Ik ben mn rem kwijt!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Ik ben mn rem kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 21:53

Okay, t komt er een beetje raar uit maar ik ben geloof ik echt de rem op mn paard kwijt.
Hij is de laatste paar dagen behoorlijk heet en dan reageert ie niet meer voldoende op mn zithulpen om hem terug in t tempo te laten komen of om hem een overgang te laten maken.
Dan ben ik volgens mij wel genoodzaakt om af en toe een lichte handrem te nemen. Schijnheilig
Wat kan ik doen om hem weer allert op die zithulp te maken dat ik dus weer normaal mn tempo kan regelen met alleen een lichte ophouding en mn zit??

Hij reageerde eerder altijd wel heel goed op mn zit. Hoe kan het dat ie er nu door heen loopt??

Kan het door het voer komen dat ie zo heet is??
Hij krijgt het volgende::
's morgens 11/2 kilo sportbrok en een hoopje kuilvoer. (rond 7.30)
's middags staat ie op t land met aardig vol vers gras(van +/-12.00-18.00)
's avonds krijgt ie 11/2 kilo sportbrok (rond 18.30)
voor de nacht krijgt ie weer een hoopje kuilvoer. (rond 23.00)
Zou hij hier misschien te veel energie uit kunnen halen
Zoja, waarop moet ik hem minderen? Brok/kuil of gras?

Hij is 1.66, 6 jaar en mooi slank gebouwd.

Wie weet er een antwoord??

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:16

nu de paardjes weer op het land staan halen ze volgens mij al wel veel uit het gras, en zo als jij zegt, jou paard staat op een volle wei.

ik vind ook wel dat ie veel bix krijgt. in totaal 3 kilo
guido krijgt maar 1 kilo en 1/2 kilo musli en die is dan al behoorlijk heet. (ook vooral de laatste tijd) maar ja, dat ligt natuurlijk geheel aan de pony hoeveel hij nodig heeft.

misschien moet je over gaan op gewone basisbrok ipv sportbrok?
van sportbrok krijgen ze volgens mij behoorlijk wat energie

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:26

Ik ben ook wel benieuwd, want het probleem klinkt bekend. Alleen mijn paard heeft het met vlagen *LOL* De ene dag loopt hij helemaal op mijn zit en benen en de andere dag zou ik echt mijn teugels niet los durven laten...Haha!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:52

Ad heeft er ook wel eens een handje van. Dan banjert ie gewoon door, en doet ie niet alsof ie je zithulpen niet doorheeft. Bij hem is het dus echt gewoon geëtter.
Ik los het vrij 'grof' op, maar het helpt wel. Gewoon echt een paar keer op de noodrem. Twee keer écht de noodrem gebruiken, en dan weer een keer 'gewoon' proberen of ie het netjes wilt doen. En ja hoor, 9 van de 10 keer haalt ie het dan niet meer in z'n hoofd om zo door te denderen.

Voor de rest ben ik altijd heel zacht tegen m'n paarden, maar door een belangrijke hulp als dit heen denderen, dát accepteer ik echt niet! Veel te gevaarlijk! Je moet wel zeker weten dat ie je zithulp wel snapt, en dat ie echt vervelend aan het doen is.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:41

die van mij is 1.74 krijgt nu 's ochtends 1 1/2 daarna gaan ze de wei in en 's avonds weer 1 1/2 en een hoopje hooi ( geen kuilgras zit te veel in) zoals je ziet krijgt ie 's ochtends helemaal geen hooi, omdat hij het land opgaat, hij krijgt net zoals die van jou sportbork, en traint iedere dag ( en nog is ie een beetje te dik)

veel succes (overgens dit eetpatroon heeft mijn instructrice aangeraden)

rianne

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:44

brok minderen, vooral in gras zit genoeg.
en er is zo'n spreekwoord: haal uw ellende niet uit uw voerkist.Mijn verzorgpaardje krijgt nu 1 kg biks per dag, gewoon onderhoudsvoer, 'smorgens geen hooi meer, overdag op het land, en 's avonds hooi.
Kuil bevat ook veel energie.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 14:47

Ja,dan ga ik idd minderen op mn brok.
Nog ff en we gaan weer over op hooi.
Dit is een van de laatste balen dus dat scheelt ook al weer met energie-opname.

Nog meer tips voor het weer allert krijgen op mn zit??