aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 17:26

Ik krijg shiva maa rniet aan de teugel. als ik de teugels losser doe dan gaat ze wel met haar hoofd naar beneden lopen maar ze loopt dan niet echt aan de teugel endan heb ik geen contact meer met het bit
ik heb vanalles geprobeerd. wie o wie kan mij helpen??

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:19

Neem les! Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:38

Gewoon niet te hard proberen, dan lukt het vanzelf een keer! Als je
er al op gaat zitten met het idee van: nu ga je aan de teugel, lukt het (meestal) niet! Helaas...... Huilen
succes!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:38

Vroeger wilde ik ook heel graag een paard aan de teugel krijgen en las heel veel enzo om te leren hoe het moest. Dit werkte echter niet goed, dus schriftelijke tips helpen je niet verder. Ik heb op de manege nu een andere instructeur sinds een tijd en die geeft beter les, nu gaat het dan ook veel beter en heb ik zelfs gister 2 winstpunten gereden (in de B dan wel) met een paard die bij de meeste mensen niet echt geweldig loopt... en ik krijg hem nu wel mooi ontspannen naar beneden... maar dan wel op de juiste manier!
Oftewel, ga niet zelf lopen proberen, maar durf het gerust aan je instructeur te vragen en als je geen les hebt wordt het tijd dat je les neemt...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:43

veel wendingen en overgangen rijden, niet zitten prutsen en zagen, dan krijg je hem juist niet!
probeer hem gewoon lekker soepel te rijden. na een tijdje merk je vast wel wat resultaat.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:01

Even naar de beginselen van het laten nageven. veel mensen vragen doormiddel van linkerteugel rechterteugel linkerteugel enz..hun paard naar beneden. dit is eigenlijk gewoon zagen (wel in een diervriendelijk vorm maar toch) zo gaat je paard dus nooit naat beneden. dus even vanaf het begin: geef druk op twee teugels zodat je de mond van het paard voelt (teugels op maat) geef nu been (tweebenen te gelijk) en vraag je paard nu op je buiten teugel naar beneden (vraaaag vraaaag vraaaag vraaaag niet trekken los trekken enz maar vraaaaag los vraaaag los) dit los is niet je teugel in een boogje gooien maar terug naar de druk die je in de eerste instantie had. nu gaat je paard naar buiten kijken (logisch Haha! ) dus je geeft meer druk op je binnen teugel om hem recht te houden. geeft hij nu na (denk aan je been!!!) dan vraag je stelling met je binnen teugel in de hoeken en op de voltes en hou je hem los op binnen op de langezijdes. met buiten zorg je door middel van druk en af en toe een ophouding dat hij blijft nageven.

Zorg dat je op tweeteugels gelijke druk houd want ander doet je paard zijn hoofd scheef. dus bij stelling vraag je met je binnen teugel stelling en hou je hem op je buiten teugel nagevelijk.

ik denk dat het zo wie zo verstandig is om les te nemen maar nu kan je in ieder geval iets proberen om het gevoel te krijgen. zodra je paard zijn hoofd heel ver omhoog doet geef je te veel druk reageerd hij niet dan geef je te weinig druk. logisch maar toch ga nooit zitten trekken en schoppen want hier berijk je echt niets mee!

wil je meer weten dan hoor ik het wel.

gr musje

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-02 18:26

musje heel erg bedankt, kga het morgen meteen proberen. als het dan na een tijdje nog niet lukt PB k je wel

oh jah, over dat les nemen. k rij dusn iet op een echte manege. waar ik rij leer je meer de beginselen van het paard rijden. maar k rij er nu al 4 jaar en k hoor steeds maar weer het zelfde. het enigste wat ik daa rheb geleerd is hoe ik op het goede been moet rijden. dat heb ik trouwens toen ik een jaar reed gehoord en nu hoor ik het nog steeds de zelfde uitleg. k ga daar zo snel mogelijk weg om bij iemand te lessen die naar shiva komt waardoor ik les krijg op shiva wat veel beter is enz.