Hoe leer je een paard travers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Hoe leer je een paard travers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 18:56

En dan bij een paard die daar nog nooit van heeft gehoord maar die wel schouderbinnenwaarts kan en wijken.

Hoe leer je dan travers?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:03

Ik zal je vertellen hoe ik het mijn eigen paard heb geleerd:

In het begin alleen maar wijken op de hoefslag (dus travers zonder buiging) Ne een tijd snapte hij het en daarna ben ik langzaam aan stelling gaan vragen. Wat ook helpt is in ieder geval lichtrijden op het binnenbeen (voor het geval je het nog niet wist) en alvast zijn kont naar binnen zetten op het moment dat je de bocht uit komt. Dan gaat het meestal iets makkelijker. Na een tijdje probeer je hem iets rechter te richten voor je met de travers begint en op een gegeven moment dan snapt ie het wel! Heel veel succes en realiseer je dat het een lange tijd kan duren voor hij het goed doorheeft!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:14

Ik heb t mn (ex)pony en (ex)paard aangeleerd door een volte te gaan sluiten en dan de achterhand er wat meer in te buigen, dat ze ahw al een beetje traver lopen op de volte maar dat hebben ze zelf vaak nog niet door Lachen Als dat goed gaat, en hij laat zich makkelijk buigen dan eens van uit een (hoek)voltetje en dan vanuit die buiging die je op de volte voor elkaar heb gekregen de lange zijde op rijden. En dan dus die buiging (zonder te forceren!) vast te houden. Natuurlijk eerst kleine stukjes op de rechte lijn en dat steeds iets uitbreiden.
Als t vanuit de volte de lange zijde op gaat goed gaat kun je het eens doen door een paar meter na A wat schuin aftewenden en dan iets in die buiging de lange zijde op rijden. Bij die van mij pakte dit goed aan.
Probeer t niet te snel te laten lukken, geef m de tijd om t te leren.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:26

heb ik dan zo'n simpel paard?
als je paard goed aan de hulpen staat dan brengt hij iig de achterhand naar binnen als je daar de hulp voor geeft zo heb ik het ook gedaan later ben ik wat meer de puntjes op de I gaan zetten meer rond meer bij elkaar etc.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 16:23

Hmmm,

ook maar eens gaan proberen morgen.

thanx voor de uitleg al was deze vraag eigenlijk niet van mij...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:48

Yep, mijne ook Nimber. Alleen wat extra werk gehad aan de juiste buiging, daar wilde ie zich nog weleens drukken.
Mijn instructrice zegt altijd: een paard wat goed los is in het lijf en goed aan de hulpen staat pakt nieuwe oefeningen zo op.
Nou zal ik niet beweren dat ie nooit herrie heeft geschopt met nieuwe oefeningen, maar dat had altijd te maken met de puntjes op de I.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 18:52

Bedankt voor de uitleg!!