ophoudingen, begrenzen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

ophoudingen, begrenzen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 21:57

Als ik les heb moet ik rechts Leo losmaken.... dus ik moet ophoudingen geven... maar als ik hem naar voren wil rijden moet ik hem van voren tegen houden (begrenzen.. toch???) maar ik heb altijd geleerd dat je je hand neit mag vastzetten, dus hoe moet ik hem dan begrenzen en tegelijkertijd losmaken? Verward

Wie kan mij het verschil van dit soort fijne kneepjes uitleggen! Tips, adviezen, raad, nog meer andere kneepjes die ook moeilijk te onderscheiden zijn!

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:32

Om je paard te begrenzen hoef je je hand toch niet vast te zetten? Met kleine halve ophoudingen en vooral met je zit kun je hem begrenzen. En als je drijft met je been moet je ook nog je hand voor je gevoel naar voren duwen en dan kun je hem dus ook begrenzen met je zit (dus terwijl je je hand naar voren duwt) en dan zou hij dus niet harder moeten gaan lopen, maar zich meer moeten gaan dragen.

Heb je je paard al geleerd om op je zit terug te komen? Kan je bijvoorbeeld halthouden vanuit stap met half lange teugels, een heel licht contact en zonder je hand te gebruiken, dus alleen met je zit?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:21

Misschien handig om met de volgende les even aan je instructeur te vragen wat ze precies bedoelt.

Ik merk aan veel mensen om me heen dat ze te termen wel kennen maar de achtergrond niet. Als je dat niet weet moet je dat vragen en desnoods voor laten doen. Leer je het eenmaal verkeerd is het heeel lastig afleren.

Lessen is niet alleen doen maar ook goed uitleggen helaas short het daar bij veel instructeurs aan. Technische uitleggen is wel een vak.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 13:38

Prisca... das wel slim ja, maar als ik aan het lessen ben dnek ik dat ik het goede doe en dan meestal werkt he, dus dan zal ik het wel goed doen, maar ik snap idd de achtergrond niet! Gewoon het theoretische niet! Maar ik kan het wel vragen als ik iets niet snap!

En Kristi, ik kan hem aan de lange teugel vangalop naar draf naar stap naar halt met mn zit! Hij reageert daar h eel goed op!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:42

Die kneepjes heb ik ook nog niet helemaal door ik ben veel te hard met mijn handen ik moet meer met mijn been doen en zitten en dan contact houden met de mond en dan aanvullen met mijn been en dan rij ik haar zo naar mijn handen toe. hmm klinkt makkelijk maar vaak wordt het toch een krachtmeting ik vind het heel moeilijk te doseren of mijn teugels hangen als een waslijn of ik verkramp. mijn instrcutrice legt het steeds uit maar het gevoel bij mij is er nog niet dat kost tijd ik heb jaren fout gereden dat blijkt nu wel en zie het er dan maar weer eens uit te krijgen...