Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:58

:wave:

Mijn topknol gaat tegenwoordig zo goed dat ik stilaan begin te denken aan 'eens iets anders'. Ik zou graag -puur voor de fun- leren springen zodat we wat meer afwisseling in de training kunnen inbouwen. Het probleem: zowel mijn paard als ik zelf hebben nog nooit gesprongen :D -> I know, shocking!

Nu vroeg ik me af of het een goed idee is om samen vanaf 0 te beginnen, of dat ik hem best eerst door een ervaren springruiter laat rijden? En misschien voor mezelf aan een vriendin met springpaard kan vragen of ik met haar paard kan oefenen. Het lijkt me zo gaaf om samen met je paard zoiets te bereiken, maar ik twijfel nog :o ..

Wat denken jullie? *D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:58

dat kan prima, mits je een goede instructeur erbij hebt.

Wardie

Berichten: 551
Geregistreerd: 27-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:04

Ehm, zowel ik als mijn paard hadden ook nog nooit gesprongen, maar ben gewoon les gaan nemen en bij 0 begonnen. Ik doe het ook puur voor de fun en beetje afwisseling en niet al te hoog, ongeveer 80cm. Heb dan ook een Fries dus is ook geen springpaard, maar ze vindt het superleuk en wordt helemaal jolig er van. Zou gewoon instructeur zoeken. Veel plezier!!

marleeniej

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Berry, Australia

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:06

Ik denk dat wanneer je een goede instructeur zoekt die je kan helpen het prima wil. Gewoon heel rustig bij het begin beginnen en kleine stapjes maken, dan komt het helemaal goed!

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:28

Ik zou zelf niet springen met een paard wat nog nooit gesprongen heeft als je zelf ook nog nooit gesprongen hebt.
Ik zou proberen met een paar sprongetjes op een ervaren paard en een ervaren (spring)ruiter op jouw paard.
Hoe braaf het paard ook is, hij is natuurlijk wel onervaren en kan af en toe de sprong verkeerd inschatten. Als jij dat niet kunt aanvoelen omdat je het (nog) niet herkent kun je (en je paard) lelijk in de sprong terecht komen.

Heb zelf een paard leren springen (heb zelf wel springervaring) en hoe braaf en rustig hij ook was, toch moest hij leren de afstand in te schatten (vooral met lijntjes moest ik hem echt even "helpen").

Anoniem

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:30

Ik ben het eens met Pinto :j
Kan je niet een paar keer met een paard van een stalgenootje rijden? Dat je in ieder geval het gevoel ervaren hebt...

Door een springruiter laten leren vind ik dan ook weer overdreven, als het maar voor de fun is. Maar zelf een klein beetje ervaring opdoen is zeker handig :j

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:38

Als je het zelf wilt doen, doe het dan met een (ervaren) instructeur.

Ikzelf heb eerst een ervaren (spring)ruiter met mijn paard laten springen en moet zeggen dat mij dat heel goed bevallen is.
Als ik een sprongetje durf te wagen, geeft mijn paard mij al veel vertrouwen en kan ik me wat meer op mezelf concentreren.

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:39

Ik had al een paar keer met een manegepony gesprongen, maar daar heb ik niet echt veel uit geleerd. Uiteindelijk ben ik er dus ook pas écht mee begonnen met mijn eigen paard.
Als je gewoon vanaf de basis begint met cavaletti's lopen en daarna rustig opbouwt, moet het vast wel lukken. Natuurlijk met goede begeleiding. ;)
Door het een keer te proberen zal je meteen veel te weten komen. Als het paard springt maar jij je niet zeker voelt kan je op een ander paard gaan oefenen. En als het paard diegene is die niet meewerkt kan je er iemand met ervaring mee laten springen.
Alleszins veel succes! :D

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:48

Voor het beste resultaat zou ik toch aanraden eerst wat springgevoel te ontwikkelen op het ervaren paard van je vriendin. Al is het maar gewoon voor een aantal keren.

Voor je paard is dat ook veel fijner als je weet wat je kunt verwachten bij een sprong. Dat je weet hoe je moet meebewegen en om vertrouwen op te bouwen.
Daarna kun jij veel beter de leiding geven aan jouw onervaren paard die hij nodig heeft.

Eigenlijk zou ik ook aanraden je paard eerst te laten vrijspringen en daarna met een ervaren ruiter (die goed kan meebewegen en weet wat te doen als hij probeert uit te breken) wat sprongen te oefenen. Zo kan hij het beter leren dan met een onervaren ruiter. Je leert namelijk gemakkelijker iets aan dan iets af.

En je hoeft echt niet eerst jaren les te hebben, maar een beetje ervaring is wel noodzakelijk.

Het gezegde green on green, makes black en blue is er niet voor niets.
(Vrij vertaald: Twee groentjes bij elkaar geven ongelukken)

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:16

Wat je ook kan proberen voordat je onder het zadel gaat springen, is met je paard aan de hand kleine sprongetjes (30cm max) maken. Op die manier leert het paard afstanden schatten en leer jij waar je paard ongeveer wil springen. Bovendien is het ook erg leuk! Wel uitkijken dat je paard niet over je heen dondert: balk niet te hoog zodat je er zelf echt heeeeeeeeeel makkelijk overheen komt en paard netjes naast (en niet achter) je houden.
(is overigens ook goed voor je conditie :P)

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:18

Ik en mijn fries konden allebei ook niet springen (ik heb het gedaan toen ik echt nog klein was, ben nu 27, dus daarvan is niet zoveel blijven hangen) en zijn in de springles op stal met instructie begonnen. Tegelijk met nog wat anderen die nieuw+nieuw waren. Gaat nu prima. Houden het nog een tijdje bij max 60 cm, maar kunnen wel al een hindernis of 5 achter elkaar :D

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Zowel paard als ruiter samen LEREN springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:22

Ik ben vorig jaar ook voor het eerst gaan springen met mijn haf, beide nog nooit een hindernis van dichtbij gezien :+ (en hij was al 16..) Bij 0 begonnen met balkjes lopen, cavaletti hupsen en nu springen we een parcours van 60 cm :) Met goede begeleiding uiteraard. Ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn pony van zichzelf redelijk handig is en altijd uiterst voorzichtig met zichzelf is :+

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:52

Marieke_K schreef:
Ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn pony van zichzelf redelijk handig is en altijd uiterst voorzichtig met zichzelf is :+

Dat is de mijne dus eigenlijk net niét :\

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:33

Je kunt sowieso beginnen met balkjes lopen, en evt een cavaletti 'springen'. Het lijkt me inderdaad nooit verkeer om zelf wat ervaring op te doen op een ander paard, maar met de goede begeleiding moet het zeker goedkomen!
Heeft je paard al wel is los gesprongen, anders kun je dat ook een keer doen zodat je vanaf de grond al kan zien hoe die reageert op een hindernis etc, succes! :D

edit: zie net dat iemand anders het idee vrijspringen ook al had gegeven, sorry! :o

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:43

Ik had zelf enkel wat manage-ervaring van niet echt hoogstaand niveau, en mijn paard echt totaal geen.
Ik ben onder goede begeleiding gaan springen, ben er nooit afgevallen, paard heeft nooit geweigerd
en we zijn nu inmiddels lekker bezig in het L-springen.

Toch zou ik je aanraden om je paard eerst door een ervaren ruiter wat vertrouwen te laten krijgen en zelf wat te oefenen op een ervaren paard, heb groen paard een groene ruiter in mijn omgeving namelijk vaker fout dan goed zien gaan, zelfs onder goede begeleiding ;) .

Het kan dus wel, maar dan moet je wel net het geluk hebben om een erg werkwillig, fanatiek en vooral vergevingsgezind paard te hebben...
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 08-09-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:46

Lielle schreef:
dat kan prima, mits je een goede instructeur erbij hebt.

:j helemaal mee eens. Mij is het zelfs met een lompe Quarter Horse gelukt, je moet alleen niet te snel willen. Ik heb op een bepaald moment zelfs de beschermers er eenmalig afgehaald, paard snapte niet dat ze niet dwars door de balken heen moest :+
Na een maandje of wat sprong ze met veel plezier een cm of 70, verder ben ik nooit gegaan :)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:33

Hier niet echt een onervaren springruiter ("vroeger" redelijk wat gesprongen op de manege met een ervaren paard).
Maar echt ervaren kan ik me niet noemen.
Van de winter ORUN cursus gehad en daarbij moest ook gesprongen worden, in april ging dat echter goed mis.
Onervaren paardje bij, thuis wel wat mee gesprongen en ging wel redelijk.
Op de cursus ging het echter mis waardoor ik tot kwart over 2 's nachts op de spoedeisendehulp had gelegen waar ik rond 9 uur heen was gebracht door een ambulance.
Resultaat: zwaar gekneusde heup waar ik nu nog last van heb.
Springen mag ik niet meer, en zou het nou ook niet meer durven.
Ik zou aanraden om zelf eerst wat met een ervaren paard te springen en een ervaren ruiter met jou paard te laten springen.
Als beide dan goed gaat, met je eigen paard gaan springen :j