Angst tijdens het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:47

Ik sluit me aan bij de vorige reacties: wacht maar met dat eigen paard tot je vertrouwen weer groot is (en dan misschien eerst een verzorgpaard?).

Overigens maken de meeste (alle?) ruiters wel een periode mee waarin het erg tegenzit en angst de kop op steekt. Heb het zelf ook meegemaakt: het paard waar ik op les was behoorlijk onrustig en had de neiging om uit te breken uit voltes in galop (dus in een klap de kont om en wegspurten, en een stop vlak voor het hek; behoorlijk indrukwekkend Ziek ). Aanspringen in galop was dus altijd weer even slikken voor me Scheve mond en heb er meermalen half-afgelegen (en paar keer helemaal).

Doe vooral veel dingen die wel goed gaan (stap, draf etc.) tot je lekker in je vel zit en je veilig voelt op het paard. Oefen met een instructeur/trice op noodstops; helpt ook om je gevoel van controle te vergroten (ik spreek uit ervaring ). Op een gegeven moment ga je aanvoelen wanneer het paard iets wil uitvreten en kun je op tijd corrigeren, en op een gegeven moment merk je dat ie helemaal niet meer wegschiet. Ik ben nu weer een jaar verder en heb gisteren door de bak gegalopeerd, rechte lijnen en voltes, met losse handen (teugels om de knop geknoopt, ik rij western) Haha! . Zou ik vorig jaar geweigerd hebben om te doen!

Oftewel: ontspan en focus op de dingen die wel lekker gaan! Als je op een manege rijdt: neem een paard dat bomproof is Lachen


WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:27

dekoezegtboe schreef:
pubelia heeft gelijk Lachen zing eens een liedje op je paard!! door te zingen ontspan je je spieren en zing je je angst weg!!!

Of als je in een groepsles rijdt en je wilt geen idols-taferelen ... je mag ook neurien (doe ik wel eens als het spannend wordt) Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers