teugeldruk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 12:20

"Aanleuning is het gewicht van de teugel"
Volgens mij zei Ernest van loon dit in Ruiters en rechters, ik heb het van Rien vd Schaft.
Een "kilo" teugeldruk is absolute onzin. Sorry als ik bot ben. Je kunt een paard zo licht maken als je zelf wilt. Zelf heb ik les van iemand die bij Sjef Janssen traint, en ik heb mijn paarden dus op een heel lichte aanleuning lopen. Ik heb een Trakehner, die is altijd al zo geweest, en een WPNer die toen hij kwam vreselijk zwaar op de hand liep. Met de juiste training is dat veel beter geworden.

Waarom geeft je paard zoveel druk in de hand? Omdat hij "stuwend" loopt vanuit de achterhand, of omdat jij gewoon zit te trekken. Het idee is dat je impuls opwekt in de achterhand, waardoor je paard lichter wordt in de voorhand, en meer verheven gaat lopen. Dit vereist een paard dat volledig los door zijn lijf kan bewegen, en nergens blokkeert.

Begin met tempocontrole, op een kleine beenhulp moet je paard onmiddellijk en onvoorwaardelijk voorwaarts gaan. Daarna laat je je been gewoon afhangen. Hij moet dan in datzelfde tempo door blijven gaan, want jij hebt toch niets veranderd? Het eerste dat ik moest afleren was om elke pas voorwaarts te drijven. Je paard moet zelf naar voor willen. Terug is weer hetzelfde verhaal, je sluit je hand, je paard komt terug, je ontspant je hand en dan...9 vd 10 paarden gaan uit zichzelf weer naar voor, maar daar heb jij toch helemaal geen hulp voor gegeven? Dit klinkt vrij simpel, maar om het echt zo ver door te voeren is nog niet zo eenvoudig.

Ik rijd mijn paarden heel rond. In die opgewekte impuls speel ik met mijn handen tot hij nageeft, dan laat ik "los" (dwz ik doe niets maar houd gewoon contact) nu kun je aanvoelen wat hij doet, als hij onmiddellijk "terugslaat" met zijn hoofd in de oude houding, heeft ie dus onvoldoende nagegeven. et wel, dit kan dus alleen met een paard dat voldoende impuls naar voor heeft. Veel vaker voel je hem scheef worden, of naar een kant weglopen, of zoiets, en dat kun je dan corrigeren.

Het idee achter aanleuning is, dat er een verbinding is tussen de impuls die jij met je been opwekt en wat je met je hand "tegenhoudt". Het is niet zo dat je voor meer impuls meer moet gaan lopen douwen met je been, integendeel. Je moet hem leren op kleinere hulpen te reageren. Een paard dat nog niet zoveel kracht heeft, kan niet zoveel kracht aan zijn beweging meegeven dat hij swingend begint te bewegen (vgl passage bijvoorbeeld) Been en hand moeten in overeenstemming met elkaar zijn. Ik vind het een beetje moeilijk om op papier te zetten wat ik op m'n paard voel, maar ik hoop dat je het begrijpt, anders vind ik het leuk er een beetje over te discussieren dus plaats graag opmerkingen of vragen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 12:23

trouwens....

ik vind het dan wel kicken om in de paardenkrant te lezen dat Sonja Gademann met die fantastische Jup van d'r met precies hetzelfde werk bezig is als ik!! Ik hoop dat die van mij ooit ook zo goed worden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 22:42

Had vanavond les en heb er nog eens naar gevraagd. Volgens mijn trainer geeft ieder paard wel een ander gevoel, maar kun je ze uiteindelijk allemaal net zo licht of zwaar(maar dat wil je niet) maken als je zelf wilt. Hij vind dat 1 van de resultaten van het op vergaande controle gerichte systeem van Sjef Janssen. De aanleuning moet voor 100% van jou zijn, maar veel mensen komen niet verder dan de helft. Een paard dat zwaarder in de hand loopt in een bepaalde oefening kan de gevraagde oefening niet zo volledig aan als je zou willen. Het hangt er een beetje van af wat je precies doet. In die uitgestrekte draf bijvoorbeeld, kan het paard de gevraagde impuls nog niet volledig verwerken, maar goed zolang dat binnen de perken blijft is er nietzoveel aan de hand, en je moet niet vergeten dat ze niet allemaal van nature zo los en soepel zijn als een Bonfire!! Hij zei er wel bij dat het in die ideale gevallen ook gaat om de ideale paarden, de Bonfires en de Gigolo's. Zelfs zijn Grand Prix paartd is nog niet zo perfect, maar dat geeft niets want zo blijf je aan het rijden. Oef bedankt, ja ik ga maar weer vrolijk verder met tempowisselingen en spelen met de hoofd-halshouding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:01

De laatste tijd heb ik m'n paarden heel lekker aan het lopen. Rond, licht in de hand, en op eigen benen, swingend door de baan. Bij m'n vorige trainer gingen ze ook zo, maar dan had ik 100 kilo in m'n handen en moest ik ze elke pas naar voor "douwen". Nu doen ze het volledig op eigen kracht, en mij bevalt dat een stuk beter! Paardrijden is geen spierballensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 12:51

Grappig dat je over "voor het been" begint. Ik heb die kreet altijd opgevat als "je moet heel snelle reactie aan je beenhulp hebben". Nu heb ik les in het engels, en mijn trainer heeft het over "in front of your leg" (of soms ook "behind the leg") en inderdaad, zo moet het ook voelen, voor je uit, maar ik had er nog nooit zo over nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 15:52

Wat Rieja beschrijft is precies wat ik bedoel, alleen zou je het de hele tijd moeten voelen, maar dit is een heel duidelijk voorbeeld. Mijn trainer genruikt de verschillende ideeën achter "voor het been" naast elkaar. Hij heeft het over "in front of the leg" (of "behind" natuurlijk) en over "make him sharper" of "more reaction on the leg".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:52

Ik geloof dat we nu een beetje op 1 lijn komen te zitten. Het is nu eenmaal heel moeilijk om op papier uit te drukken wat je voelt (maar wel een goede oefening eigenlijk). Ik vind dit een leuke en nuttige discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 16:59

Ik wil niet zeiken maar dat zal wel niet zo eenvoudig gaan met die MKZ...
Ik ken Leida eigenlijk helemaal niet(behalve van naam dan), is ze een beetje leuk om voor te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 21:48

Weet je, geschiedenis studeren kun je de rest van je leven nog!
Tis wel hard werken op zo'n stal, maar wel een hele gave ervaring. Ik zou duidelijk vragen wat ze van je verwacht. Soms is het leuker om voor een "mindere god" te werken, omdat je dan vaak wat meer aan het rijden komt. Dat hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt. In elk geval kun je zo ontzettend veel leren van zo'n ervaring!! Je moet dat ook zo zien: va zo'n jaar weg word je een stuk zelfstandiger en wat beter in het maken van je keuzes. Anderen, als ondergetekende, doen dat tijdens hun eerste studiejaar en lopen een studieschuld en een vervelend gevoel op... Tis zo impulsief nog niet hoor! Ik vind het trouwens wel vreemd dat het uitgerekend naar Engeland makkelijk is om je paard te vervoeren, maar ik snap helemaal nix meer van die hele MKZ toestand. Als je gaat: heeeel veel plezier!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 21:49

Weet je, geschiedenis studeren kun je de rest van je leven nog!
Tis wel hard werken op zo'n stal, maar wel een hele gave ervaring. Ik zou duidelijk vragen wat ze van je verwacht. Soms is het leuker om voor een "mindere god" te werken, omdat je dan vaak wat meer aan het rijden komt. Dat hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt. In elk geval kun je zo ontzettend veel leren van zo'n ervaring!! Je moet dat ook zo zien: va zo'n jaar weg word je een stuk zelfstandiger en wat beter in het maken van je keuzes. Anderen, als ondergetekende, doen dat tijdens hun eerste studiejaar en lopen een studieschuld en een vervelend gevoel op... Tis zo impulsief nog niet hoor! Ik vind het trouwens wel vreemd dat het uitgerekend naar Engeland makkelijk is om je paard te vervoeren, maar ik snap helemaal nix meer van die hele MKZ toestand. Als je gaat: heeeel veel plezier!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers