mijn paard wil andere paarden aanvallen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

mijn paard wil andere paarden aanvallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 19:49

Hoi,
Meestal rij ik bijna alleen in de bak van de manege. Als er andere paarden bij rijden, zoals vandaag dan wil mijn paard ze aanvallen. Hij doet zijn oren plat in zijn nek en in galop wordt hij echt boos als ze eraan komen. Hij wil echt aanvallen en gaat soms op een paard af. Dit vind ik heel vervelend en ik wil het hem graag afleren. Wie heeft tips om dit af te leren?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:56

Je bent hm kennelijk niet de baas. Als hij echt angaatvallen er na toe rennen binnenbeen buiten teugel binneteugel er wel bij! Reageert hij niet tik binnekant.
Neem anders les met andere paarden dat jij hm wat beter gaat rijden en dan hem aan kan!
suc6!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:09

In het nieuwe Bit stond ook zo'n soort verhaaltje over een paard dat dit gedrag in de bak maar ook op stal vertoonde. Er stond bij dat veel paarden dit doen omdat ze bang zijn en zich dan opgesloten voelen. Als dat zo was moest je hem eerst alleen in een bak rijden en liefst met twee bakken naast elkaar en dan een ander paard in de andere bak zodat ze elkaar wel kunnen zien. Gaat dat goed dan samen in 1 bak proberen.
Maar dan natuurlijk niet meteen telkens langs het andere paarden maar dat langzaam opbouwen. Dat zou moeten helpen.

Het kon ook zo zijn dat dat paard een dominantieprobleem is en dan moest je volgens het Bit professionele hulp inschakelen.

Meestal is het omdat ze bang zijn voor andere paarden, staan de paarden waarmee jij in de bak rijd wel met elkaar in het weiland?
Misschien is het dan wel omdat ze dan nog geen rangorde bepaald heeft en graag de baas wil zijn..

Nou ja, hoe dan ook...ik hoop dat je hier wat aan hebt Haha!
Groetjesss van Jessica!

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:57

mijn paard doet dus precies hetzelfde
hij deed het eerst alleen op buiterit maar nu begint hij het ook in de bak
te doen
hij doetook ze oren plat in ze nek en steigert gewoon op ze af
en gaat er daarna eg hard vandoor

ik denk dat het niks met goed les te maken heeft en ook niet
dat je hem de baas niet bent

ik hou me paard gewoon goed in de gaten en laat hem
heel goed op mij letten als er een ander paard aankomt dan doe ik gewoon ene oefening waar hi jwel ff goed ze aandacht bij moet houden
9 op de 10 keer lukt het me dan wel zodat het hem niet lukt om aan te vallen

ik weet dat het niet leuk is en ik wordt er af en
toe ook wel is gek van Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

doei kussie kelly

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:57

In de wei mag ie doen wat ie wil, maar dat ene uurtje per dag dat jij aan het rijden bent niet. Geen gelul, dat mag ie gewoon niet. Streng zijn, en hem hard aan het werk zetten met heel veel afwisseling, dan heeft ie niet eens de tijd om naar andere paarden te kijken.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 16:33

Die van mij heeft het ook een periode gedaan!
Hij was in elkaar getrapt door paarden in de wei en haatte elk paard.
Onder het rijden stak hij zijn neus naar voren en hap ging het, Of hij draaide om en vloog erop af.
Ik kreeg een (harde) tip.
Zodra hij het doet, benen eraan, flinke tik met de zweep en hem de andere kant op trekken. Laat hem weten dat jij de baas bent en dat gedrag niet tollereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:15

Wie zit erop?
En wie zegt dan wat er gaat gebeuren?
Zo simpel is het.
Aanpakken die hap, hij is niet van porselein.
Oren in de nek oke, maar meer niet, en jij bepaalt dat.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:28

Mijn Nefje deed dat ook een tijdje, die wilde soms zelfs grote hengsten te lijf....
Nou dan zit je er toch wat minder ontspannen op Clown

Telkens als zij zich zo groot maaktje, heb ik heel streng op haar gefoeterd, en tegelijk met flink been en hand haar tot de orde van de arbeid gedwongen....
Na een tijdje ging het over, wist ze dat haar gedrag vervelend gedrag van mij opriep...

Later heb ik [naam verwijderd] gekocht, die bleek nog dominanter...sindsdien is [naam verwijderd] zo braaf als ze maar komen... Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:22

Haha! Zo'n paard hebben wij ook op stal. Hij is nou 28 jaar, en doet het nu niet meer, maar goed, in zijn jongere jaren was hij pakman eerste klas. In de stal pakte hij iedereen wie hij pakken kan, en tijdens het rijden was hij ook zo'n monster, stoof op andere paarden af en greep ze gewoon. Eerst kon je doen wat je wou, maar het hielp geen reet. Zelfs tijdens wedstrijden liep hij graag de ring uit om een paard weer te grijpen Haha! Maar na een paar keer flink (klinkt zielig) met die zweep erover ging het beetje bij beetje beter en hij weet zich nou te gedragen. Af en toe heeft hij het nou ook nog wel eens dat je voelt dat hij een ander paard hem weer op de zenuwen werkt, maar bij het woordje 'uh'is het zo goed als over.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:29

Voorwaarts rijden!
Dan heeft hij er geen tijd voor om op andere paarden te letten, dan moet hij op jou letten.

Ik heb ook vaker een paardje gereden op de manege die dit ook doet, als het betreffende paard meerijd wordt er altijd bij aanvang van de les voor gewaarschuwd dat je afstand moet houden.
Ik merkte vooral dat bijv als de les werd opgehouden of ik vast kwam te zitten op de grote volte, dat hij dan juist aanvalt, bij gewoon goed voorwaarts rijden was er nix aan de hand, zolang er maar geen paarden continue boven op zijn lip zaten.

Je bent juist geneigd je paard in zo'n situatie wat op te houden, aangezien je hem wilt tegen houden voor die gaat aanvallen, dat werkt over het algemeen alleen maar averechts.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:32

Ken een merrie die dat wil doen als je het toe staat...
die had met een beginner erop een paard van voren aangevallen, behoorlijk geschrokken de ruiter, want dit paard is verder heel braaf als er niet veel van gevraagd wordt.
Mijn paard doet de oren in de nek als er een ander langsrijdt, in het begin toen ik hem had wilde ie nog weleens in een soort kont van de muur af manier langs een paard gaan maar bleef wel door lopen.
Als ie los staat en er rijdt een paard van een andere stal in de bak naast de paddock dan dreigt ie wel naar dat paard.
Maar onder het zadel dan loopt ie gewoon...hij doet het overigens alleen in de stap, oren plat naar ander paard dat langs loopt, maar we kunnen rustig naast elkaar uitstappen verder.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:28

Mijn paard heeft dat ook gedaan als 4-jarige. Vooropgesteld: Hij was NIET bang voor andere paarden. Bij hem waren het hengstenstreken. Als 3-jarige was er niks aan de hand en toen ie 4 werd begon hij meer hengst te worden.

Je voelde de aanvallen echt niet aankomen. Hij liep super onstpannen en het volgende moment had ie z'n buurman gegrepen (of degene die erop zat als dat paard te snel opzij sprong). Hij kreeg van mij wel iedere keer op z'n duvel maar 't gebeurde altijd als we vlak langs prikkeldraad of een drukke weg reden en dan was ik dus bang dat ie in 't draad of voor een auto zou komen, en ik was altijd net niet snel genoeg met straffen.

Toen ik door een rugblessure, na een val van een ander paard, 3 maanden niet kon rijden heeft er een keer iemand anders op gereden die echt watervlug reageerde. Zij heeft hem toen zo'n pak smeer gegeven dat ie 't nooit meer vergeten is. Daarna voelde je de aanval aankomen en was het genoeg om even je handen te sluiten, been eraan en met je stem een waarschuwing te geven. Hij is in middels 14, nog altijd hengst en heeft het nooit meer geprobeerd. Ik rij ontspannen met andere paarden samen zowel in de les als in het bos.

Dit was dus de harde aanpak. Wanneer je paard uit ANGST dit soort gedrag vertoont, deze aanpak dus NOOIT toepassen.