Te snel wijken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Te snel wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:33

Hallo.

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje en als alles goed gaat met school houd ik haar.
Maar ik ging eens proberen te wijken ( ik ga vrijdag voor de 4de x op haar rijden)
Wijkt ze echt super snel. Ze zit weer heel snel op de hoefslag.
(ik bedoel niet dat ze hard loopt, maar dat ze echt links afslaat zowat alleen dan recht voor uit)
Hoe kan ik dat voorkomen.

En ik rij op de manege gewoon nog lessen 1x per week. En daar rijd ik op een fjord.
De intstructrice vind dat ik te hard met hem draaf terwijl ik aan het wijken ben.
En dan zegt ze buiten teugel begrenzen, maar dat helpt niet echt..

heeft iemand tips hiervoor!

Doeeg!

MarliesV

Berichten: 15184
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:38

Te ver wijken is wel te begrenzen met de buitenteugel. Probeer het eerst eens in stap. Dan kan je makkelijker corrigeren.

Je stelt het paard recht, wijkt een paar pasjes maar zodra het paard te ver doorwijkt direct opvangen, rechtstellen, dus niet doorwijken en opnieuw beginnen.

Als jij niet begrenst met de buitenteugel dan loopt je paard waarschijnlijk over z'n schouder weg.

Ook lijkt het me handig als je zelf het wijken nog niet helemaal onder de knie hebt om dit eerst goed op de manege toe te passen met je instructrice er bij voor je dit op je verzorgpaard toepast. Of als dat kan je verzorgpaard meenemen naar les.

Ik vermoed dat jij en het paard samen nog niet zover zijn. Bouw eerst het gevoel op. Samen de basis doorlopen voordat je de zijgangen mee gaat pakken.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Te snel wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:12

Mijn pony deed dat eerst ook heel erg, maar dat heb ik hem afgeleerd door steeds kleine stukjes te wijken. Dus niet helemaal naar de hoefslag, maar 3 meter bijv en dan weer recht proberen te krijgen, dat kost eerst wat moeite maar daarna heb je er heel veel profijt van!

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:24

Dat ken ik,dat een pony of paard heel hard gaat,ik ben geen expert maar ik rij dan een pasje rechtuit en dan weer een pasje wijken,gaat het hij nog te hard dan tegenhouden met de teugels,of een volte maken,werkt bij mij heel goed!:P

eef_paardjes

Berichten: 216
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Naast de buren

Re: Te snel wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:24

Een pony van de manege waar ik elke week oprijd wilt dit soms nog wel eens doen. Ik spoor dan altijd licht aan met mijn buiten been, beetje het zelfde wat je doet met rechtstellen na de wending, en dan begrensen met de buitenteugel. Bij mij gaat het ook vaak fout doordat er te veel tempo in zit.

Ilse1988

Berichten: 51
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Dieren

Re: Te snel wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:01

Goed begrenzen met buitenteugel, terugzitten en zo met je zit langzamer proberen te krijgen.. Of wat ook goed werkt is een volte inzetten op het moment dat je voelt dat ze onder je uit loopt en dan op de volte de achterhand naar buiten zetten, zodat ze weet dat het geen zin heeft om onder je uit te rennen.