pijn met doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koshja
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-03-10

pijn met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 08:33

hoi
ik heb een klein probleem met doorzitten, het ligt niet aan het zadel, want ik rijdt op een manege en dus op verschillende paarden met verschillende zadels.
soms krijg ik erg veel pijn in mijn longen/ hart bij de draf als we moeten door zitten, en soms ook in de galop.
Wat doe ik dan fout met mijn zit, want iemand anders heeft dit nooit
zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: pijn met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:43

Kan zijn dat je te gespannen ben of zit, probeer eens meer op je ademhaling te letten en een ontspannen zit te krijgen en mocht de pijn aanhouden dan zou ik toch eens langs de dokter gaan.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: pijn met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:54

Heb je last van spanning?
Ik heb een periode erg last gehad van hyperventilatie in bepaalde situaties (had niet met paarden te maken) en dan kon ik daar ook zo'n pijn voelen. Mijn vermoeden is dat je niet goed ademt tijdens het doorzitten en je veel spanning in je lichaam hebt.

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:23

De meeste manege paarden zijn nou meestal niet het toonbeeld van soepel en lossigheid.
Ook kun je pas fijn doorzitten als je paard nageeflijk loopt en de rug loslaat. Meestal is dit bij manege paarden niet het geval, toch laten de manege instructeurs mensen doorzitten, waarom snap ik niet, het is niet fijn voor ruiter en ook niet voor het paard.
Als je last krijgt van je lichaam tijdens het doorzitten dan gewoon weer gaan lichtrijden, fijner voor jou en ik denk ook voor het paard.

pomelotje
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:47

ik worstel eveneens met dit probleem. Mijn instructrice laat mij erop letten dat ik mijn rug niet hol maak. Bovenlichaam stil en mooi met de beweging van het paard meegaan. In draf is dit zowel een voorwaarts-achterwaarts beweging alsook links en rechts. Je moet dit voelen.
voelen alsof je lijm aan je broek hebt :P

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: pijn met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:00

Waarschijnlijk zijn het je tussenrib spieren die voor de pijn zorgen omdat je niet goed doorademt. We hebben de neiging om in een ritme te ademen dat aangegeven wordt en dat kan prima bij lichtrijden en in galop, maar bij doorzitten zou dat veel te snel zijn. Dus moet je in ademen door een paar passen heen en uitademen door een paar passen heen.
Misschien kun je eens extra op je ademhaling letten.
In galop moet je meeademen met het ritme van het paard omdat je middenrif achterblijft op je beweging. Als je omhoog komt, komt het middenrif pas later mee, je longen worden dus even gerekt en dat is het moment van inademen. Als je naar beneden gaat adem je weer uit, want dan is je middenrif hoog. Als je daar tegen in ademhaalt, kun je pijn ervaren omdat de spieren dan extra hard moeten werekn om er tegen in te gaan.
Dus in als je omhoog gaat inademen en als je naar beneden gaat uitademen.
Dus als je last krijgt in galop zit je tegen het ritme in te ademen.
Het kan ook zijn dat je onbewust hier en daar je adem inhoudt.