pony die iedere keer zijn bit rechts vast pakt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amando
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-05-04

pony die iedere keer zijn bit rechts vast pakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:18

wie kan mij helpen??

ik heb een pony en daar rij ik officiele wedstrijden mee.
ik rij nu in het m1 .
ik ben pas 1 keer gestart en ik had gelijk 2 winstpunten ,alleen als hij geen zin heb in dressuur dan pakt hij rechts zijn bit vast.
ik probeer het op te lossen door iedere keer met me linkerhand nagevenlijk te vragen en door rechts te laten buigen zodat hij hem niet kan pakken. en dan laat hij zijn bit wel los maar als ik hem weer recht wil buigen dan pakt hij hem weer.
wie weet hier een oplossing voor??

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:20

Weet je al wel 100% zeker dat zijn tanden in orde zijn?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:58

Je kan ook proberen of je het met je benen opgelost krijgt.
Een paard wat vast pak moet ergens zijn kracht uit halen...in dit geval waarschijnlijk uit de recht kant van zijn ribbenkast en uit de rechter schouder.
Ik denk als je dat met je benen op kan lossen door middel van extra benen te geven dat je al een heel eind geholpen bent.
En idd kijk de tanden na daar kan ook al een groot probleem mee verholpen worden.
Suc6 ermee!!!!

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:01

Wat Vonnie zegt .. paardentandarts.
Mijn pony deed dit ook. Wofstand eruit gehaald en het probleem was opgelost.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:47

mijn pony deed het ook, haken aan de rechterkant, toen ze weg waren was t meteen goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:03

Met je benen oplossen ipv met je handen
Het probleem zit niet van voor
maar in zijn lijf wat jij uiteindelijk voelt op het bit.
Hij zal waarschijnlijk naar links gebogen zijn en jij zult hem moeten rechtrichten.
Vraag je instucteur daar maar eens duidelijk uitleg om.
Kan hij dat niet geven, vlug nokken, want dat zijn dingen waar je in het B al mee bezig moet zijn, niet pas in de M

wendylover
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: loppem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:50

mijn pony neemt ook zen bit vast! maar vree erg dan. Een half jaar geleden is de tandarts nog maar geweest en daarvoor deed ze het ook al. waarschijnlijk is men vroeger hard in haar mond geweest. Heeft iemand tips voor mij??
merciker Anne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:38

ja Lachen
loslaten
niet terug gaan trekken.
Moeilijk als je pony ook trekt en dat gewend is.
Maar het gaat alleen maar over als jezelf luchtig met je hand word.

Verder het belangrijkste, is hij aan het been?
Dus reageert hij direct als jij drijft?
Want daar zit meestal eeen groot deel van het probleem aan de voorkant.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:34

Ook al komt t van vroeger rijden uit.Jij zit nu met deze omstandigheden dus jij moet het oplossen.
Buiging en nageeflijkheid ontstaan uit het vermeerderd ondertreden van het achterbeen.Die komt dus echt niet door als jij alleen met je hand los werkt. Dus ga echt duidelijker van uit je been werken.
Schakelen, overgangen, vlug voor het been maken.
En dan dus het rechterachterbeen meer aan t werk zetten zodat ze zelf gaat dragen en nageeflijk word rechts.
Zelf vooral niet vasthouden, daar kan ze alleen maar weer op gaan hangen.
Paarden zijn van nature scheef, die van jou dus naar links. Jij moet haar recht gaan rijden. eerst niet te veel inbuigen naar rechts want dat kan ze lichamelijk nog niet. Eerst recht maken, als dat goed is dan kun je dr pas goed door de rechterbuiging werken.

Heb het er ook eens over met je instructeur.
Die kan je er nog beter mee helpen omdat die je ziet. Vanachter de compu word dat wat lastiger.

Ivon

Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Maarssenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:07

Aan een kant het bit vastpakken heeft er vaak mee te maken dat je niet evenveel druk op beide teugels hebt (hier dan dus meer druk op rechts) en/of dat je paard scheef loopt (in dit geval naar links gebogen).
Of er moet een ander lichamelijk probleem zijn zoals rug of gebitsklachten.

amando
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 23:05

Knipoog het is al op gelost .
ik deed het met me benen en nu is alles weer goed loopt lekker soepel en opgericht maar aan zijn tanden lag het niet want hij was pas geweest

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:46

mooi zo lot dat het is opgelost!!!! bijna mag ik bij je starten ben je niet meer zo alleen zonder al je vrienden en ik ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:43

MIjn instructrice zei het heel mooi vond ik...
Ze zegt je kan zeggen dat hij rechts vasthoudt
je kan ook zeggen dat hij links niet goed aanneemt.
IK heb precies hetzelfde met mijn paard,en probeer zelf rechts los te laten(niet compleet los natuurlijk)en links meer aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-02-19 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard vervangen

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:13

Ik heb een pony waar vroeger western mee gereden is, en nu rijd ik er zelf al 3jaar engels mee, soms reageert ze niet eens meer dan loopt ze gewoon een andere kant op Scheve mond en in t bos kun je haar niet meer stoppen als je aan t galopperen bent....en sturen lukt al helemaal niet meer . Toen heb ik een speciaal bit gekocht dat ze niet meer vast kan pakken en nu doet ze t wel heel goed Lachen