Binnenhoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 21:58

Als ik mijn paard aan het lange teugeltje losstap, stappen we altijd op de hoefslag. Zodra ik mijn teugels oppak (ik rij hem eerst lang/laag) ga ik op de binnenhoefslag. Tussen het rijden door laat ik hem ook regelmatig aan de lange teugel stappen, en dan blijft hij uit zichzelf op de binnenhoefslag!! Ik moet toegeven dat me dat vandaag pas opviel, terwijl hij dat al heel lang doet. Nou vraag ik me af of hij de binnenhoefslag niet gewoon als hoefslag ziet en het dus eigenlijk geen zin heeft om he daar te rijden. Met uitstappen gaat hij trouwens wel op de hoefslag. Alleen met de uitgestrekte galop kom ik op de hoefslag uit, terwijl het dus niet de bedoeling is, verder loopt hij keurig op de binnenhoefslag.
Nu ik het zelf teruglees lijkt het net of ik alleen op mijn tuegels rijd, maar dat is dus niet zo. Samenvatting van dit verhaal: heeft rijden op de binnenhoefslag nut als je het altijd doet? Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:05

Ik denk het wel, aangezien je dan geen steun hebt aan de bakrand/omheining.
Lijkt me juist een teken dat hij op eigen benen loopt dat hij het uit zichzelf blijft doen.
M.i. is het terugvallen naar de hoefslag in middengalop gewoon een evenwichtsprobleem.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:00

absoluut zinvol. Je moet hem dan recht tussen je benen en je handen hebben, op de hoefslag kunnen ze aan het schot gaan kleven. Zeker voor jonge paarden is het heel goed. Wat doet hij als je afwendt op de middellijn?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:26

Ik rij ook meestal 2de hoefslag.
Soms denk ik dat de randen van een bak magnetische krachten hebben *LOL*
Hij's ook nog jong en als hij dan zijn aandacht kwijt is dan staat hij zo over de bielzen heen....of bij de instructrice op schoot Lachen
Volgens mij kan het geen kwaad zolang jij degene bent die beslist of je op de hoefslag of 2de hoefslag rijd en niet hij.
Met galopperen neem ik overigens wel vaak de hoefslag. Of als ik met meer dan 2 mensen rijd anders krijg ik de hele tijd te horen dat ik voorrang heb (op de linkerhand) en niet op de 2de hoefslag hoef te rijden *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:29

Ik rij eigenlijk altijd op de binnenhoefslag zodat ik altijd kan controleren of hij netjes recht blijft. Ik rij niet altijd op een zelfde aantal meters van de kant, soms ga ik met opzet een half metertjes van de hoefslag af rijden.
Oefen daar lekker je overgangen en je tempowisselingen en hou hem recht *LOL* , prima oefening hoor, ik denk dat je je paard netjes recht hebt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 10:41

Op de middellijn is hij ook wel recht. En Jippie, ik denk dat dat nu het probleem is, dat ik hem altijd op dezelfde binnenhoefslag rijd. maar als ik nog meer naar binnen ga, wordt de bak zo smal, en dat rijdt zo rot. Het kan trouwens wel hoor, dus ik denk dat hij idd redelijk recht is, maar kan ik dan niet gewoon weer op de hoefslag gaan rijden, of zou hij dan toch weer schever worden? Ehh, er gaat ineens bij mij een lampje aan, gewoon afwisselen. *LOL* Ik heb nl nog wel eens in de proef dat de hoeken in zo'n baan zo diep zijn Verward en dat komt volgens mij omdat ik thuis te weinig op de hoeslag rijd, dus ook de hoeken minder scherp.
bedankt voor het meedenken en meer reacties zijn natuurlijk van harte welkom!! Party!! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 17:57

Joh, da's juist hartstikke goed dat 'ie niet meteen richting het hek "valt" als je de teugels lang laat. En het is altijd zinvol hoor, zonder aanleuning van een hek te rijden.

Hihi, je ziet het waarschijnlijk zelf niet, maar jouw berichtje is eigenlijk gewoon een prachtig compliment voor je eigen rijkunst!

Sonja

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 23:01

Bloos Bloos Dank je wel Sonja Bloos Bloos

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:17

Hoi Jasmijn, als we weer buiten mogen starten tussen de pionnen *LOL* *LOL* zal weer blijken wie zijn paard echt recht heeft.
Wat ik alleen vaak niet begrijp, is dat waar je in de lagere klasses vaak behoefte hebt aan een afgezette rijbaan je deze niet krijgt, terwijl de Z-ruiters die geacht worden hun paard goed voor elkaar te hebben altijd binnen een mooi hekje mogen rijden Party!! Party!! !

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:32

*LOL* Dan heb ik eigenlijk mazzel want ik heb nu geen hek om de bak heen, hij kan hoogstens kleven bij de bielzen....
maar je kent Orry die loopt er rustig overheen Knipoog 'Biels, .... biels??' 'Waar??'
Schijnheilig

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-01 09:14

Hoi Fitz,
Gelukkig zijn er steeds minder wedstrijden zonder hekjes, maar ik heb ook nooit de achterliggende gedacht gesnapt van B tussen losse bordjes en Z met een mooi hekje. Het rijdt trouwens wel relaxed als je het niet gewend bent. *LOL*