'schuimen' nou echt zo belangerijk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

'schuimen' nou echt zo belangerijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:11

Ik heb 5 strafpunten gekregen op een wedstrijd met Nimbo omdat meneer niet 'schuimde'... Boos!

Ik snap het niet hoor! Hij liep als en trein, ik dacht dat als je paard schuimt, er alleen extra punten voor krijgt, maar niet minder, toch..?

Appels voeren van te voren werkt ook niet bij hem, hij schuimt nu eenmaal niet zo snel Haha!

Weten jullie nog tips..?

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:14

Moet dat dan? Nooit van gehoord?

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:15

Tja ik vind het ook raar Boos!
Toepasselijke avater heb je trouwens Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:28

Voor mij ook nieuw.....wel interessant trouwens, ik weet nog wel wat trucje om je paard wel te laten schuimen, als me dat bij iedere proef 5 punten oplevert schiet het tenminste eindelijk eens wat op!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:28

Als je paard schuimt is dat een teken dattie het bit aanneemt en er lekker op kauwt. Maar het is ook zo dat niet elk paard evenveel schuimt. Dat je er strafpunten voor krijgt heb ik nog nooit gehoord en lijkt me ook flauwekul als dat echt zo is! 9 van de 10 paarden in de B-dressuur schuimen niet!!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:40

zoals jullie zien die van mij ook, maar dat doet ze zelfs als ze tegen het bit in gaat. Dus een makkelijke schuimert. Maar lijkt me idd raar dat je er minpunten voor krijgt. Rare jury!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:44

Ja ik vind het ook raar!
Mijn pony schuimt ook niet zo heel erg gauw, de laatste tijd wel wat, nu ik zonder bitringen rijd Verward

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:01

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je er xtra of straf punten vor krijgt als je beessie schuimt of niet schuimt....
Vreemd hoor!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:01

Nouja, voortaan maar wat meer appeltjes ed voeren voor we de ring betreden Haha!

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:04

nee suikerklontjes gaan ze van schuimen (wel geven met bit in) en nee is niet gevaarlijk suiker lost op

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:08

marijkedam schreef:
zoals jullie zien die van mij ook, maar dat doet ze zelfs als ze tegen het bit in gaat. Dus een makkelijke schuimert. Maar lijkt me idd raar dat je er minpunten voor krijgt. Rare jury!

yep zo heb ik er ook eentje. Prima was vervelend bij de smid en had haar bit ingekregen, en vijf minuten later vlogen de schuimvlokken in het rond, alleen van daar een beetje te staan kibbelen met de smid Haha!

Terwijl de andere al heel fijn nagevelijk moet zijn om een klein randje schuim te hebben..

Dat je er punten voor afgetrokken kreeg heb ik ook nog nooit gehoord. Mijn paard schuimt ook niet altijd(tenzij je er met een vergrootglas langs gaat staan), maar ik krijg nooit punten afgetrokken daarvoor..

edit: klein typfoutje Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 17-09-04 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:10

Raar hoor.

Sommige paarden schuimen nu eenmaal meer dan anderen, niet alleen in B dressuur trouwens Knipoog.

Vorige merrie schuimde altijd, ook al liep ze alsof ze een stok had ingeslikt. Huidige paard schuimt nauwelijks, soms een beetje bij zn mondhoeken.

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:30

Raar zeg, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Mijn verzorgpaardje die schuimt trouwens ook wel lekker,
En mijn vorige paardje, een haflinger speelde alijd goed met zn bit en daardoor schuimde hij ook meestal wel Lachen

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:31

perpermuntje helpt ook goed.. maar wat een gezeur zeg..foei..ik zou eens naar het knhs bellen met een klacht over deze jury..

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:34

xxNimboxx schreef:
Ik heb 5 strafpunten gekregen op een wedstrijd met Nimbo omdat meneer niet 'schuimde'... Boos!

Ik snap het niet hoor! Hij liep als en trein, ik dacht dat als je paard schuimt, er alleen extra punten voor krijgt, maar niet minder, toch..?

Appels voeren van te voren werkt ook niet bij hem, hij schuimt nu eenmaal niet zo snel Haha!

Weten jullie nog tips..?


Waar leid je uit af dat je 5 punten aftrek kreeg?
Hoe stond dat op je protocol?
Bij welk onderdeel kreeg je die aftrek?
Was het een officiele wedstrijd of een onderlinge, of zo?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:53

waar slaar dat nou weer op zeg Boos!
Soms geef ik Luna een appel voor ik haar bit in doe dan gaat ze ook lekker van schuimen...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:25

renegade schreef:
nee suikerklontjes gaan ze van schuimen (wel geven met bit in) en nee is niet gevaarlijk suiker lost op

Als je regelmatig 'n wedstrijd rijdr, lijk me dat niet echt goed voor z'n tanden..

Ik snap iets alleen niet; Ik ben sinds kort mijn bitringen kwijt, en rijd dus zonder, maar nu schuimt Dusty ineens veel meer.. Verward

Zelfs al crosst ze met het hoofd omhoog in de wei... echt raar! Tong uitsteken

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:54

Mjah dat schuimen zegt niet zoveel volgens mij :S
De ene schuimt heel snel, de andere bijna niet dat verander je ook niet. Ligt toch niet aan je rijden?
Mijne schuimt meestal wel aardig, maar t vliegt toch gelijk weg, en dan komt t tegen zn benen en zijn die vies Tong uitsteken

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:16

heb ook zo'n schuimbeest. Is ie nog maar net opgezadeld of hij heeft al een melksnorretje Haha! Bij het rijden zie je de sliertjes soms vliegen Haha!

Op wedstrijd: geef nooit paardensnoepje om je paard te laten schuimen!
Liever een muntje of suikertje!

Van een paardensnoepje krijgen ze bruin schuim wat helemaal niet netjes staat!

Idd er zijn paarden die gemakkelijk schuimen en anderen doen dat niet. Zolang je paard goed loopt maakt dat toch niet uit?

Waar dat staat dat ze der punten voor moeten aftrekken wil ik wel eens weten trouwens....

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:18

ik zie op wedstrijden vaker paardien die schuimen maar daar wordt nooit wat van gezegd.. Scheve mond
ik zou ook wel eens willen weten waarom je er minpunten voor krijgt en waar dat staat.. want volgens mij moet het niets uitmaken... Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:06

Druipbles: Schuimen is meestal positief.
Niet elk paard schuimt inderdaad zo makkelijk en als dat echt de rede is van 5 minpunten moet je zeker bij de KNHS klagen !
Het idee is dat een goed nagevelijk paard ontspannen op het bit kauwt en de speekselklieren hierdoor gestimuleerd worden.
Echter, als een paard z'n mond zwaar wordt dicht gesnoerd en heel aangespannen wordt gereden, kan ie slecht slikken en 'schuimt' ie ook (vaak zie je ze dan 'bellen blazen'). Schuimen kan dus ook een slecht teken zijn!
Een jury die alleen aan al dan niet schuimen denkt te kunnen zien of een paard goed nagevelijk is of zo, dient z'n (m/v) bevoegdheid in te leveren!

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:09

[quote="QQQQ"]Druipbles: Schuimen is meestal positief.
[quote]


ECHT!!!! Wow!

maar dat is normaal ja.. ik heb ook niet gezegd dat schuimen negatief is Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:11

druipbles schreef:
ik zie op wedstrijden vaker paardien die schuimen maar daar wordt nooit wat van gezegd.. Scheve mond
ik zou ook wel eens willen weten waarom je er minpunten voor krijgt en waar dat staat.. want volgens mij moet het niets uitmaken... Verward

Owkee dan, dit klonk alsof jij dacht dat er minpunten voor het schuimen werden gegeven, vadaar... Tong uitsteken

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:13

nee, ik vind het raar dat er minpunten worden gegeven omdat het paard niet schuimt... Scheve mond dat is gewoon idioot.
maar goed de ene jury kijkt er misschien wel naar de andere niet. je hebt ook juryleden die minpunten geven omdat het paard bv maait. en dat is ook grote onzin, daar mogen ze heel geen minpunten op geven... Scheve mond
juryleden af en toe Scheve mond

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:15

Wat voor punten krijg je als de ruiter schuimt Verward