halthouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 10:32

ik geef een jongen les, die een KWPN pony heeft. *LOL* pony is net geen paard, op 1 centimeter na.

maar by the way. die pony heeft moeite met halthouden. za kanteld ongelooflijk naar voren (het lijkt net alsof ze haar evenwicht verliest) en wil vervolgens weer met een reuze sprong naar voren springen. ze kan gewoon niet halthouden. ik heb al vanalles geprobeert. tegen het hek aan pakeren. maar loopt ze gelijk naar achteren, of trekt de teugels uit je handen. of dat ik haar beet pak, helpt ook niet. pony is ons gewoon te slim af.

Ik heb al geprobeert om lopend met die pony te gaan halthouden. maar dan doet ze het nog. onder het borstelen staat ze gewoon rustig stil.maar als ze aan het echte werk moet, doet ze het niet.

is dit klieren? of vind ze dit gewoon moeilijk? en wat kunnen we er aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:25

Wat deze pony mi moet leren is om in het halthouden meer de achterhand te gaan dragen. Correct halthouden is lastig! Ik vind het een beetje klinken, maar das moeilijk zo op de compu, of je hem teveel "op de rem trekt" sorry als ik bot ben. Wat doet ze in andere overgangen en tempowisselingen?
Ik zou beginnen met het rijden van veel kleine tempowisselingetjes in de draf, en overgangen tussen stap-draf. Daarbij moet je er dan goed op letten dat de pony steeds "voorwaarts denkt" ook in een overgang terug. Als dat lekker gaat rijd je door naar halt. Dat gaat niet in 1 keer. Je maakt in feite steeds een hele kleine halve ophouding waardoor de passen steeds kleiner worden tot hiij stilstaan. Zo moet hij ook halthouden, met steeds kleinere stapjes, dan zul je merken dat hij ook vierkant staat (=de achterhand erbij heeft) Bij een goed doorgereden paard gaat dat als vanzelf, maar zo een die er meer moeite mee heeft, laat die maar zoveel "dribbelpasjes" maken als ze nodig heeft. Dus niet "doorsleuren" naar halt, maar eigenlijk via een heleboel kleine overgangetjes uiteindelijk naar halthouden. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg overkomt, anders moet je gerust meer uitleg vragen!! Als ze stil staat staat ze stil, gewoon contact houden maar been en hand ontspannen. Ik heb wat weinig info zo over de compu, maar hoop dat je er wat mee kunt. Ik denk altijd dat je er beter iemand bij kunt halen die het "in het echt" kan zien. Maar vraag gerust als je iets niet begrijpt. Succes.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:38

hoi,
Je kan het ook alla western proberen. Gewoon terug nemen en dan in de achteruit zetten. Daarodoor leert ze dat ze niet op de voorhand moet remmen maar juist moet gaan zitten op der kont.
Ren maar eens van een heuvel af en probeer dan al naar beneden rennend te stoppen. Als je naar voren blijft lopen met je bovenlichaam dan zal je al snel je moeite hebben met stoppen en bovendien weer naar voren vallen als je eenmaal stil staat. Als je nu je bovenlichaam naar achteren plaatst en je stopt dan sta je stil.
Groetjes kim en veel suc6 Party!!

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 17:08

Inderdaad veel kleine overgangen rijden en gewoon blijven oefenen met halthouden, als je eraf stapt of opstijgt moet hij toch ook stilstaan? Hoe doe je dat dan? ALs hij dan dus wel stil blijft staan blijf je daar op door werken. Of iemand neemt een worteltje mee naar het midden van de bak, als ze netjes even stil heeft gestaan geef je haar het worteltje. En ook goed rechtop zitten en diep zitten en je handen sluiten (niet trekken) en daarna zelfstandig blijven proberen met het hek.

Nog effe een vraagje, hoe houd je een paar mooi vierkant bij het halthouden? Beide benen gewoon goed eraan houden en optijd je handen sluiten?

Pling R@chel Pling

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 09:19

bedankt voor de reacies.

morgen ga ik er wel weer mee aan de gang. Om in de achteruit te zetten, wat Kim zei, vind ik niks. dan leert straks die pony het aan om keihard achteruit te racen.

Naar mijn idee wordt die pony nietmet de harde hand gereden.

Die pony is nog jong, en die jongen die erop zit is ook jong. Allebei moeten ze het nog leren.

Oja, in de andere overgangen is zij heel braaf, gebeurt er niks.

maar bedankt in ieder geval!