Nogmaals: Galop + kleine update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Nogmaals: Galop + kleine update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 22:37

Na veel oefenen aan de longe, veel stelling vragen en proberen soepeler te krijgen gaat de galop langzaamaan beter.
Ze kan nu fatsoenlijk een overgang maken naar de galop en vervolgens op een normaal tempo verdergaloperen.

Maar nu kom ik bij probleem nr. zoveel *LOL*
Rondrijden....

Ik krijg het niet zover dat ik vanuit een ontspannen draf waarbij ze mooi rond loopt, haar aan kan laten springen zo dat zij rond en ontspannen blijft.
Er gebeurd het volgende:
* Ik draaf, geef hulpen. Zij komt direct tegen teugel in, drukt rug weg en galopeert aan. Vervolgens kan ik haar wel verder rijden, in een net tempo en evt. een ietsie stelling op de volte. Maar rond rijden, ze begrijpt het niet. Ik neem iets meer contact en drijf van achter extra bij, maar zij denkt dan dat ze moet draven Verward

* Of ik leg van te voren iets meer druk en rijd haar nog iets dieper in de draf en probeer vervolgens aan te galoperen. AlS dit al lukt blijft ze ontzettend aan mijn been plakken. Zodra ik ook maar iets minder drijf, komt ze direct terug in de draf. Dit doordat ik meer "druk" heb op de teugel.......

Ik zit nu een beetje vast in mijn gedachtengang, mijn instructrice (waarvan ik nu geen les meer kan krijgen) zegt ik haar een tik kan geven. Maar ik berijk daar het averechtse mee, ze gaat weer harder en steekt haar neus NOG hoger.
Ik heb zelf zitten denken, ze moet beter aan mijn hulpen. De galophulp is nog niet helemaal perfect, maar 9 van de 10 keer springt ze aan.
In stap en draf is ze keurig aan mijn been (harder-zachter) Als met haar hoofd omhoog loopt reageert ze keurig op mijn been, nogniet perfect uiteraard, maar ik geloof goed genoeg om te snappen.

Ehm... het is weer een beetje een vaag verhaal. Maar ik zou graag jullie tips/trics en meningen willen lezen. Dan kan ik er nog eens goed over denken en misschien iets veranderen in het oefenen.......
Ik heb hier al een paar dagen over na zitten denken en ik kan even niets bedenken. Ik kwam niet verder dan geduldig verder oefenen Haha!

(reactie: neem les kan in dit geval even niet, voor de standaard zinnen tevoorschijn komen Haha! )
Laatst bijgewerkt door jantina op 05-06-02 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 23:12

Ja de overgang stap-draf gaat heel super. Misschien moet ik dat goed voor ogen houden, dat heeft me ook veel tijd en geduld gekost. Ook de overgang terug (draf-stap) gaat goed, nog niet super maar wel goed.

Longeren heb ik afgelopen tijd veel gedaan en dat verbeterd de zaak erg. Helemaal met het commando "galop" erbij als ik er op zit, dat versterkt mijn hulpen. (is dat eigelijk wel verstandig? kan toch geen kwaad?)
Afgelopen dagen heeft ze niet meer aan de longe gestaan. Ik moet even kijken of dat nu nog wel kan, ze loopt sinds kort weer op ijzers.
Ze glijd nogal snel (ook zonder ijzers, ik longeer in de wei, geen bak aanwezig) en ben bang dat ze onzeker wordt in de galop.
Anders moet ik even door fietsen met haar naar het strand en haar daar bijgezet longeren. Weet ik zeker dat ze niet gaat glijden.....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 17:35

Musje, jouw oplossing zal misschien goed zijn, maar voor mij iets te ver gegrepen. Ik denk dat een overgang stap-galop voor Isolda nog moeilijker zal zijn omdat ze dan nog meer kracht moet zetten. (denk ik Verward )

Wat mede niet erg meehelpt is gebrek aan locatie om te rijden. Je kan prachtige voltes rijden op het strand, maar er is veel te veel afleiding. Hoeken doorrijden is er niet echt bij Knipoog

Een deel van mijn probleem komt geloof ik uit mijzelf. Heb hier en daar wat gepb-ed en dan kom ik er toch achter dat ik dingen verpruts in mijn zit. Meebewegen in je bovenlichaam is daar 1 van.

Na wat nadenken (oops, ook op mijn werk Schijnheilig )
heb ik maar bedacht dat we eerst verder gaan werken aan twee dingen.
1. de galop hulp, met het verhaal van Lov in gedachten
2. mijn eigen zit, navel vooruit en niet naar voren komen met dat bovenlichaam.

Ik wilde even iemand charteren om mij aan de longe te doen, zodat Isolda in ieder geval niet uitbreekt. ( ze is op het moment wat jolig)
Zo kan ik rustig werken aan mijn eigen zit en daarbij een duidelijke hulp gaan geven.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 21:56

Ik heb vanavond direct mijn vaders vriendin zover gekregen om met mee te gaan naar het strand. Zij heeft er geen verstand van, heeft nog nooit gelongeerd, maar ze hoefde ook alleen maar het uiteinde van de lijn vast te houden en op te letten of ik voorover kwam te zitten.

Links en rechts wat los gewerkt, maar kort want door het hoge water was het zand nogal zwaar.
Zitten op mijn kont, navel naar voren en een duidelijke hulp geven. En waarachtig, ze sprong aan! Wel met haar hoofd naar boven, maar niet zo hoog dat haar oren in mijn neus kriebelden *LOL*
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aan mijn eigen houding te denken, zitten + navel naar voren. (goede tip Margreet!)
Eerst zij aanspringen en ik volgen, ipv andersom. Opletten dat ik niet ging duwen met mijn bovenlichaam.
Daardoor kon ik mij beter ontspannen en kwam zij minder met haar hoofd omhoog.

Ik heb duidelijk opgelet dat ik degene was die aangaf wanneer we gingen draven. Vrij kort galoperen (1 a 2 voltes) en weer draf. Direct er weer door met de hals, een halve volte goed nageeflijk rijden en weer aanspringen.

Ik geloof dat ik het zo maar eens een tijdje door ga zetten.....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 13:22

Longeren gaat beter zo langzaamaan.
Ik zet haar niet te strak bij, omdat ze dan juist tegen gaat drukken.
Ze doet dus wel iets haar hoofd omhoog, maar niet te veel. Iets verder voor de loodlijn. (net te ver zeg maar)

Ik heb geprobeerd haar iets te diep in te stellen, om haar goed soepel over de rug te krijgen. Daar is ze niet van gediend en drukt alles weg wat weg te drukken is Haha!

Galoperen gaat ook beter ontspannen, dat zet ik in ieder geval door, zo 1 a 2 keer in de week. Maar net hoe het uitkomt zeg maar.

Zitten met mijn ogen dicht is ook nog wel een goed idee. Zo voel ik misschien beter wat ik doe.
Moet ik wel even opletten dat Isolda vast zit aan een longe *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers