voor het eerst met stang gereden ....

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 11:01

Ben ik niet helemaal met je eens, Nimber. Je moet geen stang bebruiken omdat je hem op trens niet bij je kan houden. Je hebt wel gelijk dat de stang voor de verfijning van de hupen is, maar het moet niet zo zijn dat je een oefening allen maar met stang kan rijden, en niet met trens. Daar krijg je van die doorgeslagen stangen van, tong over het bit, neusriem strakker, bitten hoger, enz enz enz... Ik zie ze wel eens op concours. Enne, Misschien moet je toch maar uitwijken naar Arnhem voor een wedstrijd, hihi. Ik wil nog wel een keer starten in kootwijk. Als Suzanne dan ook komt, en misschien nog meer?? Gezelli! Je durft toch nog wel?? Party!! Party!!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 12:52

hoho, ik heb niet gezegd dat je er geen stang in mag hangen, toch??... Ik zou er lekker af en toe mee gaan rijden, een keer per week is prima, maar dan niet te moeilijke dingen vragen. Ik ging dan veel stappen, en keertwendingachtige voltes rijden (worden ze losser van). Simpele voltes rijden, makkelijke overganden, enz. Zo voorkom je in elk geval dat je straks niet meer zonder kan. Verder is het moeilijk om vanachter het toetsenbord aan te geven wat je moet doen. Dan zou je het toch moeten zien. Ik zou op trens vooral doorgaan met vragen. Af en toe even wat extra buiging, en dan weer even een volte tussendoor. ik rijd heel veel overgangen, waar de paarden ook sterker van worden. Kun je niet wat meer in stap werken? Voor jou makkelijker om hem door te vragen? Ik zet de paarden tegen het hek aan met de voorhand, en laat ze dan opzij gaan voor mijn been. Als ze dat kennen, ga ik de 'gewone' travers vragen. Daar hebben ze dan al iets minder moeite mee, omdat ze het scherp pootje over al begrijpen. Als ze dat dan kunnen, probeer ik het in draf, en dan heb ik vaak geen problemen meer. probeer je paard aan de voorant goed los te maken, en te houden, dan heb je in de buiging ook minder problemen.
Nogmaals, mijn commentaar was dus voor Nimber, en niet voor jou! Succes met hem! Kom je trouwens ook een keer starten in kootwijk, of is dat te ver weg??

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 15:54

Ik heb daar nog nooit gereden. En ik ga nu ook niet. Beetje ver weg.... Ik geef iemand les, die ook moeite heeft met de stelling. achter de kaak buigt die pony zijn hoofd weer naar buiten toe. Nu heb ik hem paar keer met de hand zijn hals ingebogen, en voila, de buiging was perfecto Haha! . Ze stond er zelf van te kijken (en ik ook trouwens). Misschien is dat wel wat voor jou? Hoofd van het paard op schofthoogte, en dan rustig buigen. Leg je ene hand op de hals, in de binnenbocht, en met je andere hand pak je zijn hoofd vast. Dan buig je rustig in, en veer je een paar keer door. Dan weer rustig terug, en de andere kant. Misschien wordt hij dan soepeler? Zoals ik al zei, vanaf de computer is het toch moeilijk te zien wat het probleem is. Je hebt trouwens best kans, dat als je wat langer met stang rijdt, hij dan weer minder goed gaat lopen, zoals hij nu op trens doet. Dan loopt hij alleen maar zo goed omdat het bit nieuw is. Succes in elk geval, en zet 'm op!!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 07:49

ehh, ongebroken bit lijkt me toch wat anders dan S&T. misschien toch wel handig als je dat er volgende keer bij zet! Met zo'n bit werk je toch veel minder scherp in dan met een Stang & trens. Zo'n ongebroken bit kun je indeerdaad wel gebruiken als hij niet zo lekker loopt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie