Nog een paar LRD foto's voor de liefhebbers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:00

Let vooral op het mooi ondertredende achterbeen en het bergopwaartse van zijn lichaam.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:35

Ik vind het zo jammer dat meneer van Loon niet meer in staat is om zelf actief mee te werken en te denken met de mensen die deze manier van rijden toepassen. Alles wat hij noemt over lichtheid, ongedwongenheid, ontspanning en het voorwaartse waar hij in het stukje waar jij op doelt op wijst, héb je namelijk bij een paard dat correct diep gereden wordt. Daar gáát het nou net om! En in de praktijk blijkt, dat ook mindere goden dat voor elkaar kunnen krijgen.

Als ik in de Bit een quote van Theodoresco lees over dat diep gereden paarden niet in balans lopen, denk ik meteen dat dat ligt aan de trieste oppervlakkigheid van de artikelen die in Bit gepubliceerd worden en dus de onkunde van de journalist, omdat ik me niet kan voorstellen dat een man als Theodoresco zó kort door de bocht kan zijn!

Wat ik persoonlijk tegen heb op veel "fanatieke classici" om het maar zo te noemen, is dat zij van mening zijn dat er maar één weg is, waar niet vanaf geweken kan worden. Oogklepmentaliteit vind ik dat. Over het algemeen zie je bij de mensen die op een serieuze manier trainen in het systeem dat door Sjef en Anky ontwikkeld is, dat zij wel openstaan voor wat anders, omdat ze proberen de verbanden te leggen. (ze moeten wel, want ze moeten continu hun eigen rijmethode verdedigen...) Dat is ook eenvoudig te verklaren, want meestal hebben die mensen om moeten schakelen van het ene naar het andere systeem. Daarmee vallen automatisch all overeenkomsten op (en dat zijn er me toch een boel...) Het gros van de fanatieke classici (ik zeg niet alle, maar veel) griezelt van de gedachte dat die neus eens achter de loodlijn zou komen, en daar houdt dan verder alles op.

Da's jammer, want hoe kun je nou oordelen over iets waarvan je nog nooit een serieuze hap geproefd hebt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-02 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:39

Met fanatieke classici bedoel ik eigenlijk nog meer de mensen die het uitoefenen dan de mensen die erover schrijven, omdat die er doorgaans wat meer over nagedacht hebben.

Waar het mij eigenlijk om gaat, en wat vrijwel nooit iemand snapt (muv de mensen die zelf ook zo trainen) of misschien wíl snappen, is dat het principe van wat je doet onveranderd is gebleven. Daar verandert helemaal niets aan. Daarom vind ik dus de tegenstrijdigheid zo jammer, want je rijdt nog steeds een paard van achter naar voor, je rijdt nog steeds het hoofd van je af (zó ver zelfs, dat het weer bij je terug komt Lachen ) en je streeft nog steeds naar een paard dat volledig ongedwongen en losgelaten door de baan gaat. En met name dat laatste zie ik bij de mensen die dit systeem toepassen toch wel verdacht vaak voorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:06

Je rijdt een paard zo rond, om hem volledig los te kunnen maken in de bovenlijn. Je kunt op die manier blokkades opsporen en wegwerken. Het begint met het elektrisch maken van het achterbeen (snel en goed ondertredend achterbeen is een vereiste om je paard zo rond te kunnen rijden) Daardoor rijd je een paard absoluut nog steeds bergopwaarts. Ik vind het steeds weer een fantastisch gevoel wanneer je een fijne, heel lichte aanleuning in je hand voelt, en je voelt dat paard onder je opbollen, achter ondertreden en voor ópstijgen. Alsof je op een vliegend tapijt zit Kwijl Als je bijvoorbeeld Edward Gal wel eens hebt zien rijden met Gribaldi, begrijp je misschien een beetje wat ik bedoel en hij heeft zijn paarden nog 100x beter voor elkaar dan ik. Als je vervolgens dat paard verder opricht, heeft hij alle mogelijkheden om die veer en elastiek ten toon te stellen. Dat elektrische achterbeen heb je ook al, dus het is ook nog eens veel gemakkelijker geworden om je paard op te richten.

Ik snap soms niet meer waarom je het niet zou doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:41

Waar Jippie op doelt is hetzelfde waar ik me aan erger: het afbranden van een rijmethode op onjuiste argumenten.
Jij spreekt over een rijmethode gebaseerd op 2500 jaar historie: LRD zoals ik het maar zal noemen is daar een voortvloeiing van. Het is niets nieuws, dat is het m nou net! De principes die gebruikt worden zijn exact dezelfde, maar om de een of andere reden weigert "men" dat in te zien.

De reden van v Loon dat rond en diep rijden ten koste gaat van het voorwaartse, is nergens op gebasseerd. Waar zie je dat in terug dan? Niet in de proeven van Anky, en ook niet in het rijden van mensen als Edward Gal, de fam. Bartels, Sonja Gademann en vele anderen. Ook mensen die "gewoon" bij de basis rijden blijken er mee om te kunnen gaan en blijken er baat bij te hebben.

Uiteraard moet je de rijmethode zoeken die bij je past, maar waarom dan alle alternatieven afbranden? En dan al helemaal op argumenten die niet kloppen! Het is misschien niet wetenschappelijk bewezen dat paarden er baat bij hebben, er is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat ze er sléchter van worden! En dat laatste is zelfs wetenschappelijk weerlegd door dr H v Schie, die daar in samenwerking met Sjef Janssen over geschreven heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 07:34

Dit bedoel ik dus met oogklepmentaliteit.

jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:32

Lovely, je geeft dan nergens aan hoe dat volgens jou wel zou moeten gebeuren, je bent wel erg goed in stevig ageren op hoe het niet zou moeten volgens jou. Dat vind ik prima, maar dan moet je het ook niet verkeerd opvatten als ik dan vervolgens van mening ben dat er weinig sprake is van openstaan voor andere ideeën. Als jij je er meer in verdiept zou hebben, weet ik zeker dat je je argumenten anders zou onderbouwen dan je nu doet namelijk.

Wat dat verhaal over dhr van Schie betreft: een aantal jaren geleden is er een (naar ik meen Zweedse Verward) journalist geweest, die een serie van artikelen heeft gepubliceerd over hoe geweldig slecht het rond en diep rijden wel niet voor je paarden zou zijn. Die man sprak o.a. over zenuwbeschadigingen, maar onderbouwde dat op geen enkele manier. Als antwoord daarop heeft v Schie zijn bevindingen, vanuit het oogpunt als veterinair, onderbouwd op papier gezet.

Wat jij hierboven opschrijft over onder één hoedje spelen en onbetrouwbaarheid, vind ik ongefundeerd zwartmaken van een vakbekwaam veterinair, en daar ben ik niet erg van gediend. Wederom oogklepmentaliteit en kampvorming. Erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:01

Wat jij hier aanstipt zijn de mensen die een rijmethode foutief interpreteren. Die zijn er, en het is niet fraai, maar er zijn er net zoveel die de meer gangbare manier van werken verkeerd interpreteren. Op iedere wedstrijd zie ik er legio voorbeelden van. Stijve bokken met hun nog stijvere ruiters. Maar o wat zijn ze trots dat ze die neus voor de loodlijn hebben en wat zijn ze toch goed bezig....

Ik ben blij met de manier waarop ik werk. Ik ben compleet anders tegen mijn rijden aan gaan kijken, denk er meer en anders over na. Het heeft een paar extra verdiepinkjes gekregen ahw, en hoe verder ik kom, hoe meer er bijkomen en hoe interessanter het wordt. Misschien heb ik het voordeel dat ik half in Braboland woon, en dus dicht bij de bron zit Haha! Als ik hier om me heen kijk vind ik het allemaal nogal meevallen met die grote-stappen-snel-thuis mentaliteit.

Iedere keer laat ik me toch weer verleiden tot de discussie, omdat ik het zo'n machtig interessant gegeven vind: paarden dressuurmatig opleiden. Iedere keer loop ik tegen dezelfde muur van kortzichtigheid en onbegrip aan, en dat vind ik erg jammer.

Dit is dus de laatste energie die ik hieraan verspil. Ik zie jullie wel op concours.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers