hoofd schudden,hangen in stilstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

hoofd schudden,hangen in stilstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 15:39

Omdat ik er over nadenk om ooit nog eens een onderling wedstrijdje op de manege te rijden heb ik een proevenboekje gekocht. Daarin las ik dat je paard helemaal stil moet kunnen staan. Gamble staat netjes stil maar gaat dan hangen op het bit, zijn hoofd naar beneden en schud met het hoofd. Wanneer hij na een paar seconde klaar is blijft hij wel echt stil met zijn hoofd, hoe leer ik het hem af????

Bedankt en een hoefje van Gamble

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:12

Ik vind stilstaan ook het moeilijkste uit de proef. Je paard moet als het even kan vierkant staan en ook nog eens nageeflijk.

Ik zou heel veel hierop gaan oefenen. Ten eerste moet hij leren dat ie niet na een paar seconden klaar is. Hij moet zo een minuut stil kunnen staan. Oefen dit gewoon en als hij gaat schudden met z'n hoofd ophoudingen maken en iets bijdrijven. Wel tegenhouden, anders gaat ie lopen. Heel veel succes.

PS. Ik denk dat als je de andere onderdelen uit een proef wel kan, dat je dan gewoon met die wedstrijd mee kunt, oefening baart kunst!

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:39

Probeer vanuit een actief arbeidstempo halt te houden en goed je been om het paard heen te houden. Druk aan als hij/zij gaat hangen en stap eventueel 2 passen voorwaarts. Probeer het daarna weer opnieuw. Net zo lang blijven herhalen ( een aantal keer en dan afwisselen met een draf op galop oefening en dan later nog eens herhalen) totdat hij/zij begrijpt wat de bedoeling is. Herhaal de oefening een paar keer en probeer het dan de volgende dag weer eens opnieuw. Niet eindeloos het zelfde blijven doen dus. Begin met een paar seconden halthouden en probeer dit uit te werken naar steeds langer.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:51

ik sluit me er helemaal bij aan. goed voorwaarts aankomen draven en dan halthouden. laat hem dan niet 'inzakken' maar blijf een beetje aanduwen met je benen.