nageefelijk,aan de teugel lopen, aanleuning, rond rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:03

Nageeflijk is zelfs nog meer, het zit niet alleen in kaak, nek en hals. Een nageeflijk paard is ook geheel aan de hulpen (been, zit en teugel hulpen)!


Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:42

Nou Pipo, volgens mij is het precies andersom. Aan de teugel zegt alleen iets over nek en kaak, nageeflijk zegt iest over het HELE paard. Maar ik weet het niet zeker, dus ik zal het eens in een boek opzoeken.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:47

Interessant. Maar definities hebben pas waarde als je de BRON erbij vermeldt !!!
Ik kan me niet voorstellen dat er in de Van Dale bij het woord "nageven" iets staat vermeld over teugels of paarden. Ik denk dat je eerder in een paarden encyclopedie moet kijken.
Ik heb het zelf nog niet opgezocht, maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit. Paardrijden doe je toch met je gevoel en of je nu de ene of de andere definitie gebruikt, is niet zo belangrijk. Behalve natuurlijk als je iets aan iemand anders wil uitleggen.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:01

Als je zelf de bron bent, dan is dat dus geen bewijs dat je het bij het juiste eind hebt. Je hebt jouw kennis toch zeker wel van iemand geleerd? Of ben je er mee geboren? Haha! Is niet banketstaaf (haha geinig woord is dat) bedoeld hoor.


Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:12

Het was ook niet bedoeld als kritiek hoor en ik zei toch ook dat ik het zelf ook niet weet. Maar het lijkt mij wel interessant om een paar definities te horen van bekende dressuur kenners (zoals bijv. dr. Reiner Klimke of anderen). Vanavond zal ik in mijn favoriete boek van Kyra Kyrklund kijken of daar iets in staat over deze termen.
Ondanks mijn eigenwijsheid, sta ik wel open om nieuwe dingen te leren, maar ik wil dan wel graag dat het goed onderbouwd is (tja, dat komt weer door mijn eigenwijzigheid) Tong uitsteken

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:44

Ik heb het gisteravond aan mijn instructeur gevraagd, hij zei het volgende:

aan de teugel = dat het paard de verbinding met de hand accepteert (als het goed is, zal hij dan de hand volgen als je de hand naar voren doet)

nageeflijk = dat het paard van het puntje van zijn neus tot het puntje van zijn staart ontspannen is en met aanspanning loopt

En in de scholing van een jong paard, is "aan de teugel" een eerdere stap en volgt "nageeflijkheid" later als het jonge paard verder gevorderd is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 11 bezoekers