Afstand bepalen voor de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:48

Ik ga reeds jaren mee met andere ruiters op jumping, en vind het dan ook duidelijk om vanaf de zijlijn te zien of een paard juist voor de sprong komt of niet.
Sinds een jaartje spring ik zelf ook, met een super brave 5-jarige . Vanuit het zadel vind ik het echter behoorlijk moeilijk om ten eerste de juiste afstand te zien, en ten tweede, als ik in de laatste meters zie dat het niet klopt, om er nog iets aan te doen. Vooruit rijden, terug rijden??
Wanneer ik in een vlot, regelmatig tempo rijd op wedstrijd, lijkt het allemaal wel wat gemakkelijker uit te komen, maar ik zie de juiste afstand niet goed genoeg om al hoger te kunnen springen ( rij nu 80-9 cm op jumping ).

Wanneer ergens een lijntje staat, waarbij ik zie dat de voorgaande ruiters bv 7 galopsprongen gebruiken, dan lukt dat bij mij ook wel. Wanneer ze op de eerste wat te kort landt geef ik wat benen bij, en wanneer ze te ver landt houd ik wat in. De grootste moeilijkhied vind ik wanneer er slechts 1 hindernis staat, zeker als het bij het uitkomen van een bocht is.

Kan iemand mij advies geven over goede oefeningen om de afstanden beter te leren zien? En wanneer ik met balken op de grond zou werken, op welke afstanden liggen deze dan best?
Ik weet dat ik de balken verder uiteen moet leggen wanneer er sprongetjes staan dan wanneer ze op de grond liggen, maar wat is dan de correcte afstand voor een paard met een normale galop?
Laatst bijgewerkt door Iphi op 14-09-10 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:57

je geeft zelf het antwoord al: ritme houden en zolang je het niet ziet, niets doen.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:00

OK, maar hoe leer ik het dan wel zien?
Leg ik hier en daar een balk op de grond en galoppeer ik daar geregeld over heen tot ik het zie/aanvoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:00

Dat is een bepaald ´gevoel´ wat je moet hebben. Dat kun je slecht leren, wel trainen. Wat helpt is een lijn neerzetten die niet passend staat, bijvoorbeeld groot, zodat je kunt oefenen op wegrijden)of een krappe lijn voor terugrijden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:02

Speel je in je training al wel met afstanden tussen balken danwel kleine sprongetjes? Gebruik je bv de combinaties balkje, balkje, kruisje, balkje, balkje, kruisje, balkje? Zodat je leert zien hoeveel galopsprongen er in een bepaalde afstand passen?
Door daar mee te gaan variëren, eens wat korter en langer te laten leggen, een balk weg te halen etc. ga je oog ontwikkelen voor de afstanden en hoe te regelen.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:04

Ik zal het straks eens proberen.
Stel dat ik een lijn uitzet met 5 galopsprongen tussen de balken in. Op hoeveel meter leg ik ze dan om een grote afstand te krijgen, en op hoeveel meter voor een kleine afstand?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:05

IMO kun je dat zeker wel trainen, kwestie van heel veel doen. Veel losse balken in de bak helpt zeker, de tip van Jolien kan ook. Verder kun je twee sprongen op 5 galopsprongen zetten (is ca 20,5 meter op een hoogte van een meter, iets krapper voor galopbalken) en dan afwisselen tussen 4, 5 en 6 galopsprongen. Het helpt je schakelen, en je oog raakt gewend aan grote, goede en kleine afstanden.
Afstanden voor galopbalken is ca 3 meter.

Anoniem

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:10

Voor een "gemiddeld" paard reken je drie meter per galopsprong. Heb je een paard met een grote galop hou dan in eerste instantie maar 3,5 aan voor je eigen comfort. Kun je 'm later als je wat handiger wordt in je schakelen wel wat korter rijden.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:14

Nog veel oefenen dus... IK wil het liefst overmorgen al volleerd zijn, maar dat zal helaas niet lukken...

Dat schakelen lukt al aardig, maar ik heb het gevoel dat ik daarmee vals speel. Wanneer de lesgeefster vraagt om een pasje meer tussen 2 hindernissen te maken lukt dat bijna altijd. IK verzamel het paard gewoon iets meer, alleen heb ik daardoor nog niet het idee dat ik ook echt zelf de afstand zie.
Waarschijnlijk ben ik gewoon te ongeduldig en moet ik hetzelfde blijven oefenen tot ik het wel zie?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

Ja, geduld hebben en veel trainen.
Ik heb zelf mijn "oog" voor de afstand aardig kunnen trainen (mbv een goede instructeur) het laatste jaar, maar dat ging echt met vallen en opstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

Beetje aardig zijn voor jezelf ;)
Vraag je instructeur bv maar eens om je te helpen en balken neer te leggen voor je, tussen de sprongen in. Dan ga je na verloop van tijd zelf wel zien hoeveel er tussen zit.
Ook afteloefeningen voor de sprong zijn erg nuttig. Van vijf naar 'spring' zeg maar.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:19

Je kan dit gedeeltelijk leren door het veel te doen. Maar met één paard kan je niet iedere dag gaan springen, maar wel balkjes tijdens het dressuur rijden. :D Ik had op een ander topic onderstaand stukje geschreven. Succes ermee!

Je neemt een balk en legt die bij E of B in de bak. Dan galopeer je in een mooi (ideaal) ritme er naar toe. Op het moment dat je er (denkt) 6 galop sprongen vandaan bent begin je hardop te tellen 6, 5, 4, 3, 2, 1...sprong/balk. Dus HARDOP tellen bij galopsprong 6, bij galopsprong 5 etc. en na 1 spring je over de balk. In het begin zal je zien dat jij denk dat je 6 galop sprongen weg bent en het er 5 0f 7 zijn. Als je dit oefent zal je je bewust aanwennen wanneer je 6 galop sprongen weg bent van de balk (sprong). Als je dat kan zien heb je altijd genoeg tijd om iets te versnellen of terug te rijden. Als je het tellen hardop goed kan, ga je het in je gedachte meetellen. Dat is moeilijker. Als je de 6 galop sprongen elke x goed telt vanuit dat ene (optimale) ritme kan je het gaan proberen met een een wat hoger tempo en een lager tempo. Dan veranderen de galopsprongen natuurlijk weer. Als je dat allemaal goed onder de knie hebt kan je het gaan proberen in een parcours. Maar meestal gaat het dan automatisch. Dit tellen lukt je meestal niet na 1x (dag) proberen. Maar doe het maar is een aantal dagen achter elkaar met een balk op de grond, ik wil wedden dat je dan de afstanden gaat zien. Ik hoop dat het een beetje een duidelijk uitleg is.

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:22

De uitleg is duidelijk genoeg!
Op het moment zie ik absoluut nog niet 6 galopsprongen van te voren waar ik ga uitkomen, maar oefening baart kunst zeker?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:24

Ik betwijfel echt of ik kan inschatten hoeveel galopsprongen het nog zijn tot de sprong, terwijl ik een prima oog voor afstanden heb. Ik zou me eerst eens richten op spelen met je galopsprongen in een lijntje, en laat je instructrice de balken maar eens veranderen zonder het jou te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:24

Begin maar met 3, 2, 1 waarbij de 1 over een galopbalk voor je sprongetje is.

Ik heb meer de indruk dat je een geduldprobleempje hebt dan dat je rijtechnisch niet lekker gaat ;) Gun jezelf wat tijd, het komt wel.

Anoniem

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:28

Tellen van de galopsprongen is ook handig! Gewoon vaak doen, het komt wel.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:28

Sonja schreef:
Begin maar met 3, 2, 1 waarbij de 1 over een galopbalk voor je sprongetje is.

Ik heb meer de indruk dat je een geduldprobleempje hebt dan dat je rijtechnisch niet lekker gaat ;) Gun jezelf wat tijd, het komt wel.


Dat maakt het alleen maar moeilijker voor jezelf. Je moet aan één systeem en aantal galop sprongen vast houden. Als je 2 galopsprongen van te voren de afstand ziet heb je daar niets aan want je kan dan niets meer doen aan de afstand. Natuurlijk lukt dat in het begin niet met de 6 galop sprongen, maar na een paar keer oefenen wel, en dan kan je ook wat terug rijden of voorwaarts als het niet past.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:30

Lielle schreef:
Ik betwijfel echt of ik kan inschatten hoeveel galopsprongen het nog zijn tot de sprong, terwijl ik een prima oog voor afstanden heb. Ik zou me eerst eens richten op spelen met je galopsprongen in een lijntje, en laat je instructrice de balken maar eens veranderen zonder het jou te vertellen.


Als je afstanden kan zien heb je dit ook niet nodig.;-) Het is een trainings methode die je niet in één keer zal kunnen maar wel werkt. Zoals Joolien zegt, veel oefenen :-)

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:33

Naar de instructrice ga ik donderdag, vandaag en morgen zal ik zelf de balken moeten rondslepen ( zo is dat arme paard tenminste niet de enige die moet werken ).
Alhoewel ik in de les ook afzie, de instructrice heeft een heel scala aan martelmethodes voor de ruiter ( zonder beugels springen, zonder handen,...
( binnenkort zonder tanden?)).

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Afstand bepalen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:38

Als je het terugtellen gaat doen kan je het beste met één balk beginnen, probeer die eerst maar goed in te schatten ;-)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:41

muc schreef:
Lielle schreef:
Ik betwijfel echt of ik kan inschatten hoeveel galopsprongen het nog zijn tot de sprong, terwijl ik een prima oog voor afstanden heb. Ik zou me eerst eens richten op spelen met je galopsprongen in een lijntje, en laat je instructrice de balken maar eens veranderen zonder het jou te vertellen.


Als je afstanden kan zien heb je dit ook niet nodig.;-) Het is een trainings methode die je niet in één keer zal kunnen maar wel werkt. Zoals Joolien zegt, veel oefenen :-)

maar ik heb mijn oog ook gewoon ontwikkeld in de loop van de jaren. Ik ben zeker geen natuurtalent, maar door te concentreren op ritme en impuls, is het vanzelf goed gekomen (met het zien van die afstanden dan, nou nog altijd goed oplossen ;) )

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:45

Alvast bedankt allemaal!
Ik heb beslist een paar goede tips gekregen om ons het komende uurtje zoet mee te houden. Ik ga het beestje opzadelen en eraan beginnen!

Als er nog meer ideeën zijn, laat maar komen! Er zijn vast nog beginnende springruiters die hier wat mee kunnen.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:46

@Lielle, Wat ik schrijf is ook maar één manier, iedereen moet het doen zoals ze zelf denken dat het goed werkt. Het heeft toch wel wat weg van wat je schrijft, concentreren op ritme + dan daarbij het (bewust) trainen van je oog door de afstanden te tellen. En als je 6 galop sprongen van de sprong vandaan ziet of je te dicht gaat komen of te groot heb je tijd om dit aan te passen, vandaar de 6 galop sprongen en niet 3 of 4.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:48

muc schreef:
Wat ik schrijf is ook maar één manier, iedereen moet het doen zoals ze zelf denken dat het goed werkt. Het heeft toch wel wat weg van wat je schrijft, concentreren op ritme + dan daarbij het (bewust) trainen van je oog door de afstanden te tellen. En als je 6 galop sprongen van de sprong vandaan ziet of je te dicht gaat komen of te groot heb je tijd om dit aan te passen, vandaar de 6 galop sprongen en niet 3 of 4.

dat snap ik wel, alleen denk ik dat je het makkelijker maakt door eerst een situatie te creeren waarin je zeker groot (of klein) zit, zodat je dat kunt herkennen, zonder het al te hoeven oplossen. Maar goed, zo heeft ieder idd zijn eigen voorkeur.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:59

In het andere topic waar ik dit ook had geschreven (dressuur voor springruiters en springpaarden) hadden we het daar ook over. Ik persoonlijk denk dat je het beste afstanden leert zien door elke keer een ideale aftstand te rijden. Daarom zijn bv. die hunter classes ook zo goed in Amerika. Daar staan alle aftsanden ideaal en wordt er beoordeeld op ritme en stijl. Ik geloof niet dat je door minder mooie afstanden te oefenen de afstanden beter leert zien, dat is voor mij stap 2 als je er een beetje gevoel/oog voor gaat krijgen.

Ik wil ook niet zeggen dat mijn manier alleen de juiste is, absoluut niet! Uiteindelijk is een goeie instructie denk ik het allerbelangrijkste :D