zelf leren lopen ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:46

Ik ken het gevoel; het paard heeft nog héél weinig evenwicht, loopt boven het tempo en luistert nog niet zo goed naar de hulpen.

- Afremmen kan je het gemakkelijkst op cirkel, maar om eerst het paard zijn evenwicht te laten zoeken, rij je best héél véél rechte lijnen (en best op de binnenhoefslag zoals iem. hier reeds suggereerde). Het is misschien wel moeilijker om het tempo te vertragen op rechte stukken, maar je kan proberen om zelf trager op en neer te gaan bij het lichtrijden. Dat helpt dikwijls héél goed. (Opm.: Ik weet niet 'hoeveel te snel' je paard loopt, maar ik zou toch in begin proberen niet te veel af te remmen/verkorten. Zolang het tempo controleerbaar is, mag het gerust redelijk hoog zijn (vlotte arbeidsdraf en -galop) : zo behoud je de goede, ruime gangen. Als het paard met verloop van tijd meer evenwicht krijgt en beter aan de hulpen wordt, zal het van zelf het goede tempo vinden en/of zich gemakkelijker laten terugnemen.

- Veel overgangen om het paard beter aan het been te zetten (ook reeds hierboven vermeld); eventueel zelfde commando's (stemhulpen) gebruiken als bij het longeren, totdat het paard deze echt goed kent.

-Misschien ter afwisseling van het longeren en rijden, het paard los in de bak laten lopen, dan kan je hem volledig op de hoefslag laten lopen (rechte stukken), zodat hij zijn evenwicht ook kan zoeken zonder ruiter. Ook buiten op wandeling veel galopperen is een goede oefening.

Hoop dat je er iets aan hebt! Alvast véél succes!
Joke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers