Kun je Spaans rijden combineren met Engels rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:49

Waardoor denk je dat hij zo licht en gevoelig aan de hulpen stond? De caveson is een neusriem die ontzettend scherp inwerkt, en waar het paard als het ware voor wegloopt. Dit gecombineerd met een stang (wat je paard ook al niet gewend is), zorgt ervoor dat je die lichtheid krijgt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het gebruik van de stang, wel ben ik minder voor het gebruik van de caveson. Ik ken een Lusitano en die heeft de littekens van de caveson op zijn neus staan... Het dier is getraumatiseerd voor zijn leven (ook door andere mishandeling die hij heeft meegemaakt, maar toch...). Nu heb je verschil in kwaliteit, maar feit blijft dat de caveson ontzettend scherp inwerkt.

Met gewoon Engels rijden kun je die lichtheid ook bereiken; en als jij een PRE hebt, heb je een voordeel omdat deze dieren van nature veel meer verzameling hebben en dus gemakkelijker in de oprichting gereden kunnen worden waardoor ze nagevelijk in de mond en hun hele lichaam worden.


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:04

Als het een caveson is die echt dik gepolsterd is (dus met een dikke vulling), dan is hij inderdaad minder scherp en kan het veel minder kwaad. Als je goede begeleiding hebt en je hebt een goede hand (je houdt niet vast, maar geeft na), dan kun je zeker zo rijden, anders werkt op een gegeven moment de stangteugel alsnog tegen je... Ben benieuwd!! Succes!!!


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:18

Natuurlijk is die uitdaging groot, dat schreef ik ook. Ik ben er zelf ook meer voorstander van om zo'n jong dier niet zo te rijden, maar volgens mij speelt hier ook het cultuur aspect een rol mee. Maar dat moet DinkeyGirl zelf bepalen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers