Niet reageren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Niet reageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 21:39

Daar heeft Dennis dus vaak last van.
Drijf ik aan, geen reactie. Weer been d'r aan met een tik, nog geen reactie. Dan maar been met een harde lel, weer geen reactie.
Vandaag in het bos, stukje racen. Ging prima, niets aan de hand. Ik proberen weer iets rustiger te galoperen, geen reactie. Eerst alleen m'n zit en stem, toen eerst zachtjes m'n hand, toen iets harder tot ik bijna in z'n mond hing(waar ik dus niet blij mee ben).
Ik ben(zo ver ik weet) goed cosequent. Niet reageren op been is een tikje. Maar ik weet toch dat dat tikje niet helpt. Op mijn stem reageerd hij alleen als hij zich op mij consentreerd maar dan kan ik hem puur en alleen op mijn stem rijden. Het is niet dat hij echt ongehoorzaam is. Thuis gaat het perfect, hij kan zelfs de eenvoudige galopwissel Cool .
Het hoeft van mij echt geen Z-pony te worden maar ik heb wel dat hij zo goed luister dat ik wel veilig met hem het bos in kan. Vooral in verband met andere paarden. Want hij is d'r toen in staat om naar een andere pony toe te rennen en d'r op te springen(maar dan spring ik d'r meestal af omdat ik dan meer te zeggen heb).
Maar of ik het zachtje doe of hem een pak rammel geef, hij reageerd d'r niet op. En dat komt niet omdat ik ruig met hem doe(en hij dus afgestompt is) maar ik weet niet waarom het wel komt(misschien wel zijn hengst zijn).

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:44

Je kan proberen met sporen te gaan rijden geen gemene sporen maar gewoon knopjes...je verteld niet of je paard het hoofd hoog brengt anders zou je een martingaal kunnen proberen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:49

Zo te horen, is jouw hengstje regelmatig met hele andere dingen bezig onder het rijden en niet met jouw.

Hij moet leren dat als jij met hem bezig bent, zijn aandacht bij jouw moet zijn. En dat kan met een hengst soms best wel lastig zijn.
Misschien ben je toch net wat te lief of te afwachtend in het rijden. Ik ga er even van uit dat hij jouw wel begrijpt. Maar als je zegt dat hij thuis in de bak wel netjes naar jouw luisterd, dan denk ik dat het meer een concentratie probleem is.

Als hij niet op jouw been reageert, dan meteen een felle tik direct achter je kuit erbij. Niet eerst nog een keer drijven, dan een zacht tikje en dan eens boos worden. Vaak is het al voldoende als je dit een paar keer hebt gedaan. Dan "herinnert"hij zich plotseling wel weer wat jij bedoeldt met been erbij. Beter zo'n snelle reactie, als dat je een paard maar eindeloos zit te porren met een spoortje, zonder dat je reactie krijgt. Daar raakt een paard pas afgestompt van.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 15:42

Een spoortje heeft geen zin. Ik ben gewoon te lang voor hem en dan moet ik steeds m'n benen optrekken om dat spoortje te kunnen gebruiken. En al zou ik hem er mee in elkaar trappen krijg ik nog geen reactie.
Hij begrijpt me iig wel. Thuis kan hij het ook.
Als hij niet reageerd en ik hem meteen een onwijze lel geef krijg ik ook geen reactie. Daarin ben ik streng maar ik maak geen indruk op hem. Helemaal niet, ook al zou ik hem in elkaar meppen.
Hij komt ook niet omhoog ofzo, hij reageerd gewoon niet. En niet alleen dat hij niet voor uit wil, het gebeurd ook vaak genoeg dat we geen rem meer hebben.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:31

En als je nou heel snel bent? Vaak weten ze dat de harde tik komt na een schop en een zachte tik.

En niet willen stoppen vanuit galop (en dat ken ik wel, ik liep vroeger tussen 20 van die shetlandbeesten Haha! ) Daar moet je mee uitkijken. Straks komt er iets uit een zijpad, en hoe wil je dan stoppen? Zachter is zachter, en je moet sneller ingrijpen. Ik snap dat je hem niet in zijn mond wil hangen, maar wat wil je dan? Een botsing met een tegenligger? Wat hier goed hield was om 1 hand sterk te maken en naar achteren te halen, terwijl je met je andere hand op de hals steunt. Het klinkt erg hard, is het misschien ook, maar hij moet verdorie toch luisteren als je wilt stoppen. Na een poosje weet ie dat ie moet stoppen, en heb je genoeg aan een zachte teugelhulp. Je moet zelf weten wat je doet hoor, maar dit is mijn advies. Veel succes ermee...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 16:36

Het maakt niet uit in welke volgorde ik het doen. Niet reageren = een harde lel. Maar dat boeit hem niet.
En om te stoppen helpt het ook niet als ik dat bit door z'n hele mond rammel. En op de volte zetten maakt ook geen indruk. Ook niet als ik het echt gemeen doe en m'n hand achter me vast zet.
Citaat:
Wat hier goed hield was om 1 hand sterk te maken en naar achteren te halen, terwijl je met je andere hand op de hals steunt
Iets wat hier op lijkt dus.
Hij luister gewoon alleen als hij er zin in heeft. Iemand anders heeft hem laatst aan de dubbele lijnen gehad en ik kreeg zelfs een complimentje dat hij zo licht in z'n mond was. Maar alleen als hij er zin in heeft.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:43

Ik kan me het haast niet voorstellen dat de hand/hals methode niet lukt. Hier stonden de pony's zowat op de achterbenen. Maar ja, het hoefte dan ook maar 1x te gebeuren, en ze deden het nooit meer. ( Ok, ok, de hele eigenwijze heeft het nog een keer geprobeerd)

Tja, heb je wel eens aan een hulpteugel gedacht? Een soort noodrem laat maar zeggen?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 20:00

Ik doe het liever zonder hulpteugel. En al wou ik er aan beginnen zijn ze d'r niet in zijn maat(hij is zelf ong 94 cm groot). De kleinste martingaaltjes(maat pony) kan je achter zijn oren vast knopen bij wijze van spreken.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 20:11

je kan een slof proberen ( als hij braaf is los laten hangen(zonder dat hij er in kan stappen)
als hij niet wil stoppen pak je de slof erbij.
na een tijdje KAN hij niet eens meer rennen.
is hij braaf, dan weer los.
hoef je waarschijnlijk maar 1x te doen en dan snapt hij dat
probeer niet gelijk altijd met slof te gaan rijden.
anders heeft hij door (dennis kennende) dat wanneer jij er een slof aan heb hangen dat hij dan moet luisteren en zonder niet.
miss kan je een gewone teugel nemen ( bv van Dien die is lang genoeg) om als 'slof' te dienen
suc6!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 20:57

Ik heb er alleen in het bos last van en daar spring ik altijd. En dat ga ik niet met een slof doen. Ik ga hem iig niet met slof rijden.
Met zijn neus op mijn knie stopt hij al niet eens. Als ik nog grover word eindelijk wel.
Maar als hij niet vooruit wil reageerd hij ook niet. En daar helpt helaas geen zweepje of spoortje(die ik niet eens ga proberen) tegen. Dat is ook wel heel iritant.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 07:24

Sommige paarden hebben dit nou eenmaal. Zijn niet snel onder de indruk maar willen, als het hun uit komt best graag meewerken. Dennis lijkt er ook zo 1 te zijn. De enige remedie die ik daarvoor heb en wel werkt is in het werk veel af te wisselen. Dus veel overgangen ook tijdens het buitenrijden. Even aandraven, dan weer terug. Juist onverwachte dingen doen. Even een voltetje rijden op een plek waar hij het niet verwacht. Alles zodat hij zijn aandacht bij jouw krijgt en eigenlijk gaat afwachten van wat je nu weer gaat verzinnen. Succes.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 13:06

Mijn paard, ook een hengst, doet dit ook,nou ja het niet stoppen dan. Verder reageert hij wel goed op alles. Ik rijd nu met een gebroken rubberen pelham buiten, en in de bak, waar hij wel goed luistert, gewoon met n dubbelgebroken bitje. Buiten rijd ik hem gewoon op de trensteugel, als hij gaat klieren en niet meer wil stoppen pak ik de onderste teugel er ook bij.
Een pelham lijkt mij beter als een slof omdat je er ook gewoon mee lan springen, je kan er als een trens mee kan rijden zolang je de onderste teugel niet aanraakt. Ik weet alleen niet of ze ze in die maat hebben.

Maar het is heel frustrerend Frusty als ze niet reageren, ik weet precies wat je bedoelt! Bloos Ik had ook van alles geprobeerd en op n gegeven moment werd het gewoon gevaarlijk. Maar nu loopt hij ook super buiten. Gek is dat he, als ze in de bak zo super licht in de mond zijn en aan n zijden draadje lijken te lopen... de mijne is ook heel gevoelig op mijn been. Maar van dat zijden draadje is buiten met hetzelfde bit gewoon nix meer over. Ik vraag me af hoe dat kan: een paard dat zo gevoelig is moet dan buiten het bit toch ook voelen? Dat moet dan toch onwijze pijn doen? Ik snap dat niet... maar ja stoppen is stoppen Scheve mond

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Niet reageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 17:56

Dennis schreef:
Daar heeft Dennis dus vaak last van.
Drijf ik aan, geen reactie. Weer been d'r aan met een tik, nog geen reactie. Dan maar been met een harde lel, weer geen reactie.
Vandaag in het bos, stukje racen. Ging prima, niets aan de hand. Ik proberen weer iets rustiger te galoperen, geen reactie. Eerst alleen m'n zit en stem, toen eerst zachtjes m'n hand, toen iets harder tot ik bijna in z'n mond hing(waar ik dus niet blij mee ben).
Ik ben(zo ver ik weet) goed cosequent. Niet reageren op been is een tikje. Maar ik weet toch dat dat tikje niet helpt. Op mijn stem reageerd hij alleen als hij zich op mij consentreerd maar dan kan ik hem puur en alleen op mijn stem rijden. Het is niet dat hij echt ongehoorzaam is. Thuis gaat het perfect, hij kan zelfs de eenvoudige galopwissel Cool .
Het hoeft van mij echt geen Z-pony te worden maar ik heb wel dat hij zo goed luister dat ik wel veilig met hem het bos in kan. Vooral in verband met andere paarden. Want hij is d'r toen in staat om naar een andere pony toe te rennen en d'r op te springen(maar dan spring ik d'r meestal af omdat ik dan meer te zeggen heb).
Maar of ik het zachtje doe of hem een pak rammel geef, hij reageerd d'r niet op. En dat komt niet omdat ik ruig met hem doe(en hij dus afgestompt is) maar ik weet niet waarom het wel komt(misschien wel zijn hengst zijn).


ik heb hier ook heel erg vaak last van!

als hij niet op jou let geef hem dan maar dan ook eens een gigantische tik ik heb dit ook gedaan!
hij weet nou dat hij zich rusig moet houden en als ie dit weer doet dit weer krijgt dus hij past wel op ik heb dit ook van mijn lesgeefster en ik vind dit perfect!
of ja perfect het werkt vrij goed

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:05

overgangen: the magic word

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 22:27

Tis nu een stuk beter geworden. Ik denk dat ik wist wat er mis was en ben bang dat het ieder jaar (deels) zal terug komen. Nu het geen lente meer is en hij de merries uit z'n hoofd zet gaat het een stuk beter. Het dekseizoen is over tussen zijn oren.
Het zal altijd een shet blijven en dus altijd wel een boef maar ik ga er volgend jaar aan werken dat het in het dekseizoen net zo goed gaat als d'r buiten.

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:38

je kan sporen gaan gebruiken dee ik ook dat helpt wel iibo

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:41

sporen zullen denk ik wel helpen..........
ik heb dat nu ook bij mijn nieuwe paard, die snapte er niks van, allen als ik hem een harde schop gaf, maard at is niet de bedoeling dus had ik een spoortje aangedaan en nu doet ie het, wat izzie toch lief!!