Paard blokkeert en negeert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Paard blokkeert en negeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 20:50

Ik zit met een probleem. Ik rijd een paard bij (fries).
Hij is af en toe nogal 'lui' en heeft een enkele interesse in het been. Hij vindt het (volgens mij) totaal NIET leuk om in de binnenbak te werken. Hij negeert mijn been en tegenwoordig ook de zweep. Ik probeer heel consequent te zijn, maar ook dit werkt niet bij hem. Hij houdt in of hij rent.
Ik dacht dat ik het er wel uit had in de zomer, in de buitenbak had hij nog welles last van beetje bokken, voorwaarts rennen etc. Hier was ik blij mee aangezien het natuurlijk speels gedrag was dat met kleine correctie kon worden opgelost. Ik heb 2 weken lang heerlijk gereden. Nu is de bak zo slecht dat we een halve meter wegzakken dus dan maar weer naar binnen.
Hij kan makkelijk doorlopen wanneer we naar het strand gaan (sporadisch) of een sprongetje maken (rent hij vol enthousiasme door de bak, maar echter 'springen' kan hij niet). Dan reageert hij ook perfect op mijn been.

Nu het binnenseizoen weer is begonnen loopt hij dus weer op de rem, op de wedstrijden met de eigenaresse stopt hij compleet met lopen.
Nu rijd de eigenaresse hem af en toe (steeds vaker en vaker) met sporen. Hiermee lijkt hij steeds meer en meer dood te worden voor het been.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Eerst werkte groter en kleiner bewegen, maar ook dit negeert hij nu! Ik heb goed les en in de les loopt hij wel (hij kent het trucje: instructie is er, ondertussen ook!


Voor de duidelijkheid: naar buiten gaan om daar te rijden doe ik NIET meer ivm ongeluk. Springen kan niet altijd omdat ik veel uren overdag spendeer op school en savonds rijden de meeste mensen en gaat springen niet ivm bezetting bak.

Kan iemand mij helpen! Hij is laatst naar de tandarts geweest, zadel is laatst opgevuld en rug ligt het niet aan, het ligt aan zijn mentaliteit.

Kan iemand mij helpen met een tip? Ik doe zelf paardensport opleiding en heb alles geprobeert en sta op het punt om hem hartmeters om te gooien om te kijken wat er bij hem van binnen gebeurt, echter zijn die dingen heel duur en wil ik het nog een keer rijtechnisch proberen.


Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 15:14

Nickas schreef:
Karlijnxxx schreef:
Hij vindt het (volgens mij) totaal NIET leuk om in de binnenbak te werken.


Karlijnxxx schreef:
Hij kan makkelijk doorlopen wanneer we naar het strand gaan (sporadisch) of een sprongetje maken (rent hij vol enthousiasme door de bak, maar echter 'springen' kan hij niet). Dan reageert hij ook perfect op mijn been.



Karlijnxxx schreef:
het ligt aan zijn mentaliteit.



Het ligt niet aan zijn mentaliteit. Het ligt aan de berijders en eigenaren die teveel in één stramien zitten, nl. dressuurmatig rijden in een bak.
Dit paard schreeuwt om afwisseling in zijn bestaan.
Ga grondwerken (en dat bedoel ik niet het longeerwerk), wandelen, vrijheidsdressuur, vrijspringen weet ik het wat met hem doen.
Dit paard is inmiddels niet alleen dood voor het been, maar ook dood in zijn hoofd, ook al klinkt dit hard.

Je zegt dat je niet naar buiten gaat. Is dat jouw angst of is het paard daarvoor te onbetrouwbaar?
In het eerste geval zou ik op zoek gaan naar iemand die wel naar buiten kan/durft.

En dan is er natuurlijk het riedeltje van: komt hij veel buiten, contact met andere paarden, voer, harnachement etc.
Ga alles voor jezelf eens na en bedenk waarmee dit paard weer plezier gaat krijgen in het werk.


Het laatste is wat ik aan jullie vraag, ik weet het niet meer! Ik heb alles geprobeert maar hij is heel moeilijk te motiveren.

(Hij is laatste x buiten totaal onverwachts gaan steigeren en ben achteruit de sloot in gegaan, hij is onbetrouwbaar en ik durf niet meer + de enige buitenrijd mogelijkheid ligt op een plek met veel sloten (waar ik dus NIET meer heen ga en naar het strand/bos zit ik met vervoer probleem).)

Ik ben niet opzoek naar vragen over de basis ed, ik weet dat hij dood is in zijn hoofd dus ik zoek dingen waarmee ik hem gelukkiger kan maken onder het zadel. Verder staat hij hele dag buiten in de zomer met koppeltje, s winters op stal en paddock met koppeltje.

Hij is naast het werk een gelukkig pijnvrij paard die totaal geen zin meer heeft om te werken. Ik zoek dus naar iemand die mij oefeningen kan geven die hem misschien wel motiveren? Als het antwoord bij dit paard zo makkelijk lag had ik het hier niet gevraagt aangezien ik heel veel weet via mijn opleiding maar ook in deze stof geen antwoorden kan vinden.

Ik zit dus totaal aan de grond met dit paard. Over de reactie van sporen en zwepen: dit wil ik juist niet, volgens mij maak ik dit goed duidelijk in het begin praatje ;)

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:10

midgie schreef:
Als je niet opzoek ben naar de basis wat wil je dan horen??
Om het paard weer gemotiveerd te krijgen zul je toch terug naar de basis moeten, los en grondwerk, handwerk, spelen, buiten gewoon aan de hand wandelen enz enz
Onder het zadel zelf ook weten waar je mee bezig ben ,
Dat je het dier dood in zijn hoofd noemt klinkt ook niet erg gemotiveerd vanaf jou kant, miss ben jij wel niet bij machten om dit paard weer te motiveren, geen enkel paard word zo geboren, maar juist gemaakt door de mensen.
Dus maak het weer leuk en aangenaam voor hem en dat is toch terug naar de basis , wat wil je zonder basis waar wil je op bouwen dan?
Je spreekt over de mentaliteit van het paard, hoe menselijk klinkt dat?
Denk dat het probleem bij jou eigen rijtechniek ligt, als je daar niet mee aan de slag wil dan kun je je af vragen hoe het met jou mentaliteit is, een paard is een paard en geen mens waar je over mentaliteit kan spreken, het paard volgt zijn natuur , dus weet niet welke opleiding jij volgt , maar neem aan dat je daar ook wat leert over het dier paard zelf??


Met basis versta ik rechtrichten ed, dat soort basis zoek ik niet. Ik ben ook niet opzoek naar iemand die mij vertelt dat ik terug moet naar motiveren, dit weet ik zelf ook wel! Waar ik naar opzoek ben is iemand die mij oefeningen kan geven, ideeen die naast los (mag niet in binnenbak, buitenbak/paddock is niet te doen) en wandelen te doen zijn (zoals ik al zei: ik ga niet meer met hem naar buiten omdat ik niet weer in de sloot wil belanden en wij hebben geen veilige plek om te wandelen).
Ik denk dat mentaliteit wel degelijk te maken heeft met paardengedrag, het ene paard is nou eenmaal makkelijker te bewerken en te motiveren dan een ander. Dit ligt ook aan mentaliteit.
Mijn rijtechniek is goed en daar werk ik ook nog aan, het is makkelijker iemand te beschuldigen dan iemand te begrijpen. Ik zou het hier niet neerzetten als ik het echt niet meer wist met hem!!

Vandaag ben ik met de grote voetbal aan de gang gegaan. Dit bracht hem even van stuk (dus uit zijn 'hersendode zone' zoals ik het noem) maar vond het niet heel interessant. Heeft iemand anders nog ideeen, waar jullie paarden heet van worden tijdens het rijden?

Ik heb niet veel mogelijkheden, ook longeren is nu weggevallen aangezien longeren in de binnenbak verboden is en in de longeerrring/buitenbak/ paddock niet te doen is.

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:47

JoviBan schreef:
Zou je iets meer willen vertellen over het paard?
Wat zijn z'n leefomstandigheden?
Wat krijgt hij aan voer?

Voorwaarts rijden doe je trouwens niet alleen dmv been geven.
Er komt veel meer bij kijken om - vooral een niet zo'n voorwaarts paard - te motiveren en enthousiast te maken. Vooral je eigen energie en je houding is hierbij erg belangrijk. Heb je hier al eens kritisch naar gekeken? Heb je misschien een filmpje?

Verder schrijf je zelf dat hij het rijden in de binnenbak niet leuk vindt. Dan weet je in feite al genoeg. Ga andere dingen met 'm doen.


Zoals hierboven al beschreven is door mij in meerdere posts: paddock,buitenbak en roundpen(longeerring) zijn ondergelopen! Verder heb ik geen ander vervoer en over het pad rijden doe ik niet meer (veels te gevaarlijk, 1 verkeerde beweging en we liggen in de sloot!). Andere kant van de stal ligt drukke weg met oprit snelweg en industrieterrein of een viaduct, geen goede spot voor buitenrijden/wandelen.

Mijn eigen energie en houding zijn goed, ik rijd ook andere paarden en die hebben hier totaal geen moeite mee.

Zijn leefomstandigheden waren tot vandaag: dag en nacht buiten op de weide en kilo besterly biks per dag.
Hij stond vroeger ook op haver. Ik denk dat ik hem maar luzerne en graanmix (van pavo) bij ga voeren om hem iets pittiger te maken. Hij is iets ingevallen door het weer, maar zijn ergste dip is al geweest (jaarlijkse oogontsteking door omslaan weer), dus hij zou het werk gewoon aan moeten.
Hij staat nu snachts binnen en overdag weide. Hij staat met meerdere paarden.

Met rijden doen we 4 of 5 dagen in de week en 1x per week longeren (zonder bijzet in longeerbak (die nu is ondergelopen)).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers