Paard gespannen met opstappen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simone_Z

Berichten: 574
Geregistreerd: 01-06-09
Woonplaats: Oldenzaal

Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 10:35

Hallo,

Sinds een paar dagen staat er bij ons een paard op stal die ik mag rijden.
Ze is 8 jaar, half arabier en net 3 maand onder het zadel.
Zelf heb ik haar nooit onder het zadel gezien, dus heb geen idee hoe ze behandeld of gereden is.
Nu was ik met haar bezig, eerst longeren waar ze lekker ontspannen was en goed reageerde op mijn stem.
Later wou ik opstappen maar hierbij kwam er gelijk spanning in.
Haar ogen draaiden weg, hoofd strak omhoog, haar onderlip helemaal vacuum.
Duidelijk dus dat ze zich daarbij niet op het gemak voelt.
Mijn vriend hield haar wel vast dus ik een beetje hangen totdat ze ontspande, toen eraf.
En zo iets verder opbouwen.

Mijn vraag is, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ze is zeker weten onder het zadel, al ruim een jaar van de staleigenaar en die heeft haar weggebracht om haar te laten inrijden en heeft ook gezien dat ze haar reden.

Groetjes!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:05

ruim de tijd nemen voor het opstappen, zoals je al deed. Alles stap voor stap, eerst langs het paard gaan staan en hem overal aan kunnen raken, een beetje aan het zadel wiebelen en de teugels alvast in je hand nemen zoals je doet met opstappen.
Als ie daarbij onspant ga je pas een stap verder, dat is de voet in de beugel, een beetje hupsen naast hem, totda ie dat normaal vind.
Volgende stap is hangen, raak hem tijdens het hangen weer overal aan, je hand moet dan wel contact houden met het paard, dus niet kloppen, maar vrijven en aaien. Beweeg ook een beetje met je bovenlichaam.
Pas als dat goed gaat stap je op. Krijge ergens te veel spanning, dan ga je weer een stapje terug. Zorg dat ie wel vast gehouden word, maar niet te strak. De begeleider moet de lijn lossig laten hangen. Zorg dat ie altijd z'n energie al kwijt is door te longeren. En stap evt op met een krukje.

Rust en onstpanning is het aller balangrijkste.

Cannac
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-10

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:08

Je bent al goed begonnen. Als je dit een paar keer zo doet dat zal die spanning zeker minder worden. Het kan zijn dat er gedurende dat jaar iemand op heeft gereden die niet voorzichtig ging zitten bij het opstijgen of die aan de teugels trok bij het opstijgen.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:11

Ik zou het gewoon rustig opbouwen, wat doet ze als je in een keer gaat zitten gewoon rustig gaan zitten, maar blijft ze dan gewoon gespannen of niet? Misschien is het gewoon het moment en dat ze even weer moet wennen aan het idee dat er iemand opstapt, Ik zou gewoon een keer proberen om meteen rustig te gaan zitten in het zadel.. :D

Simone_Z

Berichten: 574
Geregistreerd: 01-06-09
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 11:27

luff schreef:
Ik zou het gewoon rustig opbouwen, wat doet ze als je in een keer gaat zitten gewoon rustig gaan zitten, maar blijft ze dan gewoon gespannen of niet? Misschien is het gewoon het moment en dat ze even weer moet wennen aan het idee dat er iemand opstapt, Ik zou gewoon een keer proberen om meteen rustig te gaan zitten in het zadel.. :D


Als ik zou gaan zitten zou ze gaan lopen, denk niet dat ze gekke dingen gaat doen, maar wel voorwaarts gaan.
Ze zit echt vol met spanning op het moment van opstappen.
Mijn vriend houdt haar bij de neusriem, zodat ik het contact maak met het bit, maar mocht ze raar doen dan kan hij haar tegenhouden als het nodig is.
Dus geen druk van voor als het niet nodig is.

Ze is vanaf eind mei onder het zadel, en waar ze ingereden is vinden ze dat je met 1 maand normaal op het paard moet kunnen rijden,.
Maar ik heb al gezien het balans van dit paard is nog lang niet in orde, met longeren zwabberd ze nog alle kanten op...

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:30

Simone_Z schreef:
luff schreef:
Ik zou het gewoon rustig opbouwen, wat doet ze als je in een keer gaat zitten gewoon rustig gaan zitten, maar blijft ze dan gewoon gespannen of niet? Misschien is het gewoon het moment en dat ze even weer moet wennen aan het idee dat er iemand opstapt, Ik zou gewoon een keer proberen om meteen rustig te gaan zitten in het zadel.. :D


Als ik zou gaan zitten zou ze gaan lopen, denk niet dat ze gekke dingen gaat doen, maar wel voorwaarts gaan.
Ze zit echt vol met spanning op het moment van opstappen.
Mijn vriend houdt haar bij de neusriem, zodat ik het contact maak met het bit, maar mocht ze raar doen dan kan hij haar tegenhouden als het nodig is.
Dus geen druk van voor als het niet nodig is.

Ze is vanaf eind mei onder het zadel, en waar ze ingereden is vinden ze dat je met 1 maand normaal op het paard moet kunnen rijden,.
Maar ik heb al gezien het balans van dit paard is nog lang niet in orde, met longeren zwabberd ze nog alle kanten op...



Oke, nu krijg ik er een beetje een beeld van! Ik zou het nu ook gewoon rustig opbouwen aan een gespannen paard heb je niets maar ik denk wel dat jij er met je de juiste manier mee omgaat nog heel veel succes en plezier natuurlijk!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:32

Mijn paard werd angstig bij het opstappen omdat ik dan uit het zicht was. Wat je doet lijkt me een goede oefening daarnaast zou ik veel tegen der praten terwijl je opstapt.

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:33

Mizz_mol schreef:
Mijn paard werd angstig bij het opstappen omdat ik dan uit het zicht was. Wat je doet lijkt me een goede oefening daarnaast zou ik veel tegen der praten terwijl je opstapt.



Dat praten is idd ook een goede!

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:55

Veel praten en met krukje opstappen. Sommige paarden vinden het vervelend als je aan 1 kant "hangt" omdat je dan wel het zadel altijd wat scheef trekt en tegen de ruggegraat aan. Ik weet niet hoe hoog ze is maar als t qua hoogte lukt zou ik eens vanaf het krukje in het zadel gaan zitten, zonder de beugels te gebruiken. Als ze merkt dat het geen pijn of vervelend is doet zal ze vanzelf meer ontspannen.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:50

Searcher schreef:
Veel praten en met krukje opstappen. Sommige paarden vinden het vervelend als je aan 1 kant "hangt" omdat je dan wel het zadel altijd wat scheef trekt en tegen de ruggegraat aan. Ik weet niet hoe hoog ze is maar als t qua hoogte lukt zou ik eens vanaf het krukje in het zadel gaan zitten, zonder de beugels te gebruiken. Als ze merkt dat het geen pijn of vervelend is doet zal ze vanzelf meer ontspannen.


Ben ik het helemaal mee eens. :j Lukt het nog niet met een krukje kan je ook iemand vragen aan de andere kant van het zadel tegen te hangen, zorgt er ook voor dat het zadel recht blijft. Vooral een jong paard heeft pijn omdat de rugspieren nog niet ontwikkeld zijn.
Wees voorzichtig met de rug van het paard.

equilife

Berichten: 404
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Assebroek

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:05

Ik heb ook zo'n paardje. Ik ga er meestal eerst een eindje mee rondwandelen na het singelen want hier begint het bij hem al mee. Bij het opstijgen doe ik het heel voorzichtig en met een opstapje want dan ga ik minder ploffen in mijn zadel bij het landen en kan ik het voorzichtjes aandoen. Dan gewoon rustig stappen tot hij helemaal ontspant. Het neemt wel wat tijd in beslag maar het helpt weg.

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:25

Het lijkt mij ook dat het inrijden veel te snel is gegaan en ik vind dat je er goed op gelet hebt of het paardje gespannen is of niet tijdens het opstappen. (Enkelen zouden gewoon het paard strak nemen of laten vasthouden, erop springen en rijden.)

Spijtig genoeg zal je waarschijnlijk toch opnieuw moeten beginnen met het die want als je zegt dat ze zelfs aan de longe nog geen balans heeft, is er nog werk aan de winkel.

Enkele dingen die kunnen helpen:

Op een verhoog gaan staan en je paard zo naast je zetten dat jij er toch wat bovenuit torent en van daaruit eens over haar rug wrijven, er eens over hangen, en veel tegen haar praten zodat ze gewend raakt aan het feit dat je ook op andere plaatsen en hoogtes rond haar bent. Vooral het over haar leunen zonder dat je eigenlijk op haar hangt, vind ik zeer belangrijk en doorslaggevend in vele situaties.

Verder is opstappen met een krukje --in een later stadium-- ook zeker een goed idee, zoals hier al gezegd werd.

En voor de rest denk ik dat jij voor jezelf wel kan uitmaken wanneer je verder kan gaan en wanneer het dier echt klaar is om opnieuw bereden te worden.

Jammer dat er mensen zijn die nog steeds vinden dat een paard binnen een maand helemaal bereden moeten zijn...

Succes!

VEGASS
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:36

Mijn paard is ook zeer onvriendelijk ingereden. Daar heb ik wel een jaar last van gehad, maar met geduld en liefde kan je het wel oplossen. Dus veel praten, alles rustig en zorgen dat het een fijne situatie wordt het opstappen en het rijden

maysancho
Berichten: 451
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Boekelo

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:40

Met veel geduld en liefde lukt het wel.
Alles heel rustig doen, ik ga zelf eerst helemaal hangen
en dan heel langzaam erop.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:23

maysancho schreef:
Met veel geduld en liefde lukt het wel.
Alles heel rustig doen, ik ga zelf eerst helemaal hangen
en dan heel langzaam erop.


Dat is zeer slecht voor de rug! Met opstappen vanaf de grond moet je je gewicht ongeveer maal 3 doen. dus bijvoorbeeld 70 kilo x 3 = 210 kilo hangt er dan aan 1 kant.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 01:23

Misschien een inkopper hoor, maar heb je al eens kritisch gekeken hoe jij zelf opstapt, dus puur qua 'opstaptechniek' en niet qua opbouw met hangen ed?

Simone_Z

Berichten: 574
Geregistreerd: 01-06-09
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Paard gespannen met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 04:39

We zijn inderdaad rustig met haar bezig.
Via een opstapje wil nog niet lukken, dat vindt ze maar heel vreemd als je ineens eens een stuk groter bent. Daar zal ze dus eerst rustig aan moeten wennen.
Veel praten tegen haar doe ik ook, vind zelf praten heel belangrijk en zie ook dat ik dan haar volle aandacht heb.

Het gaat wel steeds beter, heb al op haar gezeten en zodra ik zit is alle spanning weg. Met opstappen houdt ze haar hoofd ook al lager. Denk dat het inderdaad allemaal veel te snel is gegaan, het is een paard dat begeleiding en duidelijkheid nodig heeft en dat alles met een zachte hand, anders raakt ze van streek. (Ze heeft een heel onzeker en zacht karakter). Telkens vraagt ze om bevestiging.
Gister ben ik zelf opgestapt zonder dat mijn vriend haar vast hield, ze bleef braaf staan. Dus natuurlijk gelijk beloond.

Ik heb er inderdaad zelf ook opgelet hoe ik opstap, want de fout kan zeker ook bij de ruiter liggen! Maar ik denk niet dat daar de fout ligt. Heb nog eens met de eigenaar gepraat en wat filmpjes gezien van het inrijden en daar is me wel het in en ander duidelijk van geworden.... Tijd = geld...