tinkerprobleem, kunnen jullie helpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

tinkerprobleem, kunnen jullie helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 12:00

Dit is een vraagje van iemand anders, het gaat over een tinker die niet wil lopen, echt niet.

Zij hebben sinds 1,5 week een hele grote zware tinker merrie,ze is erug echt gigantisch rustig.
ze heeft als je het mij vraagt geen zin in lopen.
ze loopt namelijk ook echt niet!
we hebben perongeluk al een zweep op haar kapot geslagen en het schiet gewoon niet op.
je kan er met zijn 3 en op en ze doet nix!
in de wei rent ze welles met de anderen,maar op het erf niet.
toen we ff naar buiten waren geweest ging ze richting weg van stal best hard en terug stond ze weer stil.
we trekken en duwen en slaan en ze reageerd niet, ze is 8 jaar maar we weten niet wat we moeten doen.
we gingen haar lokken met eten en daar liep ze wel ff voor ff een stukje draven en toen had ze een handje gekregen en liep ze weer niet.
voor een vanille snoepje strekt ze alleen zover ze kan haar nek, verder nix!gisteren waren we haar zat.
we lieten haar gewoon staan op het erf en liepen weg 10 minuten later stond ze er nog steeds met haar hanglipje van de zon te genieten.
heeft iemand een sugestie wat we nog meer kunnen doen?
please help us....????????????????
nou met rijden dit is niet mogelijk want ze loopt gewoon niet.
ze isvoor dat ze kwam helemaal onderzocht door de dokter en we hebebn haar verklaring ze is volgens hem helemaal in orde.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:03

ik heb je een pb gestuurd

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:24

Sorry, maar als ik dit zo lees moet ik wel even lachten, ik zie dat paard al helemaal staan op het erf *LOL*

Weet je waar ze vandaan komt? Misschien is het mogelijk haar vorige eigenaar op te sporen zodat haar voorgeschiedenis bekend wordt.

Tinkers kunnen erg eigenwijs zijn maar dit is wel heel extreem. Maar over het algemeen bereik je bij een Tinker meer met engelengeduld in dit soort gevallen. Stug doorgaan dus.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:40

ik heb je ook een pb gestuurd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:41

abby schreef:
ik heb je ook een pb gestuurd.


mogen we niet meer meegenieten om de adviezen?
manuel.
ps. t beest heeft wel karakter, dat moet ik toegeven!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:44

Afgezien van karakter, heeft ze eigenlijk wel puf om te lopen? Weet je zeker dat ze zich helemaal fit voelt? Ze komt zo afgesloten over in je beschrijving.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 14:00

Volgens Kimmieboy, en van haar is die tinker, maar ze is gebanned van bokt, is de tinker wel gezond, ze was zo wanhopig dat ik maar een topic voor haar begonnen ben.
Volgens haar is de tinker gekeurd en alles, maar ik heb toch eerder het idee dat er inwendig (nieren???) of ataxie in ernstige mate iiets mis is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 14:05

en dit kreeg ik via een pb, misschien dat iemand anders er ook nog wat aan heeft

Dag Germie,

Ik zou bijna zeggen: breng haar maar bij mij... Jammergenoeg heb ik daar de mogelijkheden niet voor (tenzij jullie flink stallingsgeld willen betalen aan de manege-eigenaar waar ik sta), anders zou ik het graag willen proberen met deze dame.

Tinkers worden gefokt op hun karakter: aanhankelijk, rustig, kalm en controleerbaar. Een zigeunerfamilie heeft er immers niets aan als de Tinker bij het minste of geringste op hol slaat en zo de hele woonwagen (met alle huisraad en gezinsleden erin!) kan vernielen.

Tinkers zijn bijzondere paarden. Ze groeien op tussen de mensen, zijn aan hen gehecht, en leven als het ware in en met de familie. Dat verklaart ook het aanhankelijke, mensgerichte dat ze allemaal in zich hebben. Alleen: ze moeten je vertrouwen om het mensgerichte te tonen en daarnaast hebben ze heel sterk de behoefte aan één 'baasje' of leider (zo je wilt). Heb je hun onvoorwaardelijk vertrouwen gewonnen, en zien ze je als hun baasje, dan doen ze alles voor je.

Veel Tinkers die naar Nederland komen, kunnen helemaal niets. Dat ze jullie toelaat op haar rug is puur doordat Tinkers vaak door de Zigeunerkinderen als klimobject zijn gezien en die kinderen regelmatig op hun rug klauteren. Vaak zie je bij Tinkers dat ze heel lief en voorzichtig met kinderen zijn...

Tinkers die naar Nederland komen hebben heel wat achter de rug. Ze zijn weggehaald uit hun vertrouwde omgeving, komen na een lange reis in een ander land waar ze de mensen niet verstaan en al helemaal niet begrijpen (wij doen dingen waarschijnlijk heel anders dan de zigeuners). Vaak worden ze na die reis al heel snel weer verplaatst. En met een beetje pech nog een (paar) keer.
Sommige Tinkers worden daar heel bang en onzeker van (zoals de mijne, die heeft zich een half jaar lang door niemand laten aanraken of pakken; opstijgen was na het zadelmak maken (dat veel te snel was gegaan) het eerste jaar (!!) een gok: of het ging goed en dan mocht ik op haar rug, of ze raakte in paniek en dan vloog ik door de lucht; van zwepen ging ze hyperventileren en sloeg min of meer op hol, nu nog kan ik alleen met een springstokje rijden, met langere zwepen gaat het mis)), andere Tinkers raken apathisch en kun je geen contact mee krijgen. Dat laatste is, als ik het zo lees, bij jullie Tinker het geval.

Hoe nu verder met deze dame? Allereerst: wordt niet boos op haar, ze kan het niet helpen. Sla haar niet met een zweep en geef haar geen schoppen om haar aan het lopen te krijgen, ze begrijpt je niet.

Jullie moeten haar vertrouwen krijgen, en dat krijg je door haar veel te poetsen en TTouch met haar te doen. Vooral het masseren van de oorpunten is een manier om haar te laten ontspannen.

Ga met haar wandelen, maar dat zal ze waarschijnlijk moeten leren. Trekken aan een halster als ze niet meekomt heeft geen zin, geef druk en als zij nageeft, geef jij na, vaak hebben ze al heel snel door dat precies is wat je wilt en gaan ze lopen. Beloon haar dan. Veel Tinkers kennen geen appels, wortels of snoepjes, brood kennen ze daarentegen meestal wel. Gebruik dat als beloning (gewoon steeds een klein stukje). Praat ook af en toe engels tegen haar en praat vooral veel!

Pas als je contact met haar hebt, kun je aan rijden, longeren etc. denken. Kijk of je haar mee naar buiten kunt nemen, ze zijn gewend langs de weg te lopen en waarschijnlijk voelt ze zich daar op haar gemak. Ga grazen aan de hand, kortom: besteed al je liefde en tijd aan haar.

Ik kan je vertellen, het is het absoluut waard, ik heb een merrie die als onhandelbaar te boek stond, en waar men het eigenlijk heel somber voor in zag. Niemand wilde haar hebben omdat ze zich en niet liet aanhalen en ook omdat ze voor 'Tinkerbegrippen' veel te druk en te heftig was. Het heeft me een jaar gekost voordat ik haar onvoorwaardelijk vertrouwen had. Nu doet ze alles voor me, zal me nooit in de steek laten, is buiten en binnen 100% betrouwbaar en is meer voorwaarts en aan het been dan menig sportpaard. Ik rijd dressuur met haar en zit op een L-/M-niveau met haar als ik wedstrijden zou rijden (wat ik niet doe). Ik train nu ongeveer een jaar met haar en ze is zo fanatiek en ijverig dat ik moet oppassen haar niet te overvragen. En toch: die angst en onzekerheid blijft altijd op de achtergrond: als ze iets niet begrijpt, wordt ze angstig en klapt ze dicht. Ze is ook heel eenkennig gebleven, de 'vaste' mensen die ze regelmatig ziet, mogen haar best poetsen en naar het land brengen. Als ik er niet ben en die mensen gaan rijden, dan is ze heel zenuwachtig, als ik erbij ben, dan is ze rustiger en gaat het beter. Alleen zijn haar ogen en oortjes compleet op mij gericht en rijd ik haar als het ware.

Kortom, Tinkers zijn paarden met een flinke gebruiksaanwijzing, maar het kunnen maatjes voor het leven worden!

Mocht ik jullie kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Ik hoop dat je iets aan dit zeer lange verhaal hebt,

Ps ik schrijf steeds je en jouw en jullie enzo, maar ik weet dat het niet jouw paard is hoor, maakte het alleen wat gemakkelijker.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 14:29

En toch komt mij dit paard bijna apatisch over. Ik weet dat tinkers koel zijn, maar toch niet apatisch?
iets klopt er niet. Ik denk dat je ieder normaal en gezond paard over de zeik krijgt met een flink pak rammel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 14:35

Inderdaad, maar je weet natuurlijk niet wat er met haar is gebeurd. Het ene paard gaat over de zeik en het andere sluit zich helemaal af. Toch vreemd.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 14:37

Ik weet het ook niet, ik heb bart al gevraagd om de ban van kimmieboy (het is immers haar tinker) te beeindigen, dan kunnen we haar om alle details vragen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 14:37

wij hebben ook ooit een tinker op de manege gehad die niet wou lopen. tenminste, op t erf wel en ook wel als je er in de bak naast liep, maar zodra je erop zat deed ze t niet meer. Dat was de eerste keer, ze hebben toen van alles geprobeerd, met de zweep erover, lieve woordjes alles. Niet gelukt.
Maar de volgende dag was de knop om en deed ze alles voor je. Heel apart

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 15:23

Wat hier geschreven wordt klopt inderdaad, daarom vroeg ik me af of haar voorgeschiedenis bekend is. Als ze in Nederland al een vorige eigenaar heeft gehad kan je daar misschien meer informatie over krijgen.

Maar het enige is echt je geduld bewaren. Als ze van een handelaar komt kan het best dat ze inderdaad helemaal niets gewend is. Er op kunnen rijden zegt in dit geval niets. Naar mijn eigen (toen toekomstige) Tinker ging ik kijken terwijl de eigenaar/handelaar er niet was samen met iemand die de kudde redelijk goed kende. Zij dacht dat dit een van de ingereden Tinkers was. Het blijft lastig al die bonte paarden Haha! We hebben hem opgezadeld en mijn man (ja, ja, ik durfde niet) is er midden in de wei op gaan zitten en reed zo met hem weg terwijl de andere paarden er nog bij stonden. Okee, hij reageerde niet zo goed op de hulpen maar verder was hij zo braaf als wat.

Mijn paard heeft waarschijnlijk totaal geen slechte ervaringen gehad. Het is een paard wat goed in zijn vel zit, graag wil werken en redelijk probleemloos is. Behalve dan dat hij altijd harder wil dan ik, vooral buiten.
Maar zo zijn ze niet allemaal zoals je hebt kunnen lezen.

Het belangrijkste lijkt mij om er eerst achter te komen wat die voorgeschiedenis is. Net uit Engeland of al eerder een eigenaar in Nederland gehad (ze is toch acht?). Van daaruit kan je verder met het paard.
Hoe heeft die veearts haar eigenlijk onderzocht? Is er bloed nagekeken bijvoorbeeld?
Wee

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 15:26

die tinker waar maaike t over heeft. was psychisch een wrak. als 1,5 jarige gedekt en naar nederland gekomen daar als 2 jarige onder t zadel (ze dachten dat ze 3 was) waarna ze een veulen kreeg. gelukkig heeftz e toen een poos op rust gestaan omdat ze t echt niet meer trok. ze was erg gevoelig en begon t rillen als je aan der kwam. van die periode knapte ze erg op. maar ze was nog niet helemaal goed. ze was sloom wilde niet lopen en op een tik bokte ze alleen maar. t was gewoon geen manegepaard. af ent oe had ze der dagen maar daar stonden veel slechte dagen tegen over. uiteindelijk is ze verkocht en hopelijk heeft ze t nu heel goed bij mensen die wel tijd hebben voor haar.

geef t paardje nog ff de tijd om te wennen laat m lekker staan. aai m gewoon probeer een band op t ebouwen. een tik helpt niet bij dit type paard ze hebben gewoon aandacht en een hoop tijd nodig.

t is jammer dat tinkers vaak worden gezien als hele makke beginnerspaardjes. maar alle tinkers hebben een gebruiksaanwijzing zeker die uit engeland/ierland hier zijn gekomen. veel succes met t beestje

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:09

Ai, en zo'n paardje proberen ze met de zweep alsnog aan het lopen te krijgen. Arm diertje. Wat is dat triest, volgens mij is ze helemaal in zichzelf gekeerd! Dat doen mensen en dieren wel eens vaker om trauma's te verwerken. Ik denk dat hier meer dan professionele hulp voor nodig is.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:43

waar ik de tinker die ik een maand op proef heb gehad vandaan had stond ook een tinker die zo was geweest.
die tinker kwam van een manege waar ze dus gewoon weg niet meer wilde lopen. toen hadden zij haar gekocht en was ze weer helemaal opgeknapt. ze waren net begonnen haar voor de kar te beleren(ging er toen ik er was voor een van de eerste keren voor maar deed het alsof ze het al jaren deed)

ze hebben haar heel veel vertrouwen gegeven, maar het precieze weet ik er ook niet van eigenlijk.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:10

Daar is het een tinker voor!
Ik rijd nu af en toe voor Simone (Jordy hier op bokt) haar Tinker. Maar die raakte in het begin ook helemaal in paniek als je er op stapte. En als je been geeft vindt ie dat ook eng, met een zweep hoef je al helemaal niet aan te komen. Maar ja, met veel geduld, gaat het nu steeds beter. Hij raakt nu in ieder geval niet meer zo in paniek.
Ik heb dus zelf ook een tinker en die wilde, vooral toen we hem net hadden, dat hij niet meer vooruit te krijgen was. Maar om hem te gaan slaan ofzo heeft toch geen zin, nou was het bij Tiko waarschijnlijk wel veel minder extreem, maar toch. Als ze iets niet willen, zijn ze toch veel sterker en veel te eigenwijs.

Succes ermee!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:29

mijn tinker was helemaal niet zo, hij was zeker niet sloom maar ook niet echt snel ofzo..
toen hij bij mij kwam kende hij nog niets, ik heb hem dus de beenhulpen leren kennen. en terwijl ik er totaal geen ervaring mee had lukte het aardig, hij was goed aan het been en als ik deze verhalen zo lees verbaas ik me daar steeds meer over..
ik rees wel met een zweep, omdat ik hem dus soms nog wel eens bij moest tikken maar dat was alles..
verder was het echt onzettend makkelijk, met alles..de eerste dag deed hij al alsof hij er al jaren stond en de eerste buitenrit(terwijl hij niet verkeersmak zou zijn)deed hem ook niets..

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:54

ik denk zoals meer mensen al gezegt hebben,gewoon lekker met hem poetsen en knuffelen en het paard jouw vertrouwen geven,misschien dat het dan wat beter gaat.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 12:56

Het paard schijnt geknulffeld te worden, en geborsteld. Verder staat het dag en nacht buiten.
Meerdere details weet ik ook niet.