Stootteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 22:14

Ik pikte laatst iets op over het gebruik van een stootteugel.
Een bijzet van tussen de benen bevestigd aan het bit en verder niet.
(niet doorlopend naar de singel bedoel ik)

Wat doet nou eigelijk zo'n teugel?
Ja, voorkomen dat je paard zijn kop omhoog gooit, maar dat doen tenslotte de meeste hulpteugels.

Verder? Wat ik nou het nut van een stootteugel ten opzichte van touwtjes of bijzets??
(ik kon het niet bedenken namelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:50

Het mooie van een stootteugel is dus dat 'ie inderdaad alleen maar begrenst en verder helemaal niks. Je kunt 'm niet stiekum korter pakken onder het rijden, het paard kan er niet op gaan hangen....
Een hulpteugel met heel weinig risico dus.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 22:58

Goh, zover had ik nog niet eens gedacht, dat je dat ding ook onder het zadel kon gebruiken Bloos

Heeft het nut om je paard met stootteugel te longeren?
Zoals je misschien al aan voelt komen, ik ben maar weer eens aan het nadenken of ik het ook anders moet doen.

Op de touwtjes liep ze een tijd goed, maar op een gegeven moment liep ze daar niet meer lekker mee. Ik kan er niet mijn vinger op leggen wat ze doet, maar ... niet lekker nstpannen.

Omgewisseld naar mijn oude, vertrouwde bijzets. Daar doet ze het heel leuk op, maar alleen in de stap en de draf. In de galop weet ze daar toch weer onder uit te komen en haar hoofd omhoog te gooien.
Nou weet ik wel dat het heel simpel is om die dingen op superstrak te zetten, maar dat was nou niet echt mijn bedoeling.

Ik hoorde van een stootteugel. Maar ik weet niet de precieze werking van zo'n ding, dus dat wil ik eerst opvragen.
Als ik van te voren weet dat het geen zin heeft, dan hoef ik ook niet te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:05

Tuurlijk kun je er mee longeren; geen enkel probleem. Zoals gezegd begrenst het echt alleen aan de bovenkant, dus prima geschikt voor paarden die hun hoofd omhoog brengen en de rug wegdrukken.

Een stootteugel kun je met longeren en met rijden gebruiken, het is gewoon 1 bijzetteugel met een T-stukje aan het bit. Ik vind het een eerlijke teugel, omdat ik niet kan bedenken hoe je dat ding zou kunnen misbruiken, zoals je dat bv een slofteugel, touwtjes of bijzet wel kunt. Ja, als je 'm superkort zet, zodat je paard 'op z'n kop' gaat lopen, da's niet handig. Zet 'm op de maat dat 'ie met z'n hoofd lekker voorwaarts-neerwaars gericht kan lopen, dan is het goed. Als je paard zo laag loopt met het hoofd dat je bang bent dat 'ie in z'n eigen stootteugel gaat trappen, dan kun je even een strotouwtje om de hals en om de stoot doen, dan hangt 'ie nooit op de grond.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:17

Sonja schreef:
Ik vind het een eerlijke teugel, omdat ik niet kan bedenken hoe je dat ding zou kunnen misbruiken, zoals je dat bv een slofteugel, touwtjes of bijzet wel kunt. Ja, als je 'm superkort zet, zodat je paard 'op z'n kop' gaat lopen, da's niet handig.


Dat is dus precies waar hij in het 'western' voor misbruikt wordt, om een paard heel diep te laten lopen. De neus wordt soms op hoogte van de knieën geknoopt Huilen Nu kun je zo'n ding aan het bit vastmaken of aan een speciale (scherpe) neusriem, beide geven hetzelfde effect.

Wel eens gezien hoe een paardenmond eruit ziet als een paard struikelt en hij heeft een (te strakke) stootteugel om... Huilen ik wel, daar wordt je niet vrolijk van.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 13:27

Ket is inderdaad een hele eerlijke hulpteugel, zover een hulpteugel eerlijk kan zijn. Het dwingt je paard op een normale manier over zijn rug te gaan lopen en je kunt hem nooit te strak pakken. Je kunt er mee longeren en mee rijden.
Mijn paard heeft rugproblemen gehad. Ik moest op advies van de DA met zo'n ding rijden. Lekker losjes laten hangen zodat hij alleen in kon werken wanneer hij zijn hoofd te hoog gooit. Het werkt prima, omdat ie zo los hangt merk je er eigenlijk niks van en het werkt alleen wanneer het paard niet werkt!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:13

Bij mijn nieuwe springinstructeur moest ik in het begin ook met een soort stootteugel rijden. Alleen dan niet aan het bit vastgemaakt, maar zelfs aan het halster dat over het hoofdstel heen zat.
Het was alleen om het ruggebruik meer te stimuleren en ik moest hem alleen gebruiken bij het losrijden.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:29

In de drafsport wordt ie gebruikt als 'springteugel'. Om te voorkomen dat het paard spring; dan brengt ie namelijk zn hoofd omhoog.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:34

Sugarmiss schreef:
Dat is dus precies waar hij in het 'western' voor misbruikt wordt, om een paard heel diep te laten lopen. De neus wordt soms op hoogte van de knieën geknoopt Huilen Nu kun je zo'n ding aan het bit vastmaken of aan een speciale (scherpe) neusriem, beide geven hetzelfde effect.

Wel eens gezien hoe een paardenmond eruit ziet als een paard struikelt en hij heeft een (te strakke) stootteugel om... Huilen ik wel, daar wordt je niet vrolijk van.


Yep, dan ben je dus niet goed bij je hoofd. Mensen die dergelijke praktijken uitvoeren met een paard sporen niet, die weten werkelijk ALLES te misbruiken Huilen en helaas kom je die nog steeds tegen in alle disciplines.... Huilen

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 17:36

Als je met stoottteugel gaat longeren, hoe lang moet ie dan staan? dus als je paard op welke hoogte is met z'n hoofd, moet die teugel strak staan?
(waarschijnlijk een beetje vaag geformuleerd maar ik hoop dat jullie het begrijpen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:56

Ik kan geen lengte noemen omdat ik je paard nu natuurlijk niet voor me zie, maar de stootteugel staat zo afgesteld dat het paard niet z'n onderhals op kan zetten, dus niet met de neus de lucht in kan.
Let er wel op dat het dier lekker naar voren kan met het hoofd, en de halshouding tot iets BOVEN horizontaal moet kunnen. Je moet 'm dus niet sjok en klem trekken Haha!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:02

Ik longeer af en toe met een stootteugeltje en laat 'em dan altijd vrij lang omdat ik wil dat ze diep maar wel lang loopt. De lengte is dus afhankelijk van wat je wilt. Te lang of te kort is ook eng (te lang kunnen ze geen aanleuning nemen terwijl ze dat wel zoeken, te kort lopen ze zowat op de kop en kunnen ze makkelijk struikelen) . Het is mijn ervaring dat je de teugel niet moet gebruiken bij paarden die zelf erg op de voorhand lopen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 22:31

Heb er vanavond voor het eerst er mee gelongeerd. Ze brengt haar hals mooi naar voren, iets gebogen, neus er iets uit.
Ik moest inderdaad wel goed oppassen dat ze van achteren aan het werk bleef, maar dat moet altijd.
Haar ruggetje begon mooi te bollen in de draf en zeeer belangrijk, de halshouding bleef laag in de galop. Wel met neus eruit, maar de hals was laag, dat is positief!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 21:48

Het probleem medt hulpteugels is dat ze gemaakt zijn om het de mens wat makkelijker te maken, maar ze op alle mogelijke manieren misbruikt worden. Hierdoor heb je je paard in no time verpest. Wat mij vertandig lijkt is je probleem met je instructeur te bespreken en samen tot een goede hulpteugel komen. Hoewel een stootteugel bijna geen kwaad kan, is de kans op verkeerd gebruik wel aanwezig. Probeer dat altijd achter in je hoofd te laten spoken. En echt een hulpteugel is niet verkeerd heus niet, maar let goed op hoe je hem gebruikt.

Groetjes Masja Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 08:07

Kendra schreef:
(te lang kunnen ze geen aanleuning nemen terwijl ze dat wel zoeken,


Bij het gebruik van een stootteugel is het niet de bedoeling dat het paard aanleuning neemt op de stootteugel. Die is er echt alleen om de bovenkant te begrenzen. Als het paard omhoog komt, krijgt hij druk van de stootteugel, en drijf jij hem van achteren bij (met de longeerzweep en/of lichaamshouding). Een paard wijkt voor druk, dus zal het hoofd weer laten zakken.
De stootteugel stimuleert het op eigen benen lopen, zonder aanleuning op het bit. Heeft een paard ook echt niet nodig, hij heeft vier benen die nog eens mooi op de hoekjes staan ook, dus die valt zomaar niet om *LOL*

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 00:08

Stootteugels worden in veel maneges gebruikt omdat de paarden anders met een holle rug, een hoge hals met de neus naar voren lopen. De kans bij al dat gebonk is groot dat er rugblessures optreden.
Als je een stootteugel gebruikt, wordt het paard uitgenodigd om de hals te laten zakken, waardoor het paard de rug wat beter kan gebruiken. Het is een noodmaatregel omdat de ruiter het nog niet zelf kan oplossen. Op die manier vallen er minder paarden door blessures uit en gaan ze vaak ook beter dan zonder stootteugel. Stootteugels worden of met een T-stukje aan bit ringen vastgemaakt, of aan een extra riempje rondom het harde deel van de neus. Op die manier kan de stootteugel niet verkeerd op de mond van het paard inwerken. Een Stootteugel is vaak een enkele gewone bijzet teugel met rubber ring, of elastiek stuk. Ook worden er wel binnenbanden van fietsen voor gebruikt. De teugel zorgt niet voor aanleuning. Het voorkomt een holle rug, het hoog dragen van de hals en vooruitsteken van de neus. De rug wordt in de gegeven omstandigheden wat beter gebruikt. De beginnende ruiter werkt op geen enkele manier op deze teugel in. Bij een te lange instelling kan het paard in de teugel stappen. Je kan dat voorkomen door een halsband (stijgbeugelriem o.i.d. te gebruiken). De werking van de teugel wordt bij inwerking treden dan wel iets anders als er spanning op de stootteugel komt te staan.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:53

Jemig, dit topic is antiek... Ik ga even een mod tippen...

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:46

Buiten het feit dat het een eeuwenoud topic is Lachen wil ik het niet af laten sluiten met het té positief voorgestelde bericht van Goofy44.

Het klinkt allemaal heel aannemelijk om een stootteugel ergens aan te knopen om blessures te voorkomen, maar paarden lopen niet voor hun lol met hun hoofd omhoog.

Een paard 'nodig je niet uit' om het hoofd te laten zakken, maar 'verplicht' je dit te doen. Dat is een heel andere insteek.

Het enige wat je hiermee bereikt is een onderhals, verkeerde belasting en een nog grotere weerzin om te willen werken.

Bij deze paarden zou een goede kontrole van zowel de lichamelijke gesteldheid als het gebruikte zadel nodig zijn, tijdelijk terugtrekken uit manegedienst en het probleem laten oplossen door een technisch goed geschoolde ruiter ipv de makkelijkste weg te kiezen door er een stootteugel aan te knopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:55

en dan ga ik er met de kanttekening van SugarMiss een slotje op zetten.