand en dus zorgen dat hij goed aan het been is; je moet loslaten van voren en het paard daar ruimte geven maar wel contact houden; je moet zelf een goede houding hebben waarmee je het paard niet in de weg zit, etc. Nageeflijkheid bereik je dus door correct rijden. Is dus helemaal niet zo makkelijk, dus veel mensen proberen het plaatje te bereiken zonder al die poespas, dus door kneepjes te geven. Dat is helaas helemaal niet fijn voor het paard, zelfs pijnlijk, en doet je rijden dus op den duur geen goed.

Wat je zegt over ontspannen rijden klopt. Dat lukt niet zo 1 2 3, daar gaat tijd overheen. Jij moet leren ontspannen rijden en je paard moet leren om op die ontspannenheid te reageren. Zal moeilijker voor jou zijn dan voor het paard ;) je moet maar denken: een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen, dat kan hij best. Als jij hem die kans geeft zal hij het doen.
Wat het belangrijkste is is dat je voorlopig even het beeld loslaat van hoe je je paard wil hebben lopen. Focus op jezelf en jouw houding, dan komt die van hem vanzelf als gevolg. Maak je paard aan het been. Dat wil zeggen dat je je been maar aan hoeft te leggen om reactie te krijgen. Doe zo weinig mogelijk met je handen. Werk aan je zit. Dan kun je pas weer denken aan nageeflijk rijden, als het paard het dan niet al vanzelf is gaan doen :)

Sorry voor de wall of text ;)


Even een quote van wat ik op pagina 1 zei, misschien dat dat helpt :P

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:50

Zelf in balans zitten. Dus lijn van je schouders -> heupen -> hakken. Zo in balans zitten dat je je handen netjes stil kunt houden. Je onderarmen in een rechte lijn met de teugels van je paard houden. Je handen voor je houden, en niet richting je bovenbenen... euhm... recht vooruit kijken, en niet naar het hoofd van je paard, da's ook een beroemde :+

Dus gewoon een nette houding :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:08

Ik kan wel een paar dingen noemen die ze kan bedoelen op zich :) Bijvoorbeeld dat je je binnenhand een stukje terugtrekt in vergelijking met je buitenhand. Daarmee blokkeer je het achterbeen van je paard dat hij dan minder goed kan onderbrengen.
En omdat je je teugels wat lang hebt en je naar voren kiepert kiepert hij ook naar voren. Hij loopt best wel op de voorhand, en daardoor nog niet zo mooi over de rug en met buikspieren niet zo mooi aangespannen.

Maar vind wel dat je heel erg aan het vooruitgaan bent zelf als ruiter :j

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:22

Wat mij opvalt wat bij galop vaak het belangrijkste is is dat de ruiter ineens iets compleet anders gaat doen en heel verkrampt gaat zitten :j gewoon netjes blijven zitten, ontspannen rechtop en licht contact met de mond enzo helpt vaak al heel veel, onbewust doen veel mensen dat vaak dan toch niet.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:14

quincy1998 schreef:
Ik doe niet veel met mijn handen wel contact stelling en veel voorwaats rijden van achter maar als ik ge trekken speelen weet ik veel wat dan komt ze om hoog en gaat ze sterren kijken duzz en voorwaats rijden helpt dan niet meer. wat moet ik nou doen dan


Pff ik schrik ervan hoeveel mensen echt aan de teugels trekken om een paard nageeflijk te maken.
Als iemand aan jou trekt, wat doe je dan? Dan trek je terug. Dat doet een paard ook, dus hoe harder jij trekt, hoe meer je paard omhoog komt en sterren gaat kijken.

Hou gewoon een ontspannen verbinding, ga zelf correct zitten en maak je paard goed actief voor het been (niet 'snel' maar actief in de zin dat ie goed reageert op je hulpen). Dan komt het vanzelf zodra hij je hand begint te vertrouwen.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:15

Nou ja, de meeste manegepaarden bij ons hiero gaan anders allemaal wel aan de teugel als je er correct op zit en je ze actief rijdt en ontspannen bent, hoor.

En naja ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die meteen de hand al opzoeken hoor. Nee dan zijn ze niet correct nageeflijk, maar dan zoekt het paard het wel uit zichzelf al op.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:58

Mja weet je wat het is... nageeflijk rijden is geen trucje. En daarom is het niet zielig als manegepaarden het 'moeten'. Als ze het doen betekent het gewoon dat ze lekker in hun vel zitten en fijn ontspannen lopen. Echte nageeflijkheid is niet geforceerd.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:23

Heb je foto's van als je aan het rijden bent? Misschien dat we dan iets beter kunnen inschatten wat het probleem is :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:07

Paarden kunnen niet correct nageeflijk zijn vanuit het halthouden.... dus dat lijkt inderdaad meer op alleen proberen de nek in het krulletje te krijgen. Echte nageeflijkheid komt voort uit correct gebruik van de achterhand, tijdens het lopen.

Als je probeert hem vanuit stap in die halshouding te houden zit je dus waarschijnlijk flink aan de teugels te prutsen, en dat is nou juist niet de bedoeling.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:35

Voorwaarts rijden en haar ruimte geven met de teugel, om te beginnen :j (niet teugels losgooien meteen hoor)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:55

Dan loopt hij niet op eigen benen en leunt hij op de teugel :) komt omdat je hem toch niet actief genoeg hebt lopen. Dus zorg dat hij actief loopt en goed aan je been is. Zorg er ook voor dat je zelf recht zit. Als je voorover hangt/naar beneden kijkt zal hij ook als het ware een beetje naar voren kukelen, waardoor hij makkelijker gaat hangen. En als laatste, sja.... hij kan alleen maar hangen als jij hem iets biedt om op te hangen, dus hou vooral niet vast met je teugels. :]

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:55

Been geven kan helpen om je paardje weer iets wakker te schudden, maar dat is geen eeuwige oplossing, inderdaad. Wat wel de oplossing is heb ik geloof ik een paar posts eerder al beschreven :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:54

Ik leerde inderdaad zelf pas hoe het moest toen ik stopte met het proberen. :+

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:19

Ja, ik moet bekennen dat ik van standaard manegeruitertje binnen een half jaar toch dramatisch veel beter ben gaan rijden sinds ik op bokt zit. Ik heb hier eindelijk de theorie achter het rijden geleerd waardoor ik nu eindelijk snap waar ik zelf mee bezig ben en waar ik op moet letten om te zien of mijn paard goed aan het werk is. En daarom kan ik dat nu ook zelf in de praktijk brengen.

Vergelijking afgelopen zomer en nu, om eens te zien wat voor een verschil bokt kan brengen in iemands rijstijl :)

Afbeelding
Dit was afgelopen zomer. Paard in de valse knik, ik gaf kneepjes en had een veel te sterke binnenhand, zat er als een zoutzak op, paard achter de loodlijn en liep te sloffen. Eigenlijk alle veel voorkomende fouten :+
Afbeelding
Dit was ergens 1-2 maandjes terug. Nog niet helemaal op de achterhand maar daar heeft deze pony ook de kracht nog niet voor (is 6 en had winter stilgestaan), maar wel echt nageeflijk, ik in een nette houding met stille handen op gelijke hoogte en rechtstreeks contact met de mond...

Dan mag ik toch wel een heel groot dankjewel geven aan dit soort topics :j
Bewijs dat het echt een groot verschil maakt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:00

Nee, ik bedoel eigenlijk precíes te zeggen wat jij ook typt!
Deze foto's zijn een perfecte illustratie daarvoor, eigenlijk. En dit is wat ik geleerd heb dankzij bokt, dankzij onder andere dit topic en andere dergelijke topics. Vroeger dacht ik alleen maar aan het krulletje, en tegenwoordig heb ik geleerd dat ik altijd bij mezelf moet beginnen, dat ik zelf netjes moet zitten en het paard moet begeleiden om fijn te gaan lopen, en dat zodra ik dat doe, de rest vanzelf wel komt. Dat nageeflijkheid een gevolg is en geen streven op zichzelf.

En dat is wat ik met die voorbeelden ook hoopte door te geven aan andere mensen in dit topic: focussen op die krul is helemaal nérgens voor nodig. Ga er zelf goed op zitten en let niet op die nek van je paard, zet hem gewoon lekker actief aan het lopen en dan ben je al halverwege.

Dus volgens mij zijn wij het aardig met elkaar eens ;)

Haha thanks Superwoman :D

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:20

superwoman schreef:
Met tips kun je iemand soms best verder helpen hoor. Als je ziet/leest hoeveel mensen we al hebben geholpen met resultaat en hoeveel er hier hebben geleerd dat kneepjes geven niet de juiste manier is, dan ben ik daar best blij mee.


Het was bedoeld als illustratie bij deze opmerking van superwoman.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LolaTFB, Solmyrkvi en 70 bezoekers