Stelling,wedstrijdruiters beter?+ pas. vd rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Stelling,wedstrijdruiters beter?+ pas. vd rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 00:10

Zijn wedstrijdruiters per definitie betere ruiters dan degene die geen wedstrijden rijden?

Paspoort van de rijkunst

Totaal beoordeling van een dressuurproef volgens de internationale wedstrijdbepalingen (FEI).

1. Zuiverheid der gangen
Ongedwongen en regelmaat.
2. Impuls
Drang naar voren, elasticiteit van de gangen, souplesse van de rug,
onderbrengen van de achterhand.
3. Gehoorzaamheid
Oplettendheid en vertrouwen, harmonie, lichtheid en gemak der
bewegingen, het aannemen van het bit, lichtheid van de voorhand.
4. De ruiter
Houding en zit, juistheid van de hulpen.

1 t/m 4 coefficient 2 = 20 punten

Waardeomschrijving der waarderingscijfers
Volgens internationale wedstrijdbepalingen (FEI).

10=uitmuntend
9=zeer goed
8=goed
7=tamelijk goed
6=bevredigend
5=voldoende
4=onvoldoende
3=tamelijk slecht
2=slecht
1=zeer slecht
0=niet uitgevoerd

De methodiek van het jureren;
observeren-waarderen-vergelijken

(uit r&r 2.. evl)
Laatst bijgewerkt door orri op 23-07-02 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:16

kunnen misschien meer gedreven zijn, maar "beter"... nee, niet per definitie, ik denk daarbij aan de "snelle-succes-wedstrijd-types".

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:32

Geen idee. Denk niet dat er per definitie verschil is. Denk wel dat wedstrijdruiters met een extra valkuil te maken hebben, namelijk die van de wedstrijdagenda.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:34

Een goede ruiter zijn heeft nix met wedstrijden te maken.
Om een goede ruiter heb je zelfs niet eens les nodig. Aan alleen een flinke dosis gevoel zou je genoeg hebben. Je heoft dan alleen maar erop te gaan zitten en op je gevoel vertrouwen. Dan heb ik het niet over hoge dressuur, maar gewoon het rijden op zich. Helaas gaat dat voor de meeste mensen niet op en zijn, om de stelling iets te nuanceren, lessende ruiters volgens mij beter dan niet lessende ruiters.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 01:04

Daar zeg ik natuurlijk snel nee op aangezien mijn laatste wedstrijd in 1988 was Haha!

Wedstrijdruiters zijn natuurlijk niet per definitie beter maar de meeste wedstrijdruiters zijn wel continue bezig zichzelf te verbeteren en hebben daar meestal ook les voor. Daardoor worden ze uiteraard ook steeds betere ruiters (de meeste dan).

Mensen die geen wedstrijden rijden zijn daar over het algemeen toch minder fanatiek in.
Als ik om me heen kijk zie ik vaak dat mensen die er hard aan werken dat resultaat graag bevestigd willen zien in de wedstrijden. Terwijl de "recreatieruiter" vaak simpelweg wat minder fanatiek is en al blij is als het paard redelijk braaf loopt.
Maar ik ken ook ruiters die nooit wedstrijden rijden en zichzelf, inclusief lessen, constant proberen te verbeteren. Zoals altijd gaat het nooit voor iedereen op.

Ik vergeet nog bijna een groep en dat zijn de mensen die het leuk vinden om jonge paarden in te rijden en wedstrijdklaar te maken. Dat zijn vaak hele goede ruiters die je maar zelden op wedstrijden ziet.

Het valt me wel op dat als er hier over wedstrijden gesproken wordt het negen van de tien keer gaat over dressuur. Over springwedstrijden lees ik veel minder. Ik zit zelf in een gebied waar het springen de boventoon voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 07:48

Onzin [beetje extreme stellig ook]
Voor zover ik weet rijdt Henk van Bergen absoluut geen wedstrijden toch kan hij aardig sturen *LOL*
Wat wel een feit is dat mensen die geen wedstrijden rijden zelf al snel denken dat ze op een bepaald niveau presteren en bijna altijd wordt daarbij hun eigen niveau overschat of het niveau voor de wedstrijden onderschat. Een keertje wijken is heel iets anders dan het rijden van een L proef. Toch denken de meeste niet wedstrijd ruiters dat wanneer ze kunnen wijken ze op L niveau rijden en wanneer ze een SB kunnen rijden ze op M-niveau rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 08:58

Soms zelfs juist totaal niet.
Ik ken wedstrijdruiters die zich helemaal blind staren op resultaten, en daarmee een sterke 'korte termijn visie' hebben. Dat uit zich dan in een paard wat in klasses loopt waar het bijvoorbeeld mentaal nog helemaal niet aan toe is.
Zo'n dier presteert dan erg goed, maar het laat zich soms echt al raden dat het op een gegeven moment echt "game over" gaat zijn. En vervolgens wordt zo'n paard dan als 'gek', 'gevaarlijk' of 'lui' betiteld... Erg sneu.

Ik denk wel dat sommige wedstrijdruiters een extra 'drive' hebben om te lessen. Maar let wel: Sommige.
Persoonlijk ben ik een recreatieruiter in hart en nieren geworden de laatste jaren, maar ik vind het heerlijk om lekker serieus te trainen, en wil ook elke week begeleid worden door een goede trainer.

Al met al ben ik het dus niet eens met de stelling. Misschien was de vraag "is een wedstrijdruiter meer gemotiveerd om te trainen?" beter op z'n plaats geweest.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:40

Nee hoor ik ken ruiters die nog geen eens B gestart zijn maar meer als 25 jaar rijden (dressuur ) en ook trouw ekke week lessen.
die rijden echt een heel stuk beter dan dat ik rijd.Ik ken ook ruiters die langer rijden en nooit starten die minder goed rijden maar dat heeft er mee te maken dat die ruiters aan een lang teugeltje buiten stappen en soms een drafje leuker vinden dan te trainen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 10:59

Ik denk wel dat wedstrijdruiters doelgerichter trainen dan niet-wedstrijd ruiters. En in die zin zullen ze sneller vooruitgang boeken dan niet-wedstrijd ruiters. Je hebt tenslotte richtlijnen nodig en wedstrijden kunnen je daar aan helpen. Op een wedstrijd komt "de waarheid" toch vlotter en confronterender aan het licht dan thuis, waar "het rijden nog een beetje gaat".
En dit is voor mij eigenlijk ook de enige reden dat ik zo nu en dan eens een wedstrijd rij. Ik ben namelijk qua mentaliteit geen wedstrijdruiter, wedstrijden interesseren me eigenlijk niet, het is mij allemaal te veel gedoe. Maar ik wil een betere ruiter worden en daarvoor doe ik het. En niet-wedstrijd ruiter is ook minder snel geneigd om les te nemen, kijk maar om je heen, dan zie je dat wel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:05

Vind ik niet! Ik zie veel westrijdruiters die hun paard elke dag dressuur laten lopen waardoor het paard verveeld raak en voor geen meter meer loopt. Vervolgens zie ik trek en trapwerk. Als ik naar een wedstrijd aan het kijken ben, zie ik ruiters in de M en Z die hun paard "in de krul trekken" schouderbinnenwaarts? Trek zijn kop maar naar binnen! Nee ik vind niet bepaald dat wedtrijdruiters (niet alle) zo geweldig zijn in mijn omgeving. Ik zeg ook niet dat de recreatieruiters beter zijn, maar die gaan vaak wat ontspannener met hun paard om doordat er geen druk op staat.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:05

Niet per definitie... Maar als wedstrijdruiter heb je wel de drang om te prestereren en daar moet je in investeren door consequent en steeds te trainen. Maar soms gaat de drang over in dwang en wordt het trainen een geforceerde bezigheid met soms zoveel frustraties dat zowel bij paard als ruiter het stoom uit de oren komt en er ook vaak onrechtvaardig tegenoverhet paard gehandeld wordt... Juist een goede ruiter laat het zover niet komen, wedstrijd of geen wedstrijd.

Ik rijd geen wedstrijden, ben wel fanatiek, heb goed les, en heb als doel mijn paard te gymnastiseren en onvoorwaardelijk aan de hulpen te krijgen. Grootste beloning die ik kan krijgen is een paard wat durchlässig is van neus tot staart en daar gaat het om...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:09

Het is inderdaad wel zo dat wanneer wedstrijd rijden het hoofddoel wordt, dat er te veel gereden wordt in de bak, en te weinig aandacht wordt besteed aan afwisseling. Een paard gaat dan in de training eerder achteruit dan vooruit. Deze wedstrijdruiters zijn in mijn ogen ook vaak niet "volledig" ruiter. Want een volledige ruiter neemt zo nu en dan ook eens een sprongetje en maakt ook eens een ritje in het bos.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:30

Nee, ook ik vind dat de stelling niet per definitie opgaat. Hoewel het voor mij op dit moment wel een beetje geldt. Ik heb in de afgelopen jaren door allerlei omstandigheden geen wedstrijden gereden en ik ben daardoor absoluut niet gemotiveerd gebleven. Nou moet ik zeggen dat er ook wat andere aspecten meespeelden.

Pas nadat ik mijn startkaart had aangevraagd had ik weer de motivatie om regelmatig te trainen en de wil om mezelf te ontwikkelen en weer les te nemen en ik vind het weer hartstikke leuk. Ik rij geen westrijden omdat ik zo graag wil winnen maar zie de wedstrijden wel een beetje als spiegel. Ik ben me daarbij wel bewust van het feit dat ik door mijn ervaring wel redelijk handig ben in het rijden van proefjes waardoor een gekregen winstpunt niet automatisch betekent dat we ook echt klaar zijn om te promoveren. Maar ik vertrouw hierin op mijn eigen ervaring en inzicht Bloos

Ik vind het belangrijk om in het leven doelen te stellen, zowel in mijn werk, prive als in het paardrijden. Een doel is geen heilig moeten maar wel iets waar ik voor 100% voor ga. In dit kader heb ik mezelf een doel gesteld over welke klasse ik van de winter wil rijden. En dat doel kan ik alleen halen als ik mezelf op rijtechnisch gebied ontwikkel en dus een betere ruiter/amazone wordt. Dus voor mij gaat de stelling wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:31

Misschien moet je de stelling omgooien naar "wedstrijdgerelateerde ruiters". Henk v Bergen rijdt zelf geen wedstrijden, maar heeft dit volgens mij in het verleden wel gedaan, en weet bovendien heel erg goed waar het om draait in de ring.

Ik vind het wel grappig om hier weer 2 beelden te zien ontstaan: de mensen die meteen aan de korte-termijn-prikkers denken en de mensen die meteen weer aan de absolute recratie-ruiters denken.

Ik heb in de afgelopen jaren op een aantal verschillende pensionstallen gestaan, en ja, over het algemeen genomen vind ik wedstrijdruiters betere ruiters. Ze zijn, zoals Desiree al zegt, doelgerichter bezig en boeken daardoor sneller vooruitgang. Ook komen ze zichzelf eerder tegen als hun wedstrijdresultaten wegvallen.

Jippie, jij was de positieve uitzondering in 3 jaar, maar ik denk dat dat ook komt door de mensen die jij min of meer bij toeval (?) bent tegengekomen. Vandaar de kreet "wedstrijdgerelateerde ruiters. Ik geloof dat jouw wedstrijddebuut je dan ook geen écht onoverkomelijke problemen heeft opgeleverd, al gaat het ook bij jou niet vanzelf natuurlijk. Maar je kwam er niet ineens achter dat je eigenlijk totaal niet kon sturen, zoals ik wel eens heb gezien.

Ik ken veel mensen die niet starten, en die zichzelf omschrijven als "op een M-niveau". Dat zijn mensen die een keer een poging tot een schouderbinnenwaarts eruit geperst hebben, en hun paard in de verkeerde galop de bocht om kunnen sturen. Zouden dat soort mensen daadwerkelijk naar een officiele wedstrijd gaan, dan zouden ze van een koude kermis thuiskomen.

Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, allebei de kanten op. Maar wat je in de ring laat zien is toch een soort spiegel van je africhting. Niet volledig, want proefgericht rijden is ook iets wat je moet leren en handig in moet worden, maar toch.

Ik vind het heel storend dat er hier op bokt wel eens gedaan wordt of serieus wedstrijdrijden, en ook scoringsgericht rijden, iets vies is of zo. Iets wat altijd ten koste zou gaan van je paard, en als je een échte liefhebber bent dan... gel*l natuurlijk.

Uiteindelijk gaat het erom dat jij lol hebt met je paard. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, en op die manier kun je eigenlijk niet spreken van "beter" of "slechter".

Laat ik het dan zo zeggen, want ik kan niet voor al die anderen spreken:
Het westrijd(gericht) rijden heeft van mij absoluut een veel betere ruiter gemaakt dan ik anders ooit geworden was, en die ontwikkeling is nog steeds aan de gang.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:44

Ik ben het niet eens met je stelling maar ik kan wel zeggen dat ik wedstrijden idd nodig heb voor mijn motivatie. Op het moment dat ik geen wedstrijden meer rijd, is mijn motivatie ver te zoeken.

Ik ken idd ook mensen die hun plezier alleen uit het trainen halen en daar geen wedstrijden voor nodig hebben, en dat vind ik best knap.
't is iig niet voor mij weggelegd.
Ik heb doelen nodig om me te motiveren. Zoals eerst mijn doel was om Z te rijden, ga ik nu de lat weer een stukje hoger leggen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:45

Zep schreef:
Citaat:
Ik vind het heel storend dat er hier op bokt wel eens gedaan wordt of serieus wedstrijdrijden, en ook scoringsgericht rijden, iets vies is of zo. Iets wat altijd ten koste zou gaan van je paard, en als je een échte liefhebber bent dan... gel*l natuurlijk.


Andersom is het ook zo er ook wel eens wordt gedaan dat niet-wedstrijdruiters per definitie in de categorie lang-teugeltje-neus-in-de-lucht-en-hobbel-maar-wat-rond zitten en ook dat geldt niet voor iedereen!

Ik vind serieus wedstrijden rijden helemaal niet iets vies. Waar ik niet tegen kan is dat voor sommige mensen alleen het resultaat telt en niet het paard.

Verder is het al dan niet beheersen van een SB voor mij geen aanduiding van wedstrijdniveau. Mijn paard kon eerder de SB dan dat ze kon wijken en juist doordat ze door het rijden van de zijgangen soepel is geworden, kan ik haar gemakkelijker verzamelen of corrigeren als ze scheefgaat. Dressuurproefboekje-technisch klopt dat natuurlijk helemaal niet!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:58

Zep schreef:
Ik vind het heel storend dat er hier op bokt wel eens gedaan wordt of serieus wedstrijdrijden, en ook scoringsgericht rijden, iets vies is of zo.
het is vies ALS het ten koste gaat van je paard.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:06

Toch zijn wedstrijdruiters vaak de betere ruiters. Tenzij je het over de echte africhters hebt.
Ik spring nu sinds kort weer, nadat ik 2 maanden last van m'n rug gehad heb. Kom ik op een wedstrijd, kom ik rond, m'n eerste parcours, niet foutloos, maar ook niet uitgebeld. Ik dus tevreden, ik heb geen concourservaring, paard ook niet. Zijn er direct van die manegeruiters die zeggen, je zat er wat gespannen op, en ik rij L met springen. Jaja, onderling op een hoogte van 70 cm.
Nou, die mensen springen zelf echt niet over een B-parcours. Ik heb ze uitgenodigd om even een sprong te maken van 1 meter. Maar ze durfden niet op het paard te kruipen. En dan gaat het wel op, dat recreatieruiters de mindere ruiters zijn.
De recreatieruiters die wekelijks priveles nemen zijn natuurlijk een ander verhaal. Maar de 'ik rij M-niveau' ruiters zijn vaak minder dan een B-wedstrijdruiter.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:28

hmm laat ik het zo zeggen..... ik vind dat je als wedstrijdruiter/wedstrijdgerichte ruiter normaliter rijtechnisch een hoger niveau zal hebben. lijkt me ook nogal logisch als je dat als een van je doelen hebt gesteld. natuurlijk heb je in beide categorien uitzonderingen op de regel maar in negen van de tien gevallen is het het geval dat wedstrijdgerichte ruiters rijtechnsich een hoger niveau hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:40

Wedstrijd ruiters zijn niet beter.

Ik ken genoeg mensen die niets anders doen dan paarden zadelmak maken of verprutste paarden weer lekker laten lopen.
Die ruiters rijden geen wedstrijden maar in mijn ogen dus wel hele goede ruiters.

Dat wedstrijd ruiters alleen maar doelgericht wat zitten te prikken klopt ook niet, of je hebt net de verkeerde voor je Haha!
Want een goede (wedstrijd)ruiter houd zijn paard fris tussen de oren, dus bied veel afwisseling.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:03

Alsof er alleen 'sport' (en ex-sport) versus 'recreatie' bestaat. Doet rijden als 'kunst' niet meer mee? (per definitie geen sport en ook niet echt als recreatief af te doen lijkt mij).

Ik vind zelf het beeld in de sport nogal armoedig (strak, te weinig 'luft'). Waarmee ik niet wil zeggen dat die mensen slechter zijn dan anderen. Vanuit hun doelen en visies stellen ze hun paarden op de juiste wijze voor. Maar ik zie toch liever wat anders: meer paard en minder mens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:06

wat houdt dat in Zwabbertje, meer paard en minder mens? ik begrijp niet precies wat je daar mee bedoelt. Ik neem aan dat je dat zowel binnen als buiten de wedstrijdsport zou kunnen bereiken?

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:29

Hoi Desiree, ik bedoel er het verschil in totaalbeeld mee. En als je het zowel binnen als buiten de sport zou kunnen bereiken vraag ik me af waarom het binnen de sport dan niet gedaan wordt.
Niet alle wegen leiden naar Rome, is mijn punt. Het Rome van de 'sport' is een totaal ander Rome dan dat van de 'kunst'. Ik geloof dat wedstrijdruiters gewoon een heel ander doel voor ogen hebben dan 'echte' ruiters. (ff kijken of ik iemand op de kast krijg Haha! )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:33

Ehm, wat zijn in jouw ogen dan echte ruiters? Ik vind een echte ruiter iemand die overal voor in is: dressuur, springen en buitenrijden (afgezien van het feit dat hij/zij zich ergens op toelegt). DAarnaast kan een echte ruiter niet alleen op het eigen paard rijden maar ook nog op andere paarden. Een echte ruiter kan zijn kundigheid op een wedstrijd aantonen, maar dat staat los van de behoefte daaraan. Een NIet-echte ruiter ZEGT van alles maar toont verder geen daden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:42

een echte ruiter is voor mij iemand als Egon von Neindorff (zie laatste Bit) of Brent Branderup of Mario Luraschi of Piet Bakker en mijn eigen trainer... Geen echt bekende namen in de wedstrijdsport (van dit moment), maar wel mensen die werken vanuit het paard, ieder in hun eigen discipline en deskundigheid. Mensen die rijden als kunst zien en genieten van alles wat het paard voor hen wil doen en laat zien.