Knarse tanden tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milou

Berichten: 866
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Leusden

Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 12:09

Hallo, ik had al de zoek functie gebruikt om dingen te zoeken over knarsen tanden maar ik kon niet echt antwoord op mijn vraag vinden.

Ik heb een beetje een 'probleem',

Mijn paard (11 jr) had een niet zo goed liggend zadel opliggen, en tijdens het rijden ging ze de hele tijd met haar staart zwaaien en knarsen tanden, nu heeft ze een ander zadel en zwaait ze niet meer met haar staart en gaat het rijden al veel beter, en aan het begin knarse tand ze helemaal niet meer, maar als ik dan na de galop (waar ze altijd een beetje heet bij wordt) terug ga in de draf en weer wat vraag dan begint ze wel weer (een klein beetje) te knarse tanden, het is dus al een stuk minder maar nog niet helemaal weg.
Maandag dan ga ik de tandarts bellen om die week nog langs te komen en haar te controleren op haar gebit (misschien heeft ze wel haakjes dat ze knarst).

Maar mijn vraag aan jullie is, hebben jullie paarden ook wel is tijdens het rijden geknarsetand, en wat heeft dat kunnen stoppen en waar hebben jullie ze op gecontroleerd?

De dierenarts is al geweest en die zei dat het ook veel gedrag is, want als de dierenarts alleen al naar haar wijst doet ze boos, en ik (en mijn instructrice) mag op alle plekken komen zonder dat ze boos doet.

Ik heb haar gewoon op een dubbelgebroken watertrensje lopen.

Dus weten jullie wat, wat het nog meer kan zijn? Haar rug en alles is al nagekeken dus en haar gebit wordt deze week na gekeken en het zadel ligt nu ook goed.

Groetjes,
Milou

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:15

Knarsentanden is meestal een uiting van stress en/of pijn.
Maar het kan op een gegeven moment ook een gewoonte zijn.

Ik zou in jouw geval toch even een osteopaat laten komen, een verkeerd zadel kan meer aanrichten als je denkt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:19

Mijn Haflinger knarst als ik haar aan het werk zet. Eerst word ze mooi los, dan ga ik verder doorvragen en wordt ze dwarser en knarst ze. Ik denk dat het puur protest is bij haar, ik maak er maar een grapje mee en rijd gewoon door, ze stopt ook altijd zelf.

Milou

Berichten: 866
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 12:21

galley: Ja zo is het bij mij ook precies! Ik hoop dat het weg is na een tandarts bezoek.

Arlette: Dat was ook mijn plan om die na de tandarts te laten komen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:22

Milou schreef:
galley: Ja zo is het bij mij ook precies! Ik hoop dat het weg is na een tandarts bezoek.

Arlette: Dat was ook mijn plan om die na de tandarts te laten komen.


Vor mij komt de tandarts ook, maar ik denk niet dat het heel veel zal schelen. We zien wel. ;)

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:26

Het kan ook zijn dat je paard nog een lichte blessure heeft van je oude zadel en het allemaal nog wat zeer doet.
Eens goed los laten masseren kan helpen.

Mijn paard knarst bij oefeningen die hj moeilijk vindt. Bij hem is 't volgens mij stress, want als hij 't eenmaal doorheeft dan stopt hij er ook mee.

Maar de tandarts laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:34

mijn pony knarsetand ook, maar niet altijd..heb em nu 3 jaar en bij zijn vorige baasje had hij een verkeerd zadel en er is veel met hem geklooid, qua racen in bak enzo.. heb nu een goed zadel , osteo geweest ,tandarts geweest, eva van erik laarakker geweest..er is niks mis met hem ,maar hij vind dingen heel snel spannend...en hij is nu 16 dus zit gewoon in hem.
soms met harde wind en als de bak een beetje nat is doet ie het nog wel eens.. maar volgens eva kon ik gewoon doorrijden..zij dacht meer aan iets wat ie zichzelf heeft aangeleerd vroeger toen hij wel pijn had en dat het er nog moeilijk uit te krijgen was..dus het zit gewoon in hem..hij heeft nergens pijn of last..en wat ik al zei hij doet het alleen als ie iets spannend of een beetje eng vind.

Denise82

Berichten: 666
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:06

Volgens mij is het inderdaad gewoon een beetje verzet... Mijn paard doet het ook als ik hem wat meer aan het werk zet en hij het er niet mee eens is. Of wanneer hij heel druk is op een wedstrijd. Ik schenk er niet te veel aandacht aan, rijd gewoon door. :+

Stefaah

Berichten: 130
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Dendermonde

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:01

Myn paard doet dat oook,
maar hij doet het meestal wanneer hij zijn zin niet krijgt,
dus denk ook dat puur uit koppigheid is.
Ik laat hem gewoon doen en schenk er geen aandacht aan (:
x

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:41

Jammer dat iedereen er zo luchtig over doet, er doorheen rijden , negeren, miss nog meer gaan vragen en ook is het heel erge onzin om te zeggen dat hij het doet als hij geen zin meer heeft.
Het paard geeft wel degelijk aan dat je of te veel vraagt .
Je zou ook het punt kunnen opzoeken waar hij het nog niet doet of begint en dan jezelf eens controleren op welke manier je iets vraagt aan het paard waardoor hij dit gaat doen, het is makkelijk het paard de schuld te geven, de ruiter is vaak de oorzaak dat een paard gaat stressen en wees eens eerlijk hoe leuk vind is het om onder stres te werken???
Is het niet juist een uitdaging om je paard zo stres vrij mogelijk te werken en op zo`n manier dat het voor hem ook leuk blijft??
Zoek dus de oorzaak, grens en kijk ook het zadel na en gebit, rug jou hulpen , jou zit enz enz

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:01

Mijn bruine deed het ook, en daarbij werd het erger.
Allerlei onderzoeken en behandelingen gedaan, en na 4 maanden zoeken uiteindelijk de oorzaak gevonden.

Mijn schimmel doet het heel soms, als hij wat last heeft van stress.. gelukkig wordt het nu juist wat minder.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:13

en wat was de oorzaak bij jou?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:16

midgie schreef:
Jammer dat iedereen er zo luchtig over doet, er doorheen rijden , negeren, miss nog meer gaan vragen en ook is het heel erge onzin om te zeggen dat hij het doet als hij geen zin meer heeft.
Het paard geeft wel degelijk aan dat je of te veel vraagt .
Je zou ook het punt kunnen opzoeken waar hij het nog niet doet of begint en dan jezelf eens controleren op welke manier je iets vraagt aan het paard waardoor hij dit gaat doen, het is makkelijk het paard de schuld te geven, de ruiter is vaak de oorzaak dat een paard gaat stressen en wees eens eerlijk hoe leuk vind is het om onder stres te werken???
Is het niet juist een uitdaging om je paard zo stres vrij mogelijk te werken en op zo`n manier dat het voor hem ook leuk blijft??
Zoek dus de oorzaak, grens en kijk ook het zadel na en gebit, rug jou hulpen , jou zit enz enz



ik heb hem helemaal laten onderzoeken en geen oorzaak kunnen vinden...alleen dat hij niks qua snoepjes,appels e.d. mag hebben voor het rijden omdat hij snel wat last krijg van zijn maag dan dus doe ik dat ook niet!volgens Eva van Erik Laarakker heeft het uitgemeten en meet wel iets op zijn maag , maar minimaal.... mijn pony doet het ook alleen als het wat winderig weer is of met een bak die wat nat is...verder als hij zich druk maakt doet ie het ook wel eens...en hj doet het maar heel zelden... dus je kan niet iedereen over 1 kam scheren! ik heb er alles aangedaan om erachter te komen . mijn pony gaat voor alles, wat het ook kost!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:26

tylando schreef:
en wat was de oorzaak bij jou?


Zie mijn profiel.. ;)

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:34

die van mij doet het ook van galop terug naar draf..
als ik er op zit doet ze het niet.. (beginner)..
maar als iemand anders er op zit.. (loopt ze overigens eerug mooi).. maar dan doet ze bij de moeilijke oefeningen de tanden weer over elkaar..
die vrouw zit erg netjes.. dus zit haar niet in de weg..
zij traint haar voor me.. dus word er ook veel meer en veel moeilijkere dingen gevraagt..
die van mij is ook helemaal na gekeken.. alles was correct..
alleen door dat ze toen die tijd een verkeerd zadel had gehad..(alles is opgelost..) blijft ze het doen.. als het ff niet mee zit..
nogmaals.. als ik er op zit(zit veel beroerder dan haar).. doet ze het niet.. maar als zij er op zit.. en meer vraagt.. doet ze het wel

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:56

tylando schreef:
midgie schreef:
Jammer dat iedereen er zo luchtig over doet, er doorheen rijden , negeren, miss nog meer gaan vragen en ook is het heel erge onzin om te zeggen dat hij het doet als hij geen zin meer heeft.
Het paard geeft wel degelijk aan dat je of te veel vraagt .
Je zou ook het punt kunnen opzoeken waar hij het nog niet doet of begint en dan jezelf eens controleren op welke manier je iets vraagt aan het paard waardoor hij dit gaat doen, het is makkelijk het paard de schuld te geven, de ruiter is vaak de oorzaak dat een paard gaat stressen en wees eens eerlijk hoe leuk vind is het om onder stres te werken???
Is het niet juist een uitdaging om je paard zo stres vrij mogelijk te werken en op zo`n manier dat het voor hem ook leuk blijft??
Zoek dus de oorzaak, grens en kijk ook het zadel na en gebit, rug jou hulpen , jou zit enz enz



ik heb hem helemaal laten onderzoeken en geen oorzaak kunnen vinden...alleen dat hij niks qua snoepjes,appels e.d. mag hebben voor het rijden omdat hij snel wat last krijg van zijn maag dan dus doe ik dat ook niet!volgens Eva van Erik Laarakker heeft het uitgemeten en meet wel iets op zijn maag , maar minimaal.... mijn pony doet het ook alleen als het wat winderig weer is of met een bak die wat nat is...verder als hij zich druk maakt doet ie het ook wel eens...en hj doet het maar heel zelden... dus je kan niet iedereen over 1 kam scheren! ik heb er alles aangedaan om erachter te komen . mijn pony gaat voor alles, wat het ook kost!


IK scheer niet iedereen over een kam, maar valt me op dat heel veel mensen het paard de schuld geven,door b.v te zeggen hij heeft geen zin. ook als alles onderzocht is lichamelijk kan het ook geestelijk te veel worden, ook bij een paard, als het paard het b.v niet bij een beginner doet maar wel bij iemand die (te)veel vraagt dan zegt dat toch veel meer over de ruiter??

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:59

tylando schreef:
midgie schreef:
Jammer dat iedereen er zo luchtig over doet, er doorheen rijden , negeren, miss nog meer gaan vragen en ook is het heel erge onzin om te zeggen dat hij het doet als hij geen zin meer heeft.
Het paard geeft wel degelijk aan dat je of te veel vraagt .
Je zou ook het punt kunnen opzoeken waar hij het nog niet doet of begint en dan jezelf eens controleren op welke manier je iets vraagt aan het paard waardoor hij dit gaat doen, het is makkelijk het paard de schuld te geven, de ruiter is vaak de oorzaak dat een paard gaat stressen en wees eens eerlijk hoe leuk vind is het om onder stres te werken???
Is het niet juist een uitdaging om je paard zo stres vrij mogelijk te werken en op zo`n manier dat het voor hem ook leuk blijft??
Zoek dus de oorzaak, grens en kijk ook het zadel na en gebit, rug jou hulpen , jou zit enz enz



ik heb hem helemaal laten onderzoeken en geen oorzaak kunnen vinden...alleen dat hij niks qua snoepjes,appels e.d. mag hebben voor het rijden omdat hij snel wat last krijg van zijn maag dan dus doe ik dat ook niet!volgens Eva van Erik Laarakker heeft het uitgemeten en meet wel iets op zijn maag , maar minimaal.... mijn pony doet het ook alleen als het wat winderig weer is of met een bak die wat nat is...verder als hij zich druk maakt doet ie het ook wel eens...en hj doet het maar heel zelden... dus je kan niet iedereen over 1 kam scheren! ik heb er alles aangedaan om erachter te komen . mijn pony gaat voor alles, wat het ook kost!


IK scheer niet iedereen over een kam, maar valt me op dat heel veel mensen het paard de schuld geven, ook als alles onderzocht is lichamelijk kan het ook geestelijk te veel worden, ook bij een paard, als het paard het b.v niet bij een beginner doet maar wel bij iemand die veel meer vraagt dan zegt dat toch veel meer over de ruiter??[/quote]

hoezo zou het veel over de ruiter zeggen?!?!?!?!
ja het kan inderdaad geestelijk zijn..
stress is toch ook geestelijk..
je gaat mij niet vertellen dat jou paard nooit gestressed is..
uiteindelijk ga je voor de ontspannen.. maar de stress hou je niet tegen..
je kan zo iets niet zeggen.. je weet niet wat voor een paard iemand heeft..

erge onzin dus wat je zegt!

Milou

Berichten: 866
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:00

Bij mijn paard is het zo als ik teveel aan haar mond ga zitten, bijvoorbeeld gister in het bos was ze erg heet en moest ik haar wat inhouden, maar ik zat helemaal niet te trekken of iets, maar ik denk dat het gister in het bos de spanning was, en bij het rijden,als ze dan gegallopeert heeft en als ze dan een beetje heet wordt dat het dan begint. Gelukkig komt deze week de tandarts, misschien moeten we een ander bit uitproberen en als dat niet werkt komt de osteopaat en fysio erbij.

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:02

Milou schreef:
Bij mijn paard is het zo als ik teveel aan haar mond ga zitten, bijvoorbeeld gister in het bos was ze erg heet en moest ik haar wat inhouden, maar ik zat helemaal niet te trekken of iets, maar ik denk dat het gister in het bos de spanning was, en bij het rijden,als ze dan gegallopeert heeft en als ze dan een beetje heet wordt dat het dan begint. Gelukkig komt deze week de tandarts, misschien moeten we een ander bit uitproberen en als dat niet werkt komt de osteopaat en fysio erbij.

het hoeft niet persee aan het bit te liggen(kijken welkt bit het beste past is natuurlijk nooit verkeerd)..
maar paarden die bitloos gereden worden en last hebben van stress of onwetendheid of geirriteerd.. doen het ook..

Milou

Berichten: 866
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:05

Ja klopt, maar ik heb haar ook pas 2,5 maand en het is waarschijnlijk ook iets aangeleerds dat ze het deed van de pijn van het zadel want haar vorige zadel lag verkeerd, daardoor heeft ze nu wat rugklachten en daarvoor komt de osteopaat/fysio, en nu heeft ze ook al een zadel wat goed ligt, dus denk dat het ook iets aangeleerd is en misschien nog iets pijn/verzet, en in het bos spanning. Dus ik ben er zeker mee bezig!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:17

ik heb mijn pony laten nakijken, zelf volg ik zitlessen en heb ook gewoon les met hem...ik rijd mijn pony nu alleen maar voorwaarts/neerwaarts , echt lekker loswerk..
hij heeft het ook 1 keer gedaan toen hij gewoon vast stond op de poetsplaats en de rest stond buiten en hij moest te lang wachten tot ie ook mocht...dus toen het te lang ging duren voor hem begon ie ook te knarsen. dat was de enige keer dat hij knarste zonder ie aan het rijden was....

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:22

tylando schreef:
ik heb mijn pony laten nakijken, zelf volg ik zitlessen en heb ook gewoon les met hem...ik rijd mijn pony nu alleen maar voorwaarts/neerwaarts , echt lekker loswerk..
hij heeft het ook 1 keer gedaan toen hij gewoon vast stond op de poetsplaats en de rest stond buiten en hij moest te lang wachten tot ie ook mocht...dus toen het te lang ging duren voor hem begon ie ook te knarsen. dat was de enige keer dat hij knarste zonder ie aan het rijden was....



nee idd..
het hoeft niet altijd aan de mens te liggen

Maaaaaaii_

Berichten: 140
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:54

midgie schreef:
Jammer dat iedereen er zo luchtig over doet, er doorheen rijden , negeren, miss nog meer gaan vragen en ook is het heel erge onzin om te zeggen dat hij het doet als hij geen zin meer heeft.
Het paard geeft wel degelijk aan dat je of te veel vraagt .
Je zou ook het punt kunnen opzoeken waar hij het nog niet doet of begint en dan jezelf eens controleren op welke manier je iets vraagt aan het paard waardoor hij dit gaat doen, het is makkelijk het paard de schuld te geven, de ruiter is vaak de oorzaak dat een paard gaat stressen en wees eens eerlijk hoe leuk vind is het om onder stres te werken???
Is het niet juist een uitdaging om je paard zo stres vrij mogelijk te werken en op zo`n manier dat het voor hem ook leuk blijft??
Zoek dus de oorzaak, grens en kijk ook het zadel na en gebit, rug jou hulpen , jou zit enz enz



Dit is niet bij elk paard het geval hoor.
Elk paard is anders.
Je hebt paarden die het uit verzet doen ,koppigheid of gewoon spelen.
Net zoals bijten op het bit. Dat kan een vertoning zijn van zenuwachtigheid of verveling.
Dit doet mijn pony, als ze er veel zin in heeft of als ik in een saaie les mee rij, gaat ze het voor haarzelf leuk maken, door haar met iets bezig te houden, zij doet dit door op het bit te bijten , maar dit kon evengoed knarsetanden zijn. En ik ben er 100% zeker van dat het niet uit pijn is.
Net zoals bij mensen, die kunnen ook knarsetanden uit verveling.
En waarom zou knarsetanden uit pijn zijn, denk dat ze dan eerder gaan stijgeren of bokken, knarsetanden lijkt niet meteen een teken van pijn, vind ik persoonlijk.
Pijn in de mond is het alvast niet, want als je paard pijn in de mond heeft, waarom zou hij dan kracht kunnen zetten op zijn tanden?
Ik begrijp het, jij kan niet weten hoe het paard van Stefaah rijd, maar een teken uit te veel vragen is het volgens mij niet (ik zie haar rijden) , haar paard loopt heel ontspannen en enorm aandachtig.
Stress heeft ie zeker en vast niet!
Op het bit bijten kan evenals knarsetanden een vertoning van stress zijn, maar dat wil niet zeggen dat het Ć ltijd zo is.
Dat kan uit zo veel redenen zijn.
Het lijkt mij beter om mening te geven ipv "feiten" , komt betweterig over...

Ilse1988

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Dieren

Re: Knarse tanden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:00

Mijn paard heeft het ook een tijd gedaan en er hebben toen verschillende mensen naar gekeken waaronder ook de tandarts. Die heeft toen een wolfskies getrokken die duidelijk ook slijtage vertoonde van het knarsetanden. Deze tand had hem zeer gedaan en daardoor was hij hiermee begonnen. Volgens hem zou het na het verwijderen snel over moeten zijn maar hij is het altijd blijven doen, niet als hij kwaad was maar gewoon redelijk constant. Ben er nooit achter gekomen waarom, heb vanalles bedacht... Sommigen zeiden ook dat hij het zichzelf gewoon aangeleerd heeft en dat het daarom lang zou duren voor hij het af zou leren.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:28

klopt ... het kan aan heel veel dingen liggen..nu ik jouw verhaal lees...toen ik mijn pony net had, had ik de tandarts laten komen..en het bleek dat er 1 kies scheef stond en er een ontsteking onder zat...deze is in 2 behandelingen volledig genezen .
dus daar kan mijn pony het ook van hebben 'aangeleerd '.
het is zo jammer dat je weinig weet wat er allemaal bij de vorige eigenaar is gebeurd! Des te lastiger word het om op te lossen...als het al in de pony zit , is het moeilijk om het eruit te krijgen...
toen ik hem net had, was er dus die ontsteking bij de kies, heb 2 maal osteopaat moeten laten komen.. hij stond niet goed op zijn hoeven ( gingen heel steil groeien ipv) schuin naar beneden. dus ja hij heeft al van alles meegemaakt!