Paard kan sinds enkele dagen niet op een volte galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Paard kan sinds enkele dagen niet op een volte galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:55

Hoi!

Had nooit echt verwacht dat ik rijtechnische vragen zou gaan stellen op bokt, maar ik weet het gewoon echt niet meer.

Mijn paard, Loki, heeft tot een paar dagen geleden gewoon top gepresteerd. We mogen op het moment naar het M1 en ik heb altijd 7'ens en 8en voor de galop. Thuis gaat het trainen vrij vaak gewoon goed, soms een keer wat minder maar eigenlijk nooit 'baggerslecht'. Tot woensdag. Ik ging lekker rijden, alles ging eigenlijk gewoon prima. Vroeg niet veel van hem, was gewoon met een wat langer teugeltje aan het losrijden. Linksom een galopje gedaan, ging prima. Maar toen ging ik rechtsom galopperen. Op rechte stukken was er gewoon niets aan de hand. Maar toen wou ik de volte op, en hij vertíkte het! Ik stuurde hem rustig de volte op en wat deed hij: hij gaat kéihard aan de haal en stopt pas na enkele minuten! En hij galoppeerde niet gewoon hard, maar hij zat gewoon bijna in rengalop, met zijn kop recht in de lucht. Dus ik heb hem uit laten racen, en ben weer naar draf gegaan. Maar wat doet hij verdorie: hij vertikt het in draf ook om een volte te rijden! Het enige wat in hem opkwam was rennen. Nu had ik een beslissing genomen, en ik wil niet dat jullie hier veel commentaar op gaan leveren, want ik weet wat ik deed. Ik heb een slofje erbij gepakt, omgedaan en hem zo strak gehouden dat hij ruimte heeft, maar niet zijn hoofd (ver) in de lucht kan gooien. (dus als hij rond liep hing de slof los) En krijg me nou wat: hij ging rennen, komt 1 keer heel zachtjes de slof tegen en heeft het daarna die dag gewoon niet meer gedaan! Daarna heb ik de slof meteen afgedaan en opeens kon hij wel rechtsom galopperen, draven, enzovoort!

Ik heb meteen mijn instructrice gesms't of ik de volgende dag les kon hebben, dat kon. Het ging eigenlijk best goed, alleen we hebben maar heel erg weinig van hem gevraagd. Hij heeft nog enkele keren geprobeerd te rennen, maar dat hadden we snel opgelost.

Gisteren. Stap, draf en galop ging goed. Beide kanten op gegaloppeerd en het lukte. Maar opeens kreeg hij weer de kolder in de kop: rennen, rennen en nog eens rennen. Gelukkig was mijn instructrice op stal en die had mij geholpen. Ze zegt dat het ligt aan dat ik gespannen word op het moment dat ik de volte op wil sturen, en dat hij daarom zelf zo gespannen wordt dat hij geen volte meer kan rijden. Even later ging het wel weer beter.

Maar nu is mijn probleem: Hoe kan ik dit zélf oplossen? Ik voel niet aan mezelf wanneer ik gespannen ben etc. En ik wil gewoon echt niet hebben dat racen 'normaal' voor hem wordt.

Ik hoop dat jullie mij kunenn helpen!

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Paard kan sinds enkele dagen niet op een volte galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:06

Ik had persoonlijk er geen slof om gehangen, want het kan altijd zijn dat je paardje iets voorgehad heeft en het lichamelijk moeilijk vindt om te buigen. Wat doet hij aan de longe?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Paard kan sinds enkele dagen niet op een volte galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:15

Ik hoop vor je dat je het probleem niet verergerd hebt met de slof.
Wanneer paard van de een op de andere dag abslouut niet meer wil buigen moet je kijken of je paard niet vastgelegen heeft in stal of in de wei een gekke beweging heeft gemaakt, etc. etc.

Als een paard niet kan buigen is het heel normaal dat hij harder gaat, wat doe je zelf als je denkt opzij te gaan vallen met je fiets? Juist even een paar passen doortrappen om weer balans te krijgen.

Paard vertikt iets niet, paard doet iets niet wanneer hij het niet KAN.
Vlgende keer moet er alarmbelletjes gaan rinkelen bij je ipv. de gedachte dat je paard niet voor je wil werken..

Lijkt me geen overbodige luxe om er even een ostheopaat bij te halen.

Daarbij neem ik aan dat je wel bezig bent met rechtrichten, nromaal gaan beide kanten even goed?

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:25

Ben ik weer.

Zoals ik al gezegd heb: ik wil eigenlijk geen commentaar op de slof. Ik weet hoe ik hem moet gebruiken en er heeft gisteren 1 keer spanning op gestaan. ;) De slof is ongeveer 5 minuten om geweest, en daarna was hij helemaal fijn te rijden en los door het lichaam.

Ik heb inderdaad ook gedacht aan verstapt/vastgelegen enzovoort. Maar hij staat in een paddock met een stukje overkapt, en hij was niet vies en hij had geen plekken.

Er is al een afspraak gemaakt met de ostheopaat, voor zijn jaarlijkse controle.

Vandaag ging het rijden érg goed. Ik heb hem op een gegeven moment in galop met 1 hand op een volte kunnen zetten.
Hij was beide kanten op erg fijn, had nog ietsjes moeite met rechtsom maar hij is niet uitgebroken.

Ik denk dat het er gewoon aan lag dat hij z'n dag niet had + dat ik dan spanning opgebouwd heb.

Want vandaag hebben we heerlijk relaxed gereden. :j

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:35

Inderdaad, mijn paard breekt ook nogaleens uit op de volte, maar dan ziet hij bijvoorbeeld bij de B een bakkabouter en reken maar dat hij dan de volte niet meer afmaakt

Lekker waardeloos, mja moet gewoon afgeleerd worden en volgens mij is het je wel gelukt zo te lezen en anders merkt de osteo het snel genoeg als er iets verkeerd zit

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:57

Als hij het de eerste keer vertikte, maar daar voor altijd wel heeft gedaan, vraag ik me af waarom jij dan spanning opgebouwd zou hebben toen je de volte op draaide? Ik denk namelijk niet dat dat het is, aangezien jij er niet vanuit gaat dat je paard ineens de volte niet zou willen doen en daarom in spanning gaat zitten. Dat gebeurd pas als het al eens eerder is gebeurd.

Misschien was het inderdaad zo dat hij zijn dag niet had, of misschien iets zag wat er niet was. Geen idee, als hij het niet meer doet is het toch prima zo?

redbutton
Berichten: 971
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:57

het kan zijn dat hij ontzettend stijf is, longeren kan ook helpen, met dubbele lijnen bijvoorbeeld

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:59

Mensen, ik heb dit eerder met mijn paard gehad, dat hij aan de haal ging. Daarna zijn de DA & Ostheopaat erbij geweest en die hebben niets gevonden, enkele dagen daarna was het over.
Ik heb niets aan hem gemerkt dat hij pijn heeft, heb nauwkeurig op gelet hoe hij reageerde op bewegingen en hij reageert niet anders dan normaal. Hij heeft geen drukplekken, mijn zadel ligt goed en vandaag ging het rijden prima.

We zaten gewoon even in een dipje waar we nu weer overheen proberen te komen. En het lukt aardig. Vandaag was hij met rijden de hele tijd aan het briezen en hij deed werkelijk alles wat ik van hem vroeg.

En ik vroeg jullie niet om commentaar te geven op de slof, ik vroeg jullie hoe ik mijn spanning kan beheersen.

De slof heeft niets met 'pijn' te maken, want hij hing los, hoe kan een paard pijn hebben wanneer de slof los hangt?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Paard kan sinds enkele dagen niet op een volte galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:22

Moderatoropmerking:
Zoals de TS al had aangegeven, gelieve alleen te reageren als je ook echt iets nuttigs hebt toe te voegen! En dan ook geen woorden over het slof-gebruik.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:08

xLoki schreef:
Mensen, ik heb dit eerder met mijn paard gehad, dat hij aan de haal ging. Daarna zijn de DA & Ostheopaat erbij geweest en die hebben niets gevonden, enkele dagen daarna was het over.
Ik heb niets aan hem gemerkt dat hij pijn heeft, heb nauwkeurig op gelet hoe hij reageerde op bewegingen en hij reageert niet anders dan normaal. Hij heeft geen drukplekken, mijn zadel ligt goed en vandaag ging het rijden prima.

We zaten gewoon even in een dipje waar we nu weer overheen proberen te komen. En het lukt aardig. Vandaag was hij met rijden de hele tijd aan het briezen en hij deed werkelijk alles wat ik van hem vroeg.

En ik vroeg jullie niet om commentaar te geven op de slof, ik vroeg jullie hoe ik mijn spanning kan beheersen.

De slof heeft niets met 'pijn' te maken, want hij hing los, hoe kan een paard pijn hebben wanneer de slof los hangt?


Altijd handig om zoiets meteen in de openingspost te zetten, kunnen wij ook meteen to the point reageren.
Als tip zou ik geven: bereid geen voltes voor, maar doe het spontaner, dan heb je geen tijd meer om spanning op te bouwen.
verder ook lekker goed uitademen en buitenteugel erbij houden
veel succes

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:12

Ik had ook niet verwacht dat mensen me meteen als 'dierenmishandelaar' zouden zien.. :P (had een paar reacties waar mensen over 'pijn' spraken etc.)

Maar iig bedankt voor de tips!
Ik ga morgen proberen spontaner voltes in te zetten. :j

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:18

Het kan ook gewoon een verzinsel zijn van ooh dat is gemakkelijker dan op de volte op dit moment. Wanneer hij bijvoorbeeld spierpijn heeft of iets in die richting. Wat betreft de slof ik vind het helemaal niet zo verkeert, is voor zijn en jou veiligheid als hij als een dolle stier ronddenderd kan dat ook erg gevaarlijk zijn :).

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 18:19

randie schreef:
Het kan ook gewoon een verzinsel zijn van ooh dat is gemakkelijker dan op de volte op dit moment. Wanneer hij bijvoorbeeld spierpijn heeft of iets in die richting. Wat betreft de slof ik vind het helemaal niet zo verkeert, is voor zijn en jou veiligheid als hij als een dolle stier ronddenderd kan dat ook erg gevaarlijk zijn :).


Ik denk idd dat het zoiets is. Het is namelijk een paard met nogal streekjes, haha. :P (uit het niets ipv rechts naar links gaan, als je met je rug naar hem toe staat ineens een keiharde duw geven, haha!)

nl_t
Berichten: 384
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:05

Dierenarts laten kijken, of instructeur erop zetten

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:06

nl_t schreef:
Dierenarts laten kijken, of instructeur erop zetten


Bezoekje aan de ostheopaat staat al gepland. :)
En ik moet het zelf kunnen oplossen (wel onder begeleiding natuurlijk), en niet bij alles ervoor wegrennen en iemand anders erop laten. (zegt me instructrice zelf)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:32

Sorry maar deze opmerking is niet geheel terecht vind ik.
Om toch terug te komen over het gebruik van de "slofteugel" , er zijn hier idd veel mensen die het niet kennen , en er zijn er anderen die het wel kennen , en ik wil zeker niet beweren dat de vraagsteller hier niet weet hoe een slof te gebruiken, daar dus zeker geen comentaar op, maar ik vind het zeker wel een verkeerde inschatting van het probleem.
Je gaat of zou nooit mogen overgaan tot het gebruik van iets dergelijks bij een plots opduikend vreemd gedrag, want idd de kans is heel groot dat het paard deze tekens geeft uit een pijnervaring, een stijve spier, een verrekking, of weet ik wat nog allemaal.
En die problemen zijn niet altijd zo simpel om ze te ontdekken, je zei al dat de dierenarts en een osteo er al naar hadden gekeken bij een vorige keer , bijna zelfde verschijnselen, maar dit wil niet zeggen omdat ze toen niets mis zagen dat er ook niets mis was, zo simpel is het echt niet.
Ik ga er alvast van uit dat er echt wel iets lichamelijk mis zal zijn met je paardje, en juist op de momenten dat hij er last van heeft , krijg je dan ook ineens die gekke vluchtgedrag neigingen.
Een paard doet zoiets nooit om maar eens te zeggen vandaag doe ik niet met je mee, zo is een paard echt niet.
Wat er mis zou zijn kan ik niet zeggen , maar ik ga er wel vanuit dat er wel iets mis zal zijn.
En in zo'n geval maakt het gebruik van een slof het probleem alleen maar erger.
Ik wil niemand hier aanvallen , maar ik ben zelf wel gediplomeerd instructeur paardrijden, en vond deze opmerking hier misplaatst.