Pony rukt in 1 keer naar beneden, wat te doen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Pony rukt in 1 keer naar beneden, wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 17:36

Mijn buurman heeft een leuke pony. Ze is wel wat eigenwijs, maar toch erg lief.
Er rijdt dus een meisje op van 10 jaar. Het rijden gaat best goed, maar het probleem is dat de pony iets heeft ontdekt.
Als ze ineens een ruk geeft kan dat meisje haar niet tegenhouden en trekt de teugels dus uit de handen van het meisje. Ze is dus op dat moment niet sterk genoeg om het te weerstaan.
Nou vroeg ik me eigen af is er niet iets om dit af te leren of iets waardoor ze het niet meer kan doen.
De eigenaar wilde er een scherper bitje indoen, maar ik zeg dat is niet eerlijk, jonge kinderen zijn vaak wat schis en dit is dus niet eerlijk voor de pony. Dan krijgt de pony ook als ze wel braaf is soms veel te verduren.

Bij mij doet de pony het bijna niet meer, omdat ik haar wel kan tegen houden. Het gaat dus echt om het opeens naar beneden rukken, ze is verder niet zwaar in de hand.
Is hier iets aan te doen?
Een tik met de zweep zorgt voor een heel heftige reactie, wat dus te gevaarlijk is want ze maakt dan een flinke sprong. Het meisje zou dat eng vinden. Het rijden gaat voor de rest goed. Is er een hulpmiddeltje? Of iets dat het meisje haar beter kan tegenhouden?
Ze rijdt trouwens met een dressurteugel en een enkel gebroken bitje.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 18:09

Ook van een schop in haar buik maakt ze een ontzettende sprong. Ze wordt wel iets minder springerig, maar nog te erg, daar schrikt het meisje van. Ik doe het zelf wel als ik er op rijd, maar zij duft het niet nog.
Zal een andere teugen helpen?
En is er geen hulpmiddel die ze tijdelijk kan gebruiken zodat het lijkt dat zij sterker is als de pony? Het gaat er alleen om dat het hoofd niet zeg maar zowat tussen de benen komt.
Zijn er meer met ideƫen? Alles is welkom en bedankt voor het reageren.

ps: Het scherpere bitje heb ik al uit het hoofd van de eigenaar gepraat gelukkig.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 18:42

Misschien wel iets om te proberen die touwtjes. Ze hoeven dan niet strak als de pony maar niet helemaal naar beneden kan.

De pony is best braaf, maar heeft dit trucje ontdekt.
Een andere pony is wel moeilijk te vinden en ze zal het niet leuk vinden om de pony kwijt te raken

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 04:52

Haar benen blijven er best goed bij. Ze drijft niet, maar ze liggen wel tegen het lichaam aan.
De pony rukt haar hoofd naar beneden omdat het meisje dat eng vindt dan krijgt ze hem niet gelijk voorwaarts. De pony staat dan dus even stil.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 17:29

Het rijden met haar gaat wel steeds beter, maar ze heeft op een manege gereden. Ze werd daar gewoon bang gemaakt. Dus de eerste keren dat ze op de pony reed ging het best goed en ze overwint steeds meer van haar angst. Ze rijd dus les op de pony en verder wel af en toe, maar niet zo heel veel. Ik rijd de pony twee keer in week vaak, maar meestal buiten. Bij mij doet ze het dus eigenlijk niet omdat ik haar wel de baas kan.
Het meisje wordt wel steeds heldhaftiger en durft ook steeds meer een keer een trap te geven.
Ik ga er denk ik wel springteugels aan doen om te proberen.
En die touwtjes moet ik nog even kijken, misschien een korte tijd bij haar. Alleen om te kijken of het effect heeft.
Dat alleen ik er op rijd werkt dus niet (want is ze wel braaf), maar als het slecht gaat met rijden bij haar ga ik er wel gelijk op.
Bedankt voor de reacties.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 05:51

Ze rijd er nu niet zoveel op. Op woensdagavond heeft ze les, dan gaat het soms wel goed, maar vorige week totaal niet. Ze rijdt ook weleens buiten en dan doet de pony het vaak niet, want ze loopt minder graag in de bak als een buitenrit.
Als ze in de bak gaat rijden ben ik er altijd bij, want ze rijdt bij mij in de bak. Ik zeg dan weleens wat ze moet doen. Maar ze heeft gewoon sinds ze op die manege heeft gereden angst zodra de pony niet normaal doorloopt.
De touwtjes zijn dan inderdaad gewoon om haar sterker te laten lijken.
Ik zal vragen hoe het gister op les ging.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 18:32

Gister ging het rijden al weer beter als vorige week. Ze hebben het over gehad met instructrice en schijnen nu wel iets te hebben dat kan werken, maar weet niet wat het is. De eerste keer moet ik ermee rijden en kan ik gelijk zien wat het is, weet ik nog niet.

De touwtjes ga ik pas gebruiken als het niet zonder opgelost wordt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 09:12

Hetgene wat ze op de ponyclub hebben gekregen is een halsverlenger. Ik heb er nu 1x mee gereden en hij zat toen op de lengte dat ze met haar hoofd gewoon kon lopen, maar dat meisje heeft erop gereden en ze trok haar hoofd nu niet in 1 ruk naar voren en beneden. Tot nu toe werkt het dus zoals wij willen. De halsverlenger doen we ook niet strakker omdat dat toch niet werkt. Ze heeft nu ook springteugels en hoop dat het zo beter gaat.
De pony is voor de rest echt onwijs braaf en zal nooit kwaad doen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: pony rukt in 1 keer naar beneden,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 18:17

Alicia schreef:
hoi gaat de pony naar beneden om te eten?dan weet ik een hele goeie oefening mijn paard rukte me ook naar beneden ik heb het haar zo afgeleerd als zij met haar hoofd naar beneden ging om te eten trok ik haar omhoog en liet haar gelijk galopperen en nou kan ik door het hoge gras lopen maar ze doet niet meer haar hoofd naar beneden en als ze het wil vlikken dan geef ik haar een schopje bij.nou veel succes Knipoog en probbeer het.

groetjes alicia


Ze doet het gewoon in de bak en dus niet om te eten. En gelijk gaan galoperen kan dat meisje dus niet omdat ze de pony niet echt snel meer omhoog krijgt.

Ze rijd nu met de halsverlenger en dit gaat nu erg goed.
De pony geeft niet meer van die rukken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 07:13

leentje schreef:
wat betreft dat meisje, als ze bang is en niet sterk genoeg is, kan ze er beter niet meer op rijden
je zegt dat ie het nu alleen nog maar bij haar doet, maar als je het zo laat doorgaan zal ie het bij jou ook beginnen proberen
het gaat niet op dat een paard bij de ene ruiter een bepaalde onhebbelijkheid wel mag hebben en bij een andere niet
op den duur zal hij het bij iedereen proberen


Ze doet het echt alleen bij haar, want ik rijd er twee keer per week op. En dat gaat altijd goed. Dit al sinds langere tijd. Maar nu het meisje met een vrij losse halsverlenger rijdt doet ze het niet meer omdat het meisje nu sterker lijkt. Ze is ook pas 10 en ik 15 des een heel verschil.
En de optie haar er niet meer op laten rijden is er niet. Het is haar pony en ik rijd erop om haar te helpen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers