Scheefheid van ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Scheefheid van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 14:37

Ik ben zo scheef als een hoepel. ,mijn schouders staan iets naar links maar dat gaat al beter. en mijn rechterhand is sterker (en werkt dus ook meer in en dat is nou et eigenlijke probleem) en rijdt mijn paarden dus allemaal scheef, ben mezelf nu druk aan het corrigeren met wat hulp erbij. Maar hoe krijg ik mezelf rechter? bestaan hier oefeningen voor?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:06

Ballet! Haha!

Mensendieck en fysiotherapie zouden goed kunnen helpen. Dat je je bewust bent van je eigen probleem is al een grote stap in de goede richting want dan kun je er op letten en aan werken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 15:16

Margreet schreef:
Ballet! Haha!


Ballet, *LOL* tssk!

Ik bedoelde eigenlijk meer of er ook oefeningen bestonden zeg maar die je ook zonder fysio of mensendieck kon doen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:24

Geintje Haha! Toch is ballet zo gek nog niet. Ze zeggen dat het een foute combinatie is met paardrijden, maar ik heb het jaren gecombineerd, zonder problemen. Je wordt je heel erg bewust van je eigen lichaam en verbetert je balans, dingen waar je met paardrijden absoluut baat bij hebt.

Oefeningen zou ik zo niet weten, misschien wel wat tips. Probeer er ook op te letten als je niet te paard zit, recht lopen, recht zitten, recht fietsen, recht slapen Haha! en kijk vaak in de spiegel om jezelf te controleren. Als je gewend bent scheef te zijn, dan heb je vaak het idee dat je heel erg scheef zit op het moment dat je juist recht zit, controleer dat dus in de spiegel om zo gevoel en werkelijkheid overeen te stemmen.
En zitles aan de longe natuurlijk, liefst zonder zadel op een dekentje en met je handjes in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:26

zet jezelf regelmatig op video. Ook altijd erg confronterend Extreme duivel

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:56

Een sterker inwerkende rechterhand heeft natuurlijk niets met het scheef zijn te maken. De meeste ruiters werken rechts veel sterker in. Ik merk dat altijd meteen omdat ik zelf links ben. Daar moet je gewoon zelf heel erg op letten.
Zelf ben ik ook scheef. Ik ga voor mijn gevoel altijd scheef de andere kant opzitten, dan zit ik weer precies recht Haha!
Maar ik ben al meer dan twintig jaar volgroeid en oefeningen om rechter te worden heb ik niet gevonden.
Als jij scheef zit en dus niet scheef bent kan je denk ik wel verder komen met Mensendieck of iets dergelijks. Misschien kan je eens een keer een afspraak maken om oefeningen te trainen die je thuis kunt doen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 21:34

Percy schreef:
Een sterker inwerkende rechterhand heeft natuurlijk niets met het scheef zijn te maken.


Niet helemaal goed uitgelegd geloof ik, ik zit scheef, en ik werk rechts ook sterker in dan links, doordat ik ook nog scheef zit wordt dat rechts inwerken versterkt.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:44

Centered Riding, onder begeleiding. Ik heb maandag mijn 2e les, zal wel weer een verslagje neerzetten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:46

Miran schreef:
Centered Riding, onder begeleiding. Ik heb maandag mijn 2e les, zal wel weer een verslagje neerzetten.


Tong uitsteken ik wil ook weer.... schiet op met herstel paard Knipoog
Zeg maar tegen Vanda dat ik met Orry aan het opbouwen ben en ze dus spoedig weer eens wat van me horen zal Haha!

Maar idd Centered Riding, yoga (word je meer bewust van je lichaam) en je hebt zelfs een boek voor yoga te paard....(engeland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 23:02

Steef schreef:
Niet helemaal goed uitgelegd geloof ik, ik zit scheef, en ik werk rechts ook sterker in dan links, doordat ik ook nog scheef zit wordt dat rechts inwerken versterkt.

Stap eerst eens van dat hele idee van sterk inwerken af. Maak je hulpen zo ligt en zo klein mogelijk. Je paard moet eerst leren reageren op kleine signalen, zo wordt paardrijden ook een stuk minder vermoeiend Knipoog
Wat dan overblijft is het probleem in coordinatie van je rechter en linker kant maar dat is een beetje afhankelijk van of je rechts, of linkshandig bent maar dat kun je door trainen wel verbeteren.

Caroline
Berichten: 256
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Scheefheid van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:06

Je zou echt eens naar mensendieck moeten gaan, die kijkt waar je scheef bent en dan geven ze je oefeningen mee voor thuis en die kan je dan als je wil zo nodig jaren thuis uitoefenen. dat scheelt onwijs. je kan ook contact opnemen met iemand die hetzelfde heeft en bij mensendieck loopt dan kan je wat oefeningen vragen.
suc6! Lachen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:04

Had ik je inderdaad verkeerd begrepen.

Als jij nu naar Mensendieck gaat mag je mij de oefeningen doorgeven, vind ik wel een goed plan Haha!

Caroline
Berichten: 256
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 21:19

Ik trek ook harder met rechts en ik draai mijn heupen naar een bepaalde kant daarom heb ik ook moeite met galop aanspringen op een kant. Op de fiets zit ik ook altijd scheef.Frusty Ik sta op de wachtlijst bij de chiropracter maar dat duurt half jaar Verdrietig . Dus nog ff geduld dan wil ik je best wat vertellen! Tong uitsteken