rechtrichten en aanleuning (vervolg Paardenpraat)

Moderators: SayaJones, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:42

Volgens mij als je het omdraait: als je zelf niet op twee teugels kan rijden, komt je paard nooit over of tussen 2 teugels. Vandaar dus dat paardrijden een teamsport is??
De enige manier om je paard over 2 teugels te krijgen is hem consequent zo te rijden. Benen en zitwerk hoort ook recht te zijn uiteraard, dan gaat er ook over 4 benen.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:51

Waar de instructrice van Kitty misschien mee in de war was, is het schoudervoor rijden. Er wordt heel vaak shv gereden om scheefgaan tegen te gaan. Dat is in wezen niet verkeerd, tenzij het als resultaat heeft dat het hoofd steeds naar binnen wordt gevraagd, dat lost namelijk niks op (integendeel).
Zelf vraag ik stelling met binnenhand en mijn buitenhand begrenst en bepaald waar hij loopt. Als ik mijn buitenhand naar voren doe, laat hij hoofd en hals zakken.
Veel ruiters zijn geneigd veel met de binnenteugel te doen. Mijn leerlingen horen mij heel vaak zeggen dat de binnenhand mee moet naar voren. Stelling vragen (hand wat naar binnen) en daarna eventueel volgen, verder niks. Losgooien is ook niet de bedoeling want je wilt gelijke druk/aanleuning op beiden teugels. Meeveren is wel goed, zeker met beiden handen.
Als je paard goed aan je buitenteugel is, dan kun je je binnen hand zoveel meegeven als je wilt zonder dat je contact verbreekt. Voorbeeld is om je paard even over de hals te strijken als ie iets heel knaps doet, de aanleunig blijft behouden via de buitenteugel.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:26

Nee Fitz, daar is helemaal niks mis mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie