Achterwaarts gaan met halthouden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:44

Met halthouden wordt mijn paard heel erg sterk, gooit zijn hoofd omhoog en gaat achterwaarts. Is dan met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen en gaat omhoog. Het paard loopt voor de rest lekker nageeflijk en goed voor het been, loop alleen tegen dit probleem aan waar ik geen oplossing voor kan vinden...

Anoniem

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:47

Wat doe je tijdens het halthouden zoal? Zit je misschien onbewust te knijpen? Gebruik je teveel hand om hem na te laten geven?

Kan ook zijn dat je paard gewend is om meteen achterwaarts te gaan bij het halthouden, dan is het een kwestie van oefenen dat hij toch echt stil moet staan en alleen achterwaarts mag op jouw hulp..

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:52

waarschijnlijk probeer je je paard teveel met je hand te laten stoppen en vergeet je hem voorwaarts je overgang in te rijden. een overgang halt dien je voorwaarts dus met je been aan je paard en niet af-of naar voren gestoken, een halve ophouding geven om aan te geven dat er wat verwacht wordt en je lichaam lang maken voeten naar de grond "duwen"en je bovenlijf naar boven rekken tegelijker tijd uitademen \ontspannen, daarin rustig opvangen maar je hand wel ontspannen.

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:57

Relaxed schreef:
Wat doe je tijdens het halthouden zoal? Zit je misschien onbewust te knijpen? Gebruik je teveel hand om hem na te laten geven?

Kan ook zijn dat je paard gewend is om meteen achterwaarts te gaan bij het halthouden, dan is het een kwestie van oefenen dat hij toch echt stil moet staan en alleen achterwaarts mag op jouw hulp..



Ik zit niet onbewust te knijpen. Geef geen been en hand tegelijk maar op het moment dat ik na de 'remmende teugel' los wil laten wordt hij heel erg sterk en gaat dus achterwaarts. In overgangen van galop naar draf en van draf naar stap wordt hij niet sterk en blijft hij actief voorwaarts. Op het moment dat hij stil staat gaat hij heel erg in mijn hand hangen en omhoog of achteruit. Terwijl op dan gewoon lichte verbinding heb. Hij is niet gewend om achteruit te gaan bij het halthouden. Eerst ging het halthouden wel altijd goed. Tijd geleden had ik dit probleem ook maar toen kreeg ik hem meteen weer voorwaarts en was het na drie dagen opgelost.

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:00

knollentuin schreef:
waarschijnlijk probeer je je paard teveel met je hand te laten stoppen en vergeet je hem voorwaarts je overgang in te rijden. een overgang halt dien je voorwaarts dus met je been aan je paard en niet af-of naar voren gestoken, een halve ophouding geven om aan te geven dat er wat verwacht wordt en je lichaam lang maken voeten naar de grond "duwen"en je bovenlijf naar boven rekken tegelijker tijd uitademen \ontspannen, daarin rustig opvangen maar je hand wel ontspannen.



Dit is dus precies wat ik doe, maar hij blijft het doen en ik weet even geen oplossing meer. Op het moment dat ik mijn hand ontspan gaat hij achteruit en wordt dus sterk.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:05

lastig.
misschien kan je proberen nep overgangen naar het halthouden te rijden. dus doen als of maar niet stil staan en dan door rijden. en dit dan langzaam uit bouwen tot stilstaan.
eventueel aan de hand oefenen met stem gebruik, uitvoerig belonen en kijken of je het onder het zadel kan toepassen.
succes

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:06

Hoe kan hij sterk worden als jij los laat?
Kan je dat beter uitleggen?

Ik denk dat je juist contact moet proberen te houden en naar je hand toe moet blijven drijven tot hij bijna stilstaat en dan weer wegrijden.
Dit uitbouwen tot halthouden.

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 14:22

MiniMouse schreef:
Hoe kan hij sterk worden als jij los laat?
Kan je dat beter uitleggen?

Ik denk dat je juist contact moet proberen te houden en naar je hand toe moet blijven drijven tot hij bijna stilstaat en dan weer wegrijden.
Dit uitbouwen tot halthouden.



Als ik mijn hand ontspan gaat hij erin hangen en maakt zich helemaal stug en sterk en gaat dus achterwaarts. Been geven heeft dan geen zin want de enige uitweg dan is omhoog. Ik hou contact maar de 'remmende' druk is weg om het zo maar even te noemen. Ik probeer idd ook meteen weg te rijden maar zelfs al sta ik bijna stil dan gebeurd dit weer. Snap er niets van, overgangen terug gaan perfect alleen het halthouden lukt helemaal niet.

Anoniem

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:25

Dit zijn altijd lastige probleempjes om nav tekst te beoordelen. Heb je een mogelijkheid om er een filmpje van te laten maken?

Heb je dit probleem ook met bv werken aan de dubbele longe?

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:29

Sonja schreef:
Dit zijn altijd lastige probleempjes om nav tekst te beoordelen. Heb je een mogelijkheid om er een filmpje van te laten maken?

Heb je dit probleem ook met bv werken aan de dubbele longe?



Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken. Ik longeer nooit dus geen idee. :+

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:46

Ik zou hem dan toch maar eens heel erg flink naar voren schoppen als hij omhoog komt.
Die is gek! Denk je niet dat hij nu weet dat dit de uitweg is en daarom dit ''trucje'' aanhoud.
De oplossing bij steigeren is in principe altijd naar voren rijden, je kan hem ook omstellen en dan naar voren drijven(om het even netjes te zeggen :o )
Dan kan hij in ieder geval niet recht achterover klappen als die echt gek is ;)

Hoe doe je het met afstappen?
Anders dat eens proberen te combineren?

Anoniem

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:52

Reden dat ik een beetje voorzichtig ben met "vooruit schoppen" is dat het paard zelf al niet stil WIL staan, en ik al meerdere keren heb gezien dat dergelijk gedrag vanuit een serieus probleem kwam. Bijvoorbeeld bij een (nieuw) lesklantje met soortgelijk probleem. Paard had achterwaarts geleerd onder de man en begon ook dergelijk gedrag te vertonen. Op een gegeven moment ook met halthouden. Bleek kissing spines te hebben, achterwaarts gaan deed 'm vreselijk zeer. En hij was halthouden gaan associƫren met daarna achterwaarts gaan (gevraagd of vanuit rijtechnisch foutje, maakt niet uit, effect was hetzelfde) = pijn...
Vandaar dat ik vraag om een filmpje. Eerst zien, dan conclusies trekken.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:20

Sonja schreef:
Reden dat ik een beetje voorzichtig ben met "vooruit schoppen" is dat het paard zelf al niet stil WIL staan, en ik al meerdere keren heb gezien dat dergelijk gedrag vanuit een serieus probleem kwam. Bijvoorbeeld bij een (nieuw) lesklantje met soortgelijk probleem. Paard had achterwaarts geleerd onder de man en begon ook dergelijk gedrag te vertonen. Op een gegeven moment ook met halthouden. Bleek kissing spines te hebben, achterwaarts gaan deed 'm vreselijk zeer. En hij was halthouden gaan associƫren met daarna achterwaarts gaan (gevraagd of vanuit rijtechnisch foutje, maakt niet uit, effect was hetzelfde) = pijn...
Vandaar dat ik vraag om een filmpje. Eerst zien, dan conclusies trekken.


Daar geef ik je gelijk in!!
Ik begreep dat het paard niet stil wilde staan en daarom achterwaarts ging.

Maar dan nogmaals voor de TS: hoe gaat het met afstappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:03

MiniMouse schreef:
Ik begreep dat het paard niet stil wilde staan en daarom achterwaarts ging.


Dat was de 'klacht' van mijn lesklant ook, daarvoor kwam ik bij haar. Die wilde eens weten hoe een westernruiter met dat probleem om zou gaan. "Zij dacht ook dat 'ie achterwaarts ging omdat 'ie niet stil wilde staan, maar het paard bleek echt een hele nare associatie te hebben die keer op keer bevestigd werd omdat 'ie zelf de pijnprikkel weer opriep, door de associatie. Dat was dus een dikke negatieve spiraal.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:05

ja,lastig,toch lees ik dat hij zich stug en strak maakt en sterk is en mijn gedachte is dan ,dan is jouw hand er teveel aan. als jij meteen loslaat kan hij niet sterk worden.en meteen naar voren zonder druk op de teugel

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:19

knollentuin schreef:
ja,lastig,toch lees ik dat hij zich stug en strak maakt en sterk is en mijn gedachte is dan ,dan is jouw hand er teveel aan. als jij meteen loslaat kan hij niet sterk worden.en meteen naar voren zonder druk op de teugel


Ja precies, daarom vroeg ik al: hoe kan hij zich sterk maken terwijl je loslaat?
Is dus beetje onduidelijk.

Maar wat ik van de Ts begrijp is als zij loslaat hij gaat hangen in de teugels zelf en dan achteruit gaat.

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:48

Hij maakt zich helemaal sterk, trekt de kop naar voren. Hij maakt zich lang en gaat dan achterwaarts. Als ik hem dan naar voren schop dan gaat hij juist omhoog. Afstappen lukt alleen als ik teugels lang maak en helemaal niks doe, dan gaat hij stil staan en kan ik eraf. Zo kan hij wel halthouden maar zal daarna toch weer achteruit gaan. Eerst ging hij ook achteruit bij halthouden maar toen maakte hij zich niet zo stug voor. Toen kon ik hem weer nageeflijk krijgen, dan vanuit achterwaarts halthouden en als hij dan stilstond ook weer aandraven. Drie weken niet gedaan en nu sinds twee dagen weer maar nu krijg ik hem dan ook echt in geen mogelijkheid meer vooruit. Voorderest gaat alles super dus ik snap er echt niets van. Ik zal morgen proberen een filmpje te maken als het net zo gaat als vandaag en gisteren..

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Achterwaarts gaan met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:52

je weet zeker dat hij geen rugklachten heeft en dat je zadel goed past, dat hij geen haken in zijn mond heeft en je bit goed zit?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:58

Wat hierboven al is gezegd, het kan iets lichamelijks zijn.

Maar omdat jij zegt dat als jij loslaat hij sterk word(blijf het toch gek vinden) zal jij waarschijnlijk toch met te veel hand eraan halthouden. Doordat je aan de voorkant loslaat wanneer die stilstaat heeft die ineens bijna geen steun meer en gaat die steun zoeken. Omdat je zegt dat die met een alnge teugel wel stil wil staan...dan heb je geen druk van voren, dus geen steun en zal die op zijn eigen benen stil gaan staan en ook niet gaan hangen, sterk worden.

Dit is het eerste wat bij mij opkwam. Maar als er een filmpje van is dan kunnen wij allemaal wat meer erover zeggen, al zou ik zulke problemen toch graag met een eigen instructie oplossen.