hoe leren jullie achterwaarts aan je alleen bent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoe leren jullie achterwaarts aan je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 10:00

Ik ben dus altijd alleen met rijden thuis, hoe leren jullie het achterwaarts dan aan?
In principe vraag ik altijd hulp, het paard moet even de bedoeling weten, en dan is het in 2 keer gepiept.
Maar nu ben ik dus alleen, de eigenaar heeft nooit tijd of is er gewoon niet. Mijn vriend durft niet, en een ander is niet mans genoeg.
De eerste keer dat ik het probeerde duwde mijn vriend het paard naar achteren, maar het paard ging lekker omhoog om maar geen stap naar achteren te hoeven doen.
Daarna durfde hij niet meer, en daarmee enkele anderen ook niet.
Ik heb dit ook al eens voorgelegd in de les, maar krijg simpel weg het antwoord dat ik het thuis maar moet doen Verward en van de ander moet ik het thuis maar oefenen, al wordt ik in de les wel geholpen.
Die persoon die vindt dat ik thuis ook maar moet oefenen helpt dus wel in de les, maar vanwege het weer is de les dus al 3 keer niet doorgegaan. Daar zit niet veel schot in.
En ik vind het zonde van de 10 minuten die je zo kwijt bent om m'n privespringles maar voor het achterwaarts op te offeren. (jaja, ik heb dus als ik wil 3 keer in de week les)

Hoe ik het nu thuis doe? ik zet het paard tegen het schot van de bak. Het commando TERUG kent het paard wel, want aan de hand doet ze het ook. Verder hou ik mijn handen vast op de manenkam, met veel drukop het moment dat ik achterwaarts wil. Onderbenen naar achteren. Benen aanleggen, handen op druk houden en TERUG zeggen. Het gaat zeker nog niet goed (5 uitvluchten en vervolgens 6 passen terug ofzo), maar het begin is er. ZE komt niet meer omhoog. Schudt nog vreselijk met de kop, maar dat vind ik nu nog niet erg.
Soms lukt het zelfs al enkele passen in het midden van de bak.
Het begin is er nu na 2 keer proberen in m'n uppie. Ik moet hier gewoon even doorheen, en voorzie op zich niet veel problemen

Maar hoe doen jullie dat als je alleen bent?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:19

Lekkere les! Dat is er toch voor de hulp, dacht ik altijd??

Op de grond oefenen kan inderdaad erg veel helpen, een commando aanleren, wat jij dus hebt gedaan met ´terug´. Flink veel oefenen, dan begrijpen ze dit op een gegeven moment wel. Je meot er inderdaad gewoon even doorheen, en er wat tijd en geduld insteken. Vooral dat laatste natuurlijk..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:42

tja, jamaica heb ik geleerd met de vrijheidsdressuur, dat ze voor mijn zweep naar achter gaat. Ik hou de zweep voor haar borst, hoef haar niet te raken ofzo, en dan gaat ze achteruit. Pas eens onder het zadel geprobeert wat ze zou doen. Iemand de zweep voor haar, ik de hulpen geven, en jahoor, ze ging achteruit. Flink beloond natuurlijk, en klaar.
het zal vast niet volgens het boekje zijn, maar het werkt wel

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 11:34

Odin ging eerst ook steigeren als ze achteruit moest. Laatst was ik op een buitenrit, en toen had je een heel smal paadje, en ik draafde voorbij een ander paadje waar ik eigenlijk in moest. En je kon bijna niet omdraaien want dan belandde je in de struiken.
Ik gaf toen de hulpen voor "terug" en toen deed ze het wel fantastisch!!
En later in de bak deed ze het weer niet. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 12:48

Tip 1: instructeur schop onder z'n kont en vervangen door iemand waar je wel wat aan hebt.
Tip 2: aanleren aan de hand, op stem, met beetje druk op het halstertouw. Laten wijken voor druk, en meteen druk weghalen als het paard achterwaarts gaat. Belonen met stem.
Als het aan de hand goed gaat, onder het zadel op dezelfde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:08

Sluit me aan bij sonja

Ik heb ze het ook allemaal alleen aangeleerd.
Als ze het comando terug kennen stelt het weinig voor.
En ik heb daardoor nog nooit en steigerend paard gehad.

Als hij , al is het ook perongeluk een klein aarzelend stapje terug zet, beloon hem de hemel in.
Dan snapt hij het zo.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:16

Ik geef Jamey het commando,doet ze 1 pasje naar achteren meteen belonen,en steeds meer vragen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:33

Vind je et gek dat die knol stijl de lucht in gaat als jij tegelijk met hand en been inkomt terwijl hij helemaal niet doorheeft wat de bedoeling is? Probeer eens hulp te regelen, en anders er niet aan beginnen of met heel veel beleid. Em stilzetten en flink met hand en been inkomen is vragen om problemen!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:35

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:11

ik heb daar dus ook last van.
hij kent het commando terug aan de hand, maar zodra ik erop zit wilt hij geen halve cm achteruit.
Mensen kunnen gaan duwen, ik kan hem tegen het hek zetten, niets maar dan ook niets helpt?!

Terwijl ik toch echt weet hoe ik een paard in zijn achteruit krijg!
Iemand tips?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: hoe leren jullie achterwaarts aan je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:35

[quote="germie]Het gaat zeker nog niet goed (5 uitvluchten en vervolgens 6 passen terug ofzo), maar het begin is er. ZE k.
Maar hoe doen jullie dat als je alleen bent?[/quote]

Ehm.. misschien heb ik deze zin niet helemaal begrepen. Maar 6 passen vind ik al heel goed. Verward
Pasje voor pasje, langzaam aan.
Onder het zadel kan ik het zelf niet hoor, ik heb geen instructrice dus ik begin er nog niet aan.
Maar voor de wagen heb ik het wel geleerd met langzaam aan, pasje voor pasje ook al is het perongeluk. Heeeel veel belonen.
Met veel geduld kan je alles!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 00:48

eerst leer ik terug aan een touw, dus zelf er langs, zeg dan terug, en dan laat ik haar achteruit gaan.

na een paar keer snapt ze het, en klim ik der op, en zeg dan ook terug, en op het moment dat ze 1 pas naar achter gaat de hulpen en belonen alsof ze de wereldbeker gewonnen heeft *LOL*
en zo steeds iets verder,op het laast laat je de stemhulp weg en dan doen ze het Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 07:48

Aan de hand gaat het al prima, onder het zadle is het begin er ook. Ik was vooral beniewd naar jullie 'methoden'. Verder is het niet zo dat ik heel hard in kom met been en hand, gewoon handen sluiten (anders gaat ze opzij vluchten, been ietsje naar achteren leggen (moet ik ookg gebruiken om opzij vluchten te voorkomen). Uiteindelijk 'vlucht' ze dus enige passen naar achteren, en ik flink belonen Haha!
Als ik haar voor een schot zet steigert ze niet, dat heeft ze dus alleen gedaan met m'n vriend erbij. Dus Steef, eerst even beter lezen Haha!
Dus waarom zou ik er niet aan moeten beginnen? Ik doe het dus op deze manier en wilde alleen jullie manieren weten, maar die lijken er dus sterk op.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:34

Tasja heb ik het ook gewoon geleerd terwijl ik erop zat, en in m'n eentje was.
Eerst zorg ik dat ze netjes halthoud, (dus vierkant en aan de teugel), dan ga ik "licht" zitten, een beetje naar achteren, voor lichte druk op de teugels, en dan heel zachtjes drijven, of alleen maar klakken met je tong desnoods.
Tasja begreep het best snel, ze is er nog lang niet hoor, ze maakt nog van die hele kleine stapjes, maar ze gaat achteruit zonder steigeren ed... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:36

Ik ben het alleen niet eens met dat been dat naar achteren gelegd wordt. Daarmee zeg je eigenlijk 'voorwaarts', terwijl je teugel en zit 'achterwaarts' zeggen.
Ik leer achterwaarts juist met het been op de normale plaats, of zelfs iets (paar centimeter) naar voren, omdat je daar nooit een voorwaarts drijvende hulp aanleert.
Verder let ik erg op de zithulp van de ruiter. Gewicht mooi op de achterhand houden, en de schouder iets optillen, dat is voor het paard superduidelijk.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 14:27

Eerst het commando 'terug' leren vanaf de grond. Als je er op zit, doe je je benen iets naar achteren, maar je drijft er niet mee! Benen die je naar achteren legt, zijn geen hulpen om voorwaarts te gaan, want als je voorwaarts wilt, hou je je benen op de plaats. Verder neem je iets druk op de teugels en zeg je het commando 'terug'.
Ik hoef bij Jur mijn benen maar 1 cm naar achteren te leggen (voor het oog bijna niet zichtbaar) en niet eens meer druk op de teugels te nemen, en ze gaat door mijn zit al achterwaarts. Hoe ouder ze zijn, hoe meer je je hulpen kunt verfijnen, maar in het begin zal je toch duidelijke hulpen moeten geven, met stem erbij.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 15:36

Sonja schreef:
Ik ben het alleen niet eens met dat been dat naar achteren gelegd wordt. Daarmee zeg je eigenlijk 'voorwaarts', terwijl je teugel en zit 'achterwaarts' zeggen.


Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij. Zeg je met je been 'voorwaarts' of zeg je 'actie'?
Volgens mij namelijk het laatste.
Bij het aanleggen van beide benen verlang ik een bepaalde actie van mijn paard. Of dat nou voorwaarts of achterwaarts of meer verzameling of meer verruiming is, dat is me om het even.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 15:50

Benen op dezelfde plaats is voorwaarts, iets naar achteren is terug, zo is het mij geleerd. Dat naar achteren leggen kun je later weer iets verminderen, zodat het niet opvalt. Een licht tegenhoudende hand zorgt voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:15

Ik mis bij ieders uitleg de zithulpen.... (waar je je been houdt is overigens niet echt boeiend, als je maar consequent bent. Maar ik doe het dus aan de voorkant zeg maar)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:30

ik heb geleerd dat ook achterwaarts gaan ook voorwaarts gaan is, en dat je dus gedurende het achterwaarts gaan hetzelfde zit als bij het voorwaarts gaan. Alleen bij de eerste stap naar achteren verplaats ik mijn gewicht iets naar voren om zo de eerste pas te vergemakkelijken en het achterwaarts aan te geven. Verder maak ik afwisselend ophoudingen op de linker- en rechterteugel die diagonaal zijn met de beenzetting van het paard. Alleen als het paard scheef gaat, leg ik mijn been naar achter aan de kant waarnaar hij uitzwaait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:34

Hoe maak je het achterwaarts gaan makkelijker, als je je gewicht naar voren verplaatst? Je gewicht drukt dan immers meer op de voorhand van het paard, terwijl deze eigenlijk relatief omhoog komt Verward
En die wisselende ophoudingen, die snap ik niet. Ik geef druk op de teugel, een paard wijkt voor druk, dus als ze achterwaarts stapt, laat ik de druk op de teugel direct weg, anders is het toch niet eerlijk?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:36

Nou, ik zou gewoon een andere instructeur zoeken. als je 3 keer in de week priveles, dan ben je er wel aardig wat aan kwijt en als je dan te horen krijgt dat je het thuis maarmoet oefenen Lips are sealed Ik zou het ook nooit alleen gaan proberen, ik weet uit ervaring dat dit vaak veel verzet oplevert. Dus of een andere instructeur, of hem/haar ervan overtuigen dat ze je wel helpt (en dan maar 10 minuten minder) of een ander zoeken die helpt. Want alleen wordt het wel erg moeilijk

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 16:46

een ophouding is een kort moment waarop je iets meer druk op de teugel hebt, dus als het paard wijkt voor druk laat je los. Ten minste, dat is wat ik altijd geleerd heb met een ophouding. (o, ik zie nu dat ik het woordje 'halve' vergeten ben voor het woord ophouding in mijn vorige bericht. Excuus...)
Het iets naar voren verplaatsen van het gewicht heeft te maken met het feit dat je bij het achterwaarts gaan een bolling in de ruggengraat vraagt. Door iets voorover te zitten / het gewicht naar voren te verplaatsen ontlast je de rug en kan het paard de rug bollen waarna het gemakkelijker achterwaarts stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 17:08

Dan zou je dus ook voorover moeten gaan zitten als je gaat halthouden, want ook dan vraag je een sterke bolling van de rug....
Ik zou dan dus vanuit galop voor een slidingstop juist naar voren moeten gaan zitten?
Wij (westernruiters) gaan er juist van uit dat je 'op de achterhand' van je paard probeert te zitten, juist niet op de schouder.

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 12:37

Ik heb het mijn paard kunnen leren door in de hoek van de bak een hindernis te zetten, evenwijdig aan het bakhek. Zo creeër je een soort stand. Maak hem smal genoeg, zodat het paard er alleen achterwaarts uit kan. Rij je paard de 'stand' in en geef de hulpen tot achterwaarts gaan. Mij is geleerd om iets je gewicht naar voren te brengen en het paard recht voor je te houden, dus niet stellen. Dan zachtjes aan beide kanten iets inspelen en bij elke druk van de hand beendruk geven. Voor ieder stapje achterwaarts, ook al is het niet recht, uitgebreid belonen.