teugeldruk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 09:31

Met hoeveel druk je rijdt is per paard erg verschillend. Het is een fabeltje dat je ieder paard met minimale druk zou kunnen rijden. Sommige paarden nemen nu eenmaal meer aanleuning.
Mijn eigen paard loopt op erg weinig teugeldruk. Ik heb toch heus het idee dat ik voldoende te vertellen heb, hij reageert gewoon erg sterk op welke hulp dan ook. Daardoor kan ik mijn hulpen juist minimaliseren en hoef ik niet grof in te werken. Het enige nadeel is dat hij soms die kleine hulpen [met opzet Verward ] door elkaar gaat halen als hij er niet zo'n zin meer in heeft }> . Ik begin dan nog wel eens aan mezelf te twijfelen Verward maar ik geloof dat dat juist zijn opzet is *LOL*.
Net zo goed als dat je ieder paard optimaal laat marcheren in een individueel te bepalen tempo heeft ook ieder paard meer/minder teugeldruk. Ieder paard is weer anders.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:55

eventjes een vraagje Sonja,
bedoel je dat je continu op beendruk rijdt dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 13:53

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal Zep.

Maar ik heb toch wel 1 kanttekening. Het is gewoon echt een fabeltje dat je je paard zo licht kunt maken als je zelf wilt. Toevallig heb ik het daar ongeveer een maand geleden over gehad met mijn instructrice.
Ze heeft een stuk of 20 paarden in training, de paarden worden allemaal door dezelfde ruiter gereden en ook in hetzelfde systeem, maar toch is voor ieder paard de aanleuning anders.
En daarbij komt ook nog dat de aanleuning per oefening verschilt! Denk maar eens aan het verschil in aanleunig bij een uitgestrekte draf, waar je als ruiter goed moet begrenzen en de aanleuning bij een arbeidspirouette waar het paard zich veel meer moet gaan dragen.
Je moet er absoluut altijd naar streven je paard zo licht mogelijk te maken op welke hulp dan ook. Maar bij paarden met veel bloed is dat makkelijker dan bij paarden met minder bloed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers