een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 18:59

jamaica doet het super onder het zadel. Springt al netjes aan enzo, nietmeer bokken, gaat gewoon super.
TOT ze andere paarden ziet of hoort.
Als iemand dus zijn paard buiten wil zetten en langs de bak loopt, als er een paard aan de muur staat om gepoetst te worden, als er iemand aan het longeren is (andere bak) etc etc
Ik raak haar compleet kwijt.
Als ze dan naar dat paard wil kijken probeer ik een overgang te rijden of een figuur in te zetten, zodat ik haar aandacht bij dat andere paard weg haal, en bij mij hou, maar het is gewoon helemaal niks.
Maandag stond ze zelfs weer een keer overeind omdat ik haar plannen dwarsboomde.
Ze loopt nog net niet door de bakrand heen, fokt zich verschrikkelijk op, met als gevolg dat ze in 10 minuten zeikes nat is.
Als ik het dan eindelijk voor elkaar heb om haar weer ontspannen te laten lopen, met haar aandacht bij mij gaat het goed, TOT ze dus weer een paard hoort of ziet.
Ze is er nog niet tussenuitgeknepen, maar heb het idee dat dat binnenkort wel gaat gebeuren.
HELP

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:50

Aldira is ook heel snel afgeleid en dan gaat het koppie omhoog, maar meer pik ik niet. Ze blijft maar mooi doen waar ze mee bezig was voordat de paarden erlangskwamen. Meestal hou ik de zweep dan bij haar schouder en corrigeer haar daar, zodat ze weer weet dat ze haar aandacht bij mij moet houden en niet moet gaan ouwehoeren.
Maar ja, Jamey is nog jong dus wat dat betreft is het wel logisch dat ze snel afgeleid is, maar omhoog komen of bij de bakrand drammen zou ik niet accepteren. Helpt je stem daar niet bij?
Als ik een paar keer UHHH zeg, met een tikje op de hals is het vaak wel klaar. In het begin presteerde ze het ook om, als we dan die paarden af reden haar hoofd om te draaien of zelfs van de hoefslag te gaan om om te keren zodat ze het beter kan zien. Dat is me een keer of 2, 3 gebeurd en toen heb ik haar even aangepakt.
En juist vooral gaan rijden als het druk of onrustig is bij de bak, daar leren ze veel van. Ze wennen eraan en kunnen zich dan steeds beter op het rijden concentreren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:04

Niet eraan gaan lopen (onbewust) gaan lopen trekken als ze loopt te kijken of te springen, maar rijd er gewoon naar voren, geef je hand iets mee en rijd weer rustig door. Met trekken los je eigenlijk nix op, al is dat onbewust.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:08

stef schreef:
Als iemand dus zijn paard buiten wil zetten en langs de bak loopt, als er een paard aan de muur staat om gepoetst te worden, als er iemand aan het longeren is (andere bak) etc etc
Ik raak haar compleet kwijt.


bezighouden en meer bezighouden. op het moment dat het dreigt, aan het werk zetten, voltes, aan het been, etc. hebben alle jonge paarden. geduld hebben!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 22:22

SuperPepeijn"]
[quote="stef schreef:
Als iemand dus zijn paard buiten wil zetten en langs de bak loopt, als er een paard aan de muur staat om gepoetst te worden, als er iemand aan het longeren is (andere bak) etc etc
Ik raak haar compleet kwijt.


bezighouden en meer bezighouden. op het moment dat het dreigt, aan het werk zetten, voltes, aan het been, etc. hebben alle jonge paarden. geduld hebben!
[/quote]

Dat doe ik dus, alleen compleet zonder resultaat of reactie

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:41

stef schreef:
Dat doe ik dus, alleen compleet zonder resultaat of reactie


niet genoeg dus. als ze afgeleid wordt (en dat zijn jonge paarden heel snel, ik kan t weten) dan moet je ze meer te doen geven, binnenbeen van "opletten op mij en niet op die ander!". het is iets wat naar loop van leeftijd eruit gaat.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 07:15

stef"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="stef schreef:
Als iemand dus zijn paard buiten wil zetten en langs de bak loopt, als er een paard aan de muur staat om gepoetst te worden, als er iemand aan het longeren is (andere bak) etc etc
Ik raak haar compleet kwijt.


bezighouden en meer bezighouden. op het moment dat het dreigt, aan het werk zetten, voltes, aan het been, etc. hebben alle jonge paarden. geduld hebben!
[/quote]

Dat doe ik dus, alleen compleet zonder resultaat of reactie
[/quote]

Geduld hebben, dit komt vanzelf (tuurlijk is het even frustrerend voor jezelf).
Hierna krijg je de periode de hoek niet door willen, dan: beenhulpen wat zijn dat, dan: sturen...nooit van gehoord, dan: wat plakt die bakrand lekker en dan ben je er voor een groot gedeelte doorheen.
Hoe lang deze periodes duren kan ik je niet zeggen, dat verschilt per paard. Probeer niet je geduld te verliezen en laat ze maar even aanrommelen, dan is de lol er zo vanaf.
Heb je al geprobeerd om dr juist te laten kijken? Zodat ze even kan zien wat er gebeurd en dan weer verder rijden? Dan is het interesante er zo vanaf.

Succes (oh en ik weet zo goed wat je doormaakt, hihih Haha! )

Viv

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 07:57

Vippie schreef:
Hierna krijg je de periode de hoek niet door willen, dan: beenhulpen wat zijn dat, dan: sturen...nooit van gehoord, dan: wat plakt die bakrand lekker en dan ben je er voor een groot gedeelte doorheen.


Ik wou net zeggen! Als je dacht dat DIT erg was, wacht maar tot het is om geen stuur te hebben! Die periode is pas frustrerend! Bereid je maar voor. Maar ook daar kom je weer doorheen.
En dan heb je natuurlijk bij het beleren van iets nieuws het terugvallen naar oude probleempjes...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:50

naar voren rijden, naar voren rijden en nog eens naar voren rijden. Dan maar niet helemaal zo als het hoort. Het is inderdaad een periode waar ze doorheen moet. Omar heeft 't ook gehad. En als hij weer eens echt geen zin heeft flikt íe het nog weleens. Maar dan niet alleen bij paarden die langskomen (dat zijn er niet zo veel) maar bij een eend die in de buurt komt zwemmen en auto's, wandelaars, fietsers en trekkers zijn dan ook opeens reuze interessant Lips are sealed Verward
Succes stef!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:53

Inderdaad goed voorwaarts rijden en houd zelf de omgeving in de gaten.
Wat gaat iemand doen, zodat je je daar op kan voorbereiden. Dat wil zeggen gewoon rustig doorrijden(dus niet verstijfd gaan zitten) en je paard aan het werk houden.
Je voelt snel genoeg wanneer ze willen staken, gelijk been erbij en eventueel de zweep.
Misschien kun je het in je les een paar keer meenemen door aan mensen te vragen of ze eens langs willen lopen met hun paard.

Ik weet het het valt niet mee, gelukkig kan ik Danno redelijk voorwaarts houden, hij kijkt wel maar loopt gelukkig door.
Alleen gaat hij soms nog naar links ipv van naar rechts Haha! vooral vanuit een volte. Maar het wordt straks wel beter als ik weer ga lessen.
En ja het wordt weer dressuur les, za jullie hulp nog vaak nodig hebben Schijnheilig

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:15

Cowgirl schreef:
Ik weet het het valt niet mee, gelukkig kan ik Danno redelijk voorwaarts houden, hij kijkt wel maar loopt gelukkig door.


haha als ik met Shico t bos in ga komen we eerst altijd langs een paar weilanden met pony's/paarden erin. Loopt ie altijd helemaal met zn hoofd naar rechts (of links) maar loopt wel rechtdoor. ziet er dolkomisch uit en ach ik vind t niet erg zolang ie maar rechtdoor blijft lopen en niet een afwijking naar links of rechts gaat vertonen.

ontopic -> heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen, hoop wel voor je dat t snel over is want ik weet hoe frustrerend het kan werken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:59

SuperPepeijn"]
[quote="Vippie schreef:
Hierna krijg je de periode de hoek niet door willen, dan: beenhulpen wat zijn dat, dan: sturen...nooit van gehoord, dan: wat plakt die bakrand lekker en dan ben je er voor een groot gedeelte doorheen.


Ik wou net zeggen! Als je dacht dat DIT erg was, wacht maar tot het is om geen stuur te hebben! Die periode is pas frustrerend! Bereid je maar voor. Maar ook daar kom je weer doorheen.
En dan heb je natuurlijk bij het beleren van iets nieuws het terugvallen naar oude probleempjes...
[/quote]

Wij zitten momenteel in de plakkende bakrand periode gecombineerd met de hoeken (in galop), nee echt humor *LOL* .
Voordeel van oude probleempjes is dat je weet dat ze weer overgaan of weet hoe je ze op moet lossen, hihihi.
Viv

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 18:03

Vippie schreef:
Wij zitten momenteel in de plakkende bakrand periode gecombineerd met de hoeken (in galop), nee echt humor *LOL* .
Voordeel van oude probleempjes is dat je weet dat ze weer overgaan of weet hoe je ze op moet lossen, hihihi.
Viv


Precies, als je weet wat je kan verwachten is het in plaats van ergerlijk best vermakelijk! Dat is denk ik ook wat er nu aan de hand is met de poster van dit topic, bij het volgende paard dat ze beleerd zal ze een heel stuk zekerder zijn.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 18:52

SuperPepeijn"]
[quote="Vippie schreef:
Wij zitten momenteel in de plakkende bakrand periode gecombineerd met de hoeken (in galop), nee echt humor *LOL* .
Voordeel van oude probleempjes is dat je weet dat ze weer overgaan of weet hoe je ze op moet lossen, hihihi.
Viv


Precies, als je weet wat je kan verwachten is het in plaats van ergerlijk best vermakelijk! Dat is denk ik ook wat er nu aan de hand is met de poster van dit topic, bij het volgende paard dat ze beleerd zal ze een heel stuk zekerder zijn.
[/quote]

Idd, ik heb ook al aardig wat paarden beleerd in mijn cariere, maar Tjo trekt echt de hele trukendoos open. Echt gaaf! Kan er alleen maar hard om lachen. Ik weet dat die periodes weer over gaan. en zolang er maar vooruitgang in zit is het niet erg.
Ze hefet er lol in en das het belangrijkste.
Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 10:32

ik heb het vermoeden dat jamaica altijd alleen gestaan heeft. Hoerdoor zou haar gedrag heel makkelijk te verklaren zijn. Ze kan niet met andere paarden (behalve hon) en niet zonder...
Gister heeft ze samen met hon op de wei gestaan, en toen ik haar eruit haalde om te longeren was het weer bagger.
Wie zij ooit ook weer dat haffies van die leuke brave dikke goedzakken zijn???? Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:29

stef schreef:
Wie zij ooit ook weer dat haffies van die leuke brave dikke goedzakken zijn???? Haha!

ik niet in ieder geval!
maar er hoeft niets aan de hand te zijn geweest in het verleden. Soms grijpen ze nu eenmaal ALLES aan om zich niet te hoeven concentreren, en dan zijn ze heel snel afgeleid. Paddy is ook zo. Ik rij haar dan inderdaad zoals Sjimmy zegt naar voren maar zet haar ook op een kleine volte en vraag veel stelling naar binnen. Na 20 rondjes is haar belangstelling dan eindelijk wat minder. Kwestie van lange adem hebben dus. En dat valt niet altijd mee..............

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: een rampenplan zodra ze andere paarden ziet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:59

stef schreef:
... gaat gewoon super.
TOT ze andere paarden ziet of hoort.
....Ik raak haar compleet kwijt.
Als ze dan naar dat paard wil kijken probeer ik een overgang te rijden of een figuur in te zetten, zodat ik haar aandacht bij dat andere paard weg haal, en bij mij hou, maar het is gewoon helemaal niks.


En met dat aandacht afleiden van dat andere paard ben je dus net te laat. Sneller zijn, probeer het voor te zijn. Niet de aandacht bij dat andere paard weg moeten halen, maar juist de aandacht bij jou houden door er aan te rijden. Niet die aandacht terugwinnen, maar voorkomen dat je 'm verliest. Opsluiten tussen buitenteugel en binnenbeen en aan het werk houden. Kort maar krachtig rijden, dan is het voor haar ook makkelijk om de concentratie vast te houden, het hoeft immers niet zo lang te duren, maar in die korte tijd moet ze wel gehoorzaam zijn en daar mag je ook best heel streng in zijn.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:46

voorwaarts rijden doe je altijd... maar denk erom dat het tempo absoluut niet te hoog is, een jong paard loopt al met zijn gewicht op de voorhand zet je hem in een hoog tempo dan worden de balansproblemen alleen maar groter.

Ik ben voor een vrij laag tempo en weinig lange rechte lijnen. Steeds hoekjes, vierkantjes, voltes en kriskras rijden met een kijkerig, afgeleid paard. Zodra je het werk saai maakt en als je lange rechte stukken rechtuit rijdt krijgen ze de kans om zich te concentreren op iets engs, spannends, leuks in de verte en krijg je prutsmuts.

Maarre... dit is dus zo leuk aan jonge paarden beleren, geen dag, week is hetzelfde!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 22:29

Haha, bekend probleem.
Daarom heb ik nu dus privéles met Ranita.
Alles is interessant behalve ik. Maar goed, ik moest gewoon een keer doorslaan als ze weer naar de andere paarden toe rende en er dus geen stuur meer opzat. En als ik nu op de volte rijd en ze ziet in de andere hoek een paard rennen, dan hoef ik haar alleen nog maar een beetje door te drijven ne bezig te houden en ze blijft de kant op gaan die ik wil, ze springt dan alleen een beetje de lucht in en begint te bokken omdat ze aan het werk moet blijven en eigenlijk mee wil rennen.
Maar ze luistert nu wel redelijk goed en niet uit angst voor de zweep ofzo hoor. Maar ze begint nu door te krijgen dat ik toch echt de baas ben. Moet alleen nog zien hoe lang dat zo blijft. *LOL*
Succes ermee. En inderdaad dat is het leuke aan een jong paard, je weet nooit wat er van te voren gaat gebeuren.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:55

Volgens mij moet je je er gewoon niet zo druk over maken, idd gewoon lekker met je been inkomen en er vooral zelf juist niet naar gaan zitten kijken. Als je echt geconcenteerd bezig bent, zal je je (zo) niet snel van je stuk laten brengen, denk ik.
Oppassen dat je niet gaat trekken (ik heb die neiging ook Bloos ), dat werkt compleet averechts. (knijp-los-knijp-los.....)
Succes!