Wie heeft er tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 18:42

Niet voor mij, maar voor een vriendin. Ze heeft zeg maar een dipje. Als ze haar paard uit de wei haalt, dan loopt ie meestal voor haar weg, of draait z`n kont naar haar toe, maar hij trapt niet. Zo krijgt zij het gevoel alsof hij haar niet leuk vind.
en met rijden in de les, dan moet ze strenger zijn voor hem (volgens de instructrice). Maar als ze hem een tik geeft dan voelt ze zich schuldig. Ze is wel sneller ontevreden dan vroeger, dan was ze erg blij als iets goed ging. Ze rijden nu L2.
Of als hij ergens niet langs wil, dan zit ze te twijfelen of ze hem een tik moet geven of aardig moet praten met hem. Dan doet ze het laatste en dan wil ie nog niet. Dan geeft ze hem een tik, en dan gaat ik ook niet.
Ik weet neit of ik het goed uitleg, maar ze denkt de hele tijd dus of ze het wel goed doet, en of die pony haar nog wel leuk vind. Ze weet ook niet wanneer hij haar voor de gek houd en wanneer niet.
Ze rijdt vaak buiten, en ook wel eens zonder hoofdstel en zadel. Meer afwisseling helpt ook niet. Ik zei toen tegen haar dat ze eens vrijheidsdressuur moest doen. Geen idee of dat een oplossing is, maar dan leer je elkaar beter kennen, zeg maar.
Ik denk zelf dat ze enorm twijfelt over alles, en dat die pony dat voelt. Ze moet wat concenqenter zijn (of hoe je dat ook schrijft Haha!)
Hebben jullie nog tips?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 19:04

Ze moet niet twijfelen over hoe ze haar pony aan moet pakken. Je moet doen wat er op dat moment in je hoofd opkomt. Als je denkt *nu neemt hij me in de maling* dan moet je hem straffen.
Je kan vaak genoeg aanvoelen wanneer het echt angst is en wanneer niet.
Ik weet niet hoelang ze haar pony heeft, maar anders is het gewoon een kwestie van tijd.

Wat betreft dat weglopen. Bijna alle paarden hebben regelmaat nodig. Regelmaat in de zin van consequentie. Als je de ene keer toelaat dat hij zoiets doet, en de volgende keer ergens voor straft weet hij het ook niet meer.
Loopt hij weer voor haar uit, of probeert hij haar een keer te trappen, moet ze hem een keer flink op haar nummer zetten. Een boze stem, een tik met het halstertouw of iets dergelijks. Ze moet goed laten weten hoe *boos* ze is. Niet helemaal in elkaar meppen, maar gewoon een flinke brul of tik wil al helpen. Meestal na dit 2/3 gedaan te hebben, leren ze het al snel af en laten ze het echt wel.

Consequent zijn, duidelijk laten weten wat je wilt en vooral niet twijfelen!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 23:14

Het lijkt ook alsof ze het paard menselijke eigenschappen toedicht. Paarden denken in principe niet in 'leuk' en 'aardig', maar veel meer in 'wie is mijn leider', 'wie staan onder mij', enz.
Een paard weet niet wat hij met onduidelijk gedrag aan moet. Wat dat betreft kan ik me aansluiten bij de vorige spreker. Misschien is het ook praktisch eens een keer iets te lezen over het karakter en het wezen van een paard.