rechtrichten en aanleuning (vervolg Paardenpraat)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:11

Dit is het vervolg op een discussie onder Paardenpraat, Priveles-pure ontspanning. (Kan iemand me uitleggen hoe je zo'n link aanmaakt??)

Zoals ik daar al heb gezegd, ben je in mijn ogen bezig je paard recht te richten, en komt hij daarDOOR op 2 teugels, niet andersom. Als je een wending rijdt, vraag je stelling met je binnenhand, en je buitenhand maakt de wending af ahw (benenwerk buiten beschouwing gelaten hier). Maar een rechtgericht paard geeft ook dan een gelijk gevoel op beide teugels.

Misschien is dit ook gewoon een verschil van uitdrukken tussen mij en andere personen??

Dan nog Rieja, over dat met rust laten van jonge paarden: ik ben net zo'n "regelnicht" als jij en heb moeten leren (en dat geldt ook voor oudere paarden) om te corrigeren, en dan vervólgens alles met rust te laten. Uit de reactie die dan komt kun je namelijk een heleboel informatie halen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:29

Ik zal wel blond zijn, Zep, maar ik zie het verschil niet zo.
Je rijdt op 2 teugels en daardoor is je paard recht of je richt je paard recht en daardoor is hij op 2 teugels.
Nee, ik snap het verschil echt niet... Volgens mij bedoel ik gewoon hetzelfde als jij maar kan ik me op papier niet zo goed uitdrukken.
In ieder geval rijd ik hetzelfde als jij, zoals ik het nu lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:42

Volgens mij als je het omdraait: als je zelf niet op twee teugels kan rijden, komt je paard nooit over of tussen 2 teugels. Vandaar dus dat paardrijden een teamsport is??
De enige manier om je paard over 2 teugels te krijgen is hem consequent zo te rijden. Benen en zitwerk hoort ook recht te zijn uiteraard, dan gaat er ook over 4 benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:45

Ja dat bedoel ik dus. Maar er stonden wat opmerkingen in de trant van "je rijdt op 2 teugels en dan wordt ie recht" da's verkeerd om imo en dan is je resultaat nooit goed.
Er zit heel veel verschil in hoe mensen bepaalde dingen uitdrukken. Ik ben er de laatste tijd eens wat meer op gaan letten, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:51

Waar de instructrice van Kitty misschien mee in de war was, is het schoudervoor rijden. Er wordt heel vaak shv gereden om scheefgaan tegen te gaan. Dat is in wezen niet verkeerd, tenzij het als resultaat heeft dat het hoofd steeds naar binnen wordt gevraagd, dat lost namelijk niks op (integendeel).
Zelf vraag ik stelling met binnenhand en mijn buitenhand begrenst en bepaald waar hij loopt. Als ik mijn buitenhand naar voren doe, laat hij hoofd en hals zakken.
Veel ruiters zijn geneigd veel met de binnenteugel te doen. Mijn leerlingen horen mij heel vaak zeggen dat de binnenhand mee moet naar voren. Stelling vragen (hand wat naar binnen) en daarna eventueel volgen, verder niks. Losgooien is ook niet de bedoeling want je wilt gelijke druk/aanleuning op beiden teugels. Meeveren is wel goed, zeker met beiden handen.
Als je paard goed aan je buitenteugel is, dan kun je je binnen hand zoveel meegeven als je wilt zonder dat je contact verbreekt. Voorbeeld is om je paard even over de hals te strijken als ie iets heel knaps doet, de aanleunig blijft behouden via de buitenteugel.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:01

Dinsdagavond heb ik weer les gehad en ze deed het alweer: ze zei weer "binnenhand wat van de hals" en dat terwijl ik gewoon op de rechte lijn reed. Ik negeer het de komende tijd gewoon omdat ik eigenlijk nog wel even bij de vereniging wil blijven rijden.
Volgens haar moet ik dus steeds met mijn binnenhand iets van de hals rijden. NOu, ik heb dat Anky nog niet zien doen hoor! Haha!

Ik volg gewoon lekker op wat mijn PI zegt. Daar heb ik het beste gevoel bij. Dat is: stel je paard recht tussen twee teugels en benen en zodra je paard loopt, moet je hem laten gaan (op de rechte lijn)

(nu moet ik even aan het werk, schrijf later wel verder)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:21

Zep, wat jij zegt, dat bedoelde ik. Kwam misschien alleen niet zo over Haha!

Fitz; volgens mij is er zeker een verschil.
Als je een paard dat scheef is, voorje gevoel op twee teugels rijdt, loopt ie dus in z'n eigen evenwicht en dat is dan scheef. dat paard moet je dan eerst coriigeren met bijv. schoudervoor.
Als ie dat goed kan, kun je pas echt rechtdoor rijden.
Nou hoop ik dat jullie me begrijpen...

Enne, nog even over dat 'regelnichten': ik leer het wel zolangzamerhand. Dan moet ik echt even een knopje omzetten van 'ja en nu ga je gewoon rijden', snap je, en dan voel ik het weer. Als je in een keertwending niet voelt wat je paard doet, dan wordt het gewoon niks bijvoorbeeld. Moeilijke oefening, die keertwending Schijnheilig ...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:58

Ik blijf zeeeer blond, ik snap nog steeds het verschil niet .....
Dus helaas, jullie kunnen het me niet duidelijk maken, maar het doet er ook niet zo veel toe. Ik rijd gewoon op 2 teugels en mijn paard is recht dus .. niets mis mee volgens mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 13:26

Nee Fitz, daar is helemaal niks mis mee.