Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:18

Hallo allemaal,

De afgelopen paar dagen schud mijn pony met het rijden heel veel met zijn hoofd.
Ook heeft hij erg de neiging om links vast te pakken.
Hij liep de afgelopen weken super, maar dinsdag is hij omgeslagen. Ik ben toen afgestapt en heb goed naar zijn mond gekeken, maar kon niks geks zien. Toch weer opgestapt en goed aan het werk gezet, toen was het helemaal over.

Gisteren gereden, en ook weer vreselijk stout, veel schudden en erg veel verzet. Het uitstappen op de weg gedaan, en er was niets meer aan de hand.

Vandaag wedstrijd gehad. Het schudden viel gelukkig mee, wel pakte hij enorm op links vast.
Toen ik aan het einde nog even aan het droog stappen was (ernaast) schudde hij ook met zijn kop (zonder enkele druk op teugels).

Wat vinden jullie? Goed aanpakken of toch even laten kijken door een dierenarts/tandarts?

Ik hoor het wel!

Groetjes Zoƫ

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:22

tanden , zadel en rug,is het eerste wat in mij opkomt waar ik naar zou laten kijken. en dan ook in die volgorde. daarna als je alles hebt bekeken je manier van rijden

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:23

knollentuin schreef:
daarna als je alles hebt bekeken je manier van rijden


Inderdaad, en dan niet denken ik moet strenger zijn, maar ook durven toegeven als je zachter moet zijn

doriss

Berichten: 1077
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:28

Dit deed mijn paardje ook, blijkt door het zadel te komen.
Even checken of het echt goed ligt, want ik had ook een zadel laten aanmeten door een professional, en nu heeft mijn paard heel veel last van zijn rug, moet ik 2 weken pijnstillers geven en natuurlijk niet rijden..

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:46

Maar het gekke is dus, dat er met een buitenritje niets aan de hand is (stap, draf, galop, nageven), en toen ik hem dinsdag aangepakt had, hij ook prima liep.
Verder ben ik bij mijn pony altijd rustig met mijn handen, met ruwe handen doet hij helemaal niets voor me, dat is een en al verzet altijd..
Ik vind overigens dat iedereen zacht in de hand moet zijn, als het ruw moet, is er toch echt iets verkeerd...

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:42

ik weet niet hoe ik het lezen moet maar je zegt dat je zacht met je hand moet zijn en in de eerste regel lees ik: nadat ik hem had aangepakt liep hij prima.... :? hoe heb je hem aangepakt dan? zoiets kan verkeerd opgevat worden...

Sabine_Duco

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:01

Ik denk dat ze hem flink aan het werk gezet heeft en voorwaarts heeft laten lopen etc. Aanpakken betekent toch niet meteen zijn mond aan gort trekken?

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:04

Misschien zit je pony links een beetje vast of knelt het zadel daar bv. op de schouder...

Op een buitenrit rij je meestel rechtuit dus vandaar dat je daar niets merkt.

Ik denk even een fysio/ osteo langs laten komen en die meteen naar het zadel laten kijken!

Succes

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 15:06

Ik heb hem idd goed voorwaarts gereden en iedere keer dat hij met zijn hoofd zwiepte een trap gegeven. Verder wel geprobeerd om mijn handen goed stil te houden en niet meer te doen dan contact maken (al ging ik niet mee met zijn hoofd als hij zwiepte, dan hield ik hem op dezelfde lengte vast)...
Ook heel veel overgangen, figuren etc. zodat hij niet meer de kans kreeg om te klieren..

Vandaag een rondje over de weg gelopen met alleen een halstertje (wel zadel etc., zat er gewoon op), nog steeds was hij erg druk met zijn hoofd, ik denk dus niet dat het aan het bit ligt...

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:10

Gezien het feit dat je pony het ook doet op een halstertje denk ik dat het probleem in het lijf zit!
Kan zijn dat er iets vast zit of dat je pony scheef is.
Heeft je pony bijv.altijd rechtsom makkelijker gevonden dan linksom?

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:47

Konik schreef:
Maar het gekke is dus, dat er met een buitenritje niets aan de hand is


Bij een buitenrit rijdt je meer over lange lijnen, dit is niet te vergelijken met het werk in een rijbak

Als je pony er eerst geen last van heeft gehad en nu ineens wel, dan kan het niet anders dan dat er een lichamelijke oorzaak is. Een pony gaat dit niet zomaar uit rottigheid doen. Als je pony dit niet meer doet als je hem eens flink naar voren hebt getrapt, dan wil het niet zeggen dat de lichamelijke oorzaak weg is, maar dat ze het uit schrik misschien niet meer durft te tonen. Als jij iedere keer als je hoest een klap in je gezicht krijgt, dat weet ik zeker dat je niet meer hoest, of in ieder geval alleen maar heel zachtjes.
Als dit bij je pony aan de hand is (niet meer durven te schudden terwijl de oorzaak er nog wel is) dan ga jij je pony kapot rijden als je niet naar de oorzaak gaat zoeken.

Ik zou:
Tandarts gebit na laten kijken.

Dierenarts of Ostheopaat rug en bekken?SI laten bekijken

Dierenarts je pony laten controleren.


Pas in het laatste geval zou ik het in het gedrag/karakter van je pony gaan zoeken.

Succes ermee!

Daniellejody
Berichten: 1213
Geregistreerd: 04-11-08

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:50

toen mijn pony schudde met het hoofd hebben ze mij geleerd mn handen te sluiten wanneer ze wil schudden.
Dus zodra ze het hoofd naar beneden gooit kantel je je polsen iets naar voren ( of hoe je dat ook uitlegt ) , dan kan ze het hoofd niet naar boven krijgen...

beetje lastig uitgelegd...
hopelijk kun je er iets mee

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:07

Vandaag was hij bij een buitenritje (zonder hoofdstel) ook nog erg vervelend. Gebit zit ik dus niet echt aan te denken..

Ik ga morgen om te beginnen eens zonder zadel rijden, kijken of dat iets scheelt.

Mijn moeder wil nog niet de dierenarts gaan bellen, omdat hij wel vaker 'uitprobeer periodes' heeft.

Ook was ik van plan zaterdag een wedstrijd te rijden. Dit ga ik ook niet doen, mede om niets overhaast te gaan doen, en eerst dit weer in orde te krijgen..

saartje1985
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:19

kan aan de tanden liggen?? deed mijn paard ook. zo hard schudden dat je er een kopstoot van kreeg.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:27

Denk eens aan zijn oren.
Misschien heeft hij daar een ontsteking zitten.
Als een paard het van de een op de andere dag gaat doen is hetvaak iets wat ook plots kan gebeuren.
Een fout passend zadel merk je meestal langzamer net als de tanden of anders gaan rijden b.v.
Een oorontsteking kan van de een op de andere dag gebeuren en geeft vaak heftige reactie's.

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:36

Konik schreef:
Vandaag was hij bij een buitenritje (zonder hoofdstel) ook nog erg vervelend. Gebit zit ik dus niet echt aan te denken..

Ik ga morgen om te beginnen eens zonder zadel rijden, kijken of dat iets scheelt.

Mijn moeder wil nog niet de dierenarts gaan bellen, omdat hij wel vaker 'uitprobeer periodes' heeft.

Ook was ik van plan zaterdag een wedstrijd te rijden. Dit ga ik ook niet doen, mede om niets overhaast te gaan doen, en eerst dit weer in orde te krijgen..



Al past een zadel slecht, dan hoor je de zadelmaker te bellen, zonder zadel rijden is helemaal slecht voor de rug! Rijd je toevallig boomloos? Let ook even erop wat het weer is op het moment dat je rijdt en bekijk hem in de weide/stal. Of hij dan ook schud. Sommige paarden kunnen last hebben van zon in de ogen en daar gevoelig voor zijn en gaan schudden.

Wanneer je hem met aanleuning rijd, schud hij dan meer of minder erg? Is het plotseling dat hij schud? Dan kan het ook op een oorontsteking lijken.


Laatste wijziging: wil je zonder zadel testen ga hem dan longeren met longeerriem en lichte bijzet (losse touwtjes met klein beetje druk wanneer hij hoog loopt op de mond) waardoor hij relaxt maar niet geheel omhoog loopt. Wanneer hij dan nog schud weet je dat het waarschijnlijk niet aan je zadel ligt. Echter de rugpijn is dan nog niet uitgesloten, daar heb je de dierenarts voor.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:39

Als de pony weken heel goed loopt en dan in een keer niet meer moet je er vanuit gaan dat er echt wel wat aan de hand is,
Laat een tandarts komen, want je zegt ik heb in de mond gekeken , ben je zelf tandarts?
Het zadel na laten kijken enz
Ik zou het zeker niet als stout zien, want zo zit een paard niet in mekaar, als het paard zich verzet dan zou je het bij jezelf kunnen zoeken, miss ben je te hard en te grof in je hulpen, probeer is met veel minder meer voor mekaar te krijgen, verklein en verfijn je eigen hulpen en luister eens echt naar wat de pony aan jou vertelt.
Maar ga eerst alles even na, tandarts en zadel, rug enz

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 20:42

Bedankt voor de tip (aerdenhout), ik zal hier zeker eens op gaan letten!

Wat ik ook bedacht, de zaterdag voordat hij begon heeft hij een springwedstrijdje moeten springen, op zich ging dat redelijk, maar het zou kunnen dat hij misschien iets verrekt heeft ofzo.. Hij is het niet gewend om parcoursjes te springen en het was op sommige punten best glad.. Misschien heb ik zondag nog gereden, maar dat weet ik niet zeker meer. Dinsdag is hij begonnen met 'klieren'..

@saartje: Ik denk het eerlijk gezegd niet, omdat ik vandaag zonder hoofdstel heb gereden (met halster) en het nog steeds was..

@Karlijn: naar mijn mening ligt het zadel prima. Hij heeft nooit problemen gehad ermee (ik gebruik het al anderhalf jaar), en denk dat het dan niet zo plotseling zou zijn... Ik rijd overigens niet boomloos.
De eerste dag (dinsdag) zat ik daar ook aan te denken, de zon stond toen vervelend laag. Afgelopen vrijdag en zaterdag kan dat het niet geweest zijn..
Ik krijg hem niet echt meer in de aanleuning gereden, hij blijft net zo goed schudden..


Is er een manier om te zien of hij oorontsteking heeft, of moet een dierenarts dat doen?
Edit: ik lees net op internet dat het zeer moeilijk te zien is, zonder juiste apparatuur..

@ midgie: Ik vraag het niet voor niets hier, als ik er zeker van zou zijn dat het geklier is, hoef ik geen topic te openen.. Mijn moeder is ervan overtuigd van geklier, ik nog niet zo zeker. Hij verzet zich wel vaker, maar nu is het opeens heel erg..
Ik rijd ook niet anders dan anders.

Ik ga misschien een paardensportmasseur even laten kijken (iemand in het dorp doet gratis spiercontrole), dan kan ik hopelijk vast iets uitsluiten.
Het bit lijkt niet de oorzaak te zijn, aangezien hij het zonder bit ook doet.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:14

IK denk dat je voor een oorontsteking toch de dierenarts moet inschakelen.
Hou hem anders even in de gaten morgen als hij op stal of buiten staat.
Als je hem dan ook ziet schudden is het bijna zeker dat het zijn oren zijn.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:15

IK geloof niet in geklier, jammer dat je moeder dat zo ziet en jij niet er niet zeker van ben, geklier komt meestal omdat de ruiter iets niet goed doet als het een rijtechnisch probleem is, maar wat aerdenhout zegt kijk ook eens naar de oren en loop de rest ook eens door, wat gebeurd er als je b.v bitloos en zonder zadel rijd?

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:21

Jouw verhaal doet me aan een voorbeeld denken dat ik als leerlingzadelmaker (verwar het niet met verkoper) gezien heb. Heel recent. Het probleem kwam door het zadel. Wie heeft je zadel aangemeten? Helaas zijn er een paar verkopers die een zadel aanmeten naar je paard op dat moment zonder rekening te houden met de groei van spieren. De zadelmaker waar ik leer houdt daar wel rekening mee en ik heb al heel wat bewonderswaardige oplossingen gezien. Ik zou het in jouw schoenen ook in het zadel zoeken.

En uitprobeerfases. Ik blief ze niet meer te geloven. Paarden denken niet als mensen. Die zijn gewoon paard. Als ze niet doen wat jij wil, dan proberen ze je wat te vertellen. Je kan zelf je zadel al aardig checken? Leg het er eens op en ga er op zitten en voel dan eens wat de ruimte is tussen je paard en het zadel naar beneden. Als je de hand er niet eens tussen kan krijgen is het foute boel. Ook een zweepjestest doet al veel. Houd die evenwijdig aan de schouder van je paard. Is de boom evenwijdig aan de zweep dan? Zo niet: Zadelmaker bellen! Doen hoor! Succes!

En zonder zadel. Hmm, wat is daar mis mee dan?

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:26

ik krijg hier echt het idee dat je gewoon geen enkele cent wilt uitgeven aan het welzijn van je paard is het je dan enkel te doen om het rijden of ?

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:29

Konik schreef:
Het bit lijkt niet de oorzaak te zijn, aangezien hij het zonder bit ook doet.

tuurlijk kunnen ze dan nog last hebben van hun tanden
doet ook gewoon pijn als ze geen bit in hebben

Jammer dat je het allemaal negeert ;)
en hem dan maar even flink aanpakt of toch maar denkt dat het klieren is

blazelover

Berichten: 953
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:00

onley schreef:
ik krijg hier echt het idee dat je gewoon geen enkele cent wilt uitgeven aan het welzijn van je paard is het je dan enkel te doen om het rijden of ?


sorry maar vind dit een beetje kort door de bocht! ik ga ook echt niet voor iedere scheet de DA erbij halen en probeer ook eerst andere oplossingen uit!

@ TS: kijk inderdaad eens in de oren misschien zijn het wel gewoon vliegjes (heeft die van mij ook last van gehad en schudde ook erg vaak met het hoofd)

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Schudden met hoofd, veel verzet, vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:01

ik vind het ZO oneerlijk dat het paard op zn flikker krijgt als ze gaan schudden!!! ELK paard wat zijn hoofd schud heeft een probleem dat jullie even letterlijk de grond in trappen!
IPV van je paard te trappen of in zijn mond te rukken op het moment dat ze schudden, kun je je beter verdiepen in het probleem!

Lucky deed dit hoofdschudden sinds kort ook ineens. Ik heb me rotgezocht, we rijden bitloos, met meerder verschillende bitloze optomingen geen verandering, ander zadel geen verandering, toen tijdens een buitenrit na een hoop geschud toch eens een neusnetje (had ik meegenomen) omgehangen en het probleem was DIRECT voorbij! Ze had dus last van 'iets' wat haar neus irriteerde, wat hiermee verholpen lijkt.

Probeer eerst ALLES uit om te kijken wat het veroorzaakt, en ga dan pas je conclusies trekken.
Ik snap dat je niet direct een dierenarts erbij haalt maar je kunt bijvoorbeeld wel eeens een bitloos ritje maken, als dat niets uitmaakt een ander zadel (lenen?) proberen, en als dat ook niet uitmaakt inderdaad een neusnetje. Als dat allemaal niks uitmaakt dan zou ik inderdaad toch en dierenarts laten komen.