teugeldruk

Moderators: SayaJones, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 20:57

Ja snap het!
Wat je in je hand voelt is als het goed is het achterbeen. Je paard zal bij nieuwe dingen (die meestal wat moeilijker zijn) vaak wat zwaarder worden doordat ie wat meer aanleuning zoekt. In principe kun je alle druk die van het paard komt en niet naar je zin is met ophoudingen vanuit je been lichter maken. Een licht verend contact is wat je wilt, maar niet altijd wat er op dat moment is.
Alle druk die van de ruiter komt en het paard niet naar de zin is, kun je oplossen door goed te letten op wat je doet.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:15

Precies, het gaat er allemaal om om je paard zo te rijden dat ie in staat is om zichzelf te dragen en om zijn lichaamsbeheersing. Het mooiste is als ze licht en luchtig alles aankunnen wat je van ze vraagt, maar daar gaat veel werk en tijd in zitten.
Als je zelf de teugels wat korter pakt, moet je ook in staat zijn om mee te veren zodra je paard dat van je vraagt.
Wat betreft paarden die helemaal geen druk aangeven of willen aannemen, die lopen meestal achter het been en achter het bit. Dit vereist weer een hele andere benadering. Zodra het lukt om het paard weer voor je been te krijgen komt de aanleuning ook wel.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 14:47

Steef, het kan wel, maar kost bij sommige paarden verschrikkelijk veel tijd.
Constant drijven is niet wat bedoeld wordt, maar het is wel zo dat je been er altijd is. Je voelt je paard altijd en je paard voelt jou altijd.
Voor je been zijn is ook dat je een snelle reactie krijgt. Maar het is ook dat je paard respect heeft voor je been (wat er dus altijd is). En dus altijd let op je been. Hoe meer je paard dat doet, hoe kleiner de hulpen kunnen worden. Als je paard achter het been loopt, dan moet je dus steeds drijven en dat is erg vermoeiend.
Wat Rieja beschrijft over het aandraven is ook nog iets meer dan alleen voor je been. Maar hij is zeker voor je been.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:39

Nou, ik bedoel dat ie dus ook van achteren meer draagt. Dat is hartstikke goed. Om voor het been te zijn hoeft ie volgens mij niet perse heel erg te dragen van achter, dus het evenwicht op de achterhand kunnen vinden. Dus jouw paard kan dat al wel en hij is zeker voor het been. Voor het been zijn is een voorwaarde voor de verzameling en gedragenheid, maar andersom is geen voorwaarde. pffff hopelijk komt dit duidelijk over.
Ook in de fasen van evenwicht op voorhand, of het evenwicht op 4 benen moet je je paard voor je been hebben.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:13

Het is inderdaad een leuke discussie.

Maar nu nog de praktijk *LOL*.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:46

Steef, in het stukje van Laura over ontspanning stelt ze dezelfde vraag. Om de theorie te kennen, kun je de Handleiding lezen. Daarin vind je een hoop informatie waar je misschien wat uithaalt.

Sommige instructeurs noemen het terugrijden, 'stoppen met rijden', in die zin dat je je voorwaartse hulp in je zit weghaalt. Dat is ook wel logisch omdat je een startende en een remmende hulp uit elkaar moet kunnen houden.
Maar het is niet hetzelfde als als een plumpudding in elkaar zakken. het heeft meer te maken met het sluiten van je zit om te remmen en openen om te lopen.
BTW ben ik ook nog geen Z hoor, ik wil het wel worden maar mijn wedstrijden staan op een zeer laag pitje.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:04

Als je paard mee kan: GAAAAAAN!!!!!!!!!!!!!!!!

Zoiets maak je maar 1 keer mee denk ik.

GAAAN

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 14:49

Saampjes met Amiga op de boot naar Engeland.
Pidoe pidoe, daar gaat RIeja.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:33

Ik zou ook absoluut niet zonder paard gaan. Geen denken aan.

Maarruh, nu je toch met degedachte speelt, kunje misschien ook nog wel iets doen op het Europese vasteland??

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 12:47

Volgens mij moet je je dan uitschrijven/afmelden van school of universiteit en IBG. Op die manier kost het je geen studietijd of -duur.
Met de universiteit moet je wel goede afspraken maken over de toelating na je pauze.

BTW we zijn zwaar off-topic.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie