Bokken wanneer je te veel aandrijft.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Bokken wanneer je te veel aandrijft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 23:29

Zolly begint nu veel braver te worden, ik longeer voor het rijden nog 10 minuutjes zodat hij niet meer zo heet is en dan loopt hij gewoon braaf! Maar dat bokken is er nog niet helemaal uit.. Ik ben er nu een beetje achter waarom hij zo bokt soms, het gebeurt steeds wanneer ik hem iets te veel been geef! met aangalopperen bijvoorbeeld, als ik mijn buitenbeen een beetje achter de singel leg en hem in galop "druk" dan begint ie vaak te bokken. wanneer ik ga doorzitten (en niks doe verder) en zeg "galop" dan springt hij gewoon aan zonder te bokken!
Maar als ik eenmaal in galop zit, of draf, en ik geef iets te veel been dan bokt hij ook vaak. Bij mij is het minder dan zijn eigen baasje (dat meisje rijd nog niet zo heel lang) want zij geeft een beetje "overdreven" hulpen zeg maar.

Misschien heeft het er mee te maken dat Zolly tot zijn zevende alleen aangespannen is gereden, en dus pas 2 jaar onder het zadel is. Hij luisterd heel goed naar je stem!

Hoe kan ik dit er uit krijgen? Doe ik iets verkeerd ofzo?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 00:15

Nee, dat denk ik niet, ik denk dat ze gewoon wat aan het uitproberen is, maar een medische oorzaak is niet uit te sluiten natuurlijk! Mocht er medisch niets aan de hand zijn, dan denk ik dat ze gewoon je been nog niet helemaal accepteert. Dus wanneer ze bokt, meteen benen er over heen, totdat ze stopt met bokken. Wordt even een gevecht, maar meestal hebben ze het snel door Lachen

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 07:42

Als hij op een kleine hulp prima reageert waarom zou je dan een grotere hulp geven. Probeer eerst zelf de dosering van je hulp onder de knie te krijgen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:19

Sluit me aan bij Jippie wees blij dat ze zo super aan het been is Idd jij moet leren gedoseerd hulpen te geven. Aanvoelen wanneer je te veel geeft. En vooral niet stoppen met been geven want ze moet wel actief worden van achteren. Het zal vanzelf beter gaan en merk je dat je je been kan aanleggen. Je zegt dat ze voor de kar heeft gelopen en super op je stem reageerd. Probeer je stem af te bouwen en haar aan je been te laten lopen. Helaas mag je in een proef ook geen stem gebruiken.

Veel mensen steken hun benen af omdat het paard toch wel voorwaarts is maar je kan hem beter terug rijden en met je been voorwaarts houden zodat de achterhand actief gebruikt wordt. Veel paarden vallen door een te hoog tempo uitelkaar en maken niet hun passen af.

Succes Lovers .

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 19:08

dat is ook een beetje een probleem eigenlijk.. Hij reageert helemaal niet zo goed op mijn hulpen! Meestal is het zo, of hij reageert nauwelijks, of hij begint te bokken! Ik moet zeggen dat het vandaag wel wat beter ging.. ik ben gaan springen en dat vond ie heel erg leuk (volgensmij heeft hij dat nooit eerder gedaan, hij sprong er de eerste keren heel idioot overheen!) maar daardoor was hij heel vlot en hoefde ik dus bijna geen been te geven.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:53

dat deed mijn verzorgpony ook altijd. Dan moet je haar op een volte zetten en dan de hulp geven, het hoofd moet je dan goed naar binnen houden zodat hij niet kan gaan bokken. Als het goed gaat maak je de volte weer wat groter en voel je dat hij weer begint maak je de volte weer kleiner. Bij mijn verzorgpony heeft het heel goed geholpen en bokt ze bijna niet meer.