hoe vind jij hoe het moet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:12

Ik ben bezig om mijn pony in te gaan rijden.
En nu heb ik daarbij al een keer les gehad voor de basisbeginselen alleen ben der echter zelf niet van overtuigd dat ik daarbij mijn pony goed doe en dat het op de juiste manier gebeurd.
De man in kwestie heeft er ervaring mee en doet dit al jaren.

Eerst de pony gelongeerd zonder tuig en daarna met tuig dit
Daarna erop eerst met longeerlijn en daarna zonder.
Toen kwam het gedeelte zonder pony wilde niet vooruit en de man zei dat ik moest drijven en anders al wel een tik met de zweep moest geven.
Ik vind zelf voor een pony die nog niks snapt en dan als een gek gaat loopt drijven en dan ook nog eens een tik geeft dat dit geen leuke ervaring geeft.
Hoe kan ik dat wel het beste aanpakken om de pony voorwaarts te laten gaan gewoon drijven en tik met de zweep wat hij zegt of zijn jullie van mening dat het anders moet.
Zojaa graag tips
ben weer bezig om een goede andere instructeur te vinden maar wil voor zo lang tips waarbij ik zelf aan de slag kan.

Moatsje
Berichten: 54
Geregistreerd: 24-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:31

Het is inderdaad niet eerlijk tegenover je pony om hem te gaan slaan met een zweep als hij de hulpen nog niet snapt. Het beste is om iemand in het midden van de bak te zetten met een longeerzweep. Zodra hij gaat stilstaan geef jij been en diegene met de longeerzweep maak hem duidelijk dat hij moet gaan lopen net zoals bij het longeren. Je pony zal dan op een gegeven moment jou hulp begrijpen. Een pony die ingereden word moet je niet met een zweep rijden. Iemand die je helpt je pony voorwaarts te houden is het beste.

En wat betreft die man, ik zou een andere instructeur nemen die wat vriendelijker is tegenover je pony. Je pony moet het rijden wel leuk blijven vinden anders krijg je alleen maar problemen.

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:36

Moatsje schreef:
Het is inderdaad niet eerlijk tegenover je pony om hem te gaan slaan met een zweep als hij de hulpen nog niet snapt. Het beste is om iemand in het midden van de bak te zetten met een longeerzweep. Zodra hij gaat stilstaan geef jij been en diegene met de longeerzweep maak hem duidelijk dat hij moet gaan lopen net zoals bij het longeren. Je pony zal dan op een gegeven moment jou hulp begrijpen. Een pony die ingereden word moet je niet met een zweep rijden. Iemand die je helpt je pony voorwaarts te houden is het beste.

En wat betreft die man, ik zou een andere instructeur nemen die wat vriendelijker is tegenover je pony. Je pony moet het rijden wel leuk blijven vinden anders krijg je alleen maar problemen.


die man komt ook niet meer ;) was 1 keer en nooit meer vond het toch al niet betrouwbaar genoeg. Ben al opzoek naar een ander iemand.
Maar dan denken we toch hetzelfde daarover dat het zo niet hoort.
Maar zal dat is gaan proberen dat geeft een fijner beeld over hoe ik mijn pony voorwaarts kan laten lopen.
tips nog altyd welkom

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:37

daar zijn meningen over verdeeld,

als ik in ga rijden en de pony snap het niet dan loopt er even iemand langs en drijf ik aan en hij lijd,

sommige doen het daarop en andere niet, snappen ze het niet dan drijf ik en geef ik een klap (zacht met de hand op de kont) kan ook werken.

en anders pakken wij er wel een zweepje bij.

we doen vooral niet iemand met longeerzweep midden in de bak laten staan, jij die erop zit moet op de pony letten en de pony op jou, de pony zal dan alleen maar op degene letten die midden in de bak staat met die o zo enge zweep.

nee voor ons klein tikje en kijken hoe paardje reageert en de meeste snappen dit echt naar de eerste keer gewoon.
je moet een paard niet verwennen tijdens het inrijden maar consuquent blijven.
heb je later alleen maar profijt van,

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:37

gaat het om het voorwaarts rijden of omdat de pony niet vooruit wil en blijft stilstaan ? zit ook verschillen in natuurlijk

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:39

StalNollie schreef:
gaat het om het voorwaarts rijden of omdat de pony niet vooruit wil en blijft stilstaan ? zit ook verschillen in natuurlijk


pony wil niet vooruit blijft stil staan

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:40

Aan de longe kun je de stem-comando's leren. Handig om te gebruiken als je erop gaat.

Verder vind ik een tikje niet erg hoor.
De zweep moet geen straf-middel zijn, maar door een tikje te geven snapthij wel dat hij naar voren moet.
Ik was er niet bij, dus kan niets zeggen over de man, maar wil wel aangeven dat een zweepje echt geen probleem hoeft te zijn.

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:41

stalnollie jou moet ik daarin toch ook wel gelijk geven over de longeerzweep had er niet echt verder over negedacht.
Over het conseqeunt blijven vind ik af en toe nog wel is moeilijk ben te bang om mijn pony een nare ervaring er mee te geven

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:45

Maar zolang de meeste mensen zeggen dat het geen kwaad kan af en toe een tikje. Om haar te helpen om vooruit te stappen dan denk ik toch wel dat ik het erin ga houden. En dan hoop ik de nodige resultaten te krijgen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:46

een tikje met de zweep is op zich niet erg, maar je moet wel eerst weten of je pony je gewoon niet begrijpt. Anders is het niet eerlijk tegenover je pony. Best is dat er dan iemand eventjes mee stapt en stopt, terwijl jij de hulpen geeft (zowel stem als been) en eventueel een tikje van de zweep.
Maar als je pony echt niet vooruit wil, dan zal je wel iets "harder" moeten optreden. jou wil is wet of je pony nu nog groen is of niet.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:49

door een tikje te geven krijgt een paard echt geen nare ervaring,

vooral bij het inrijden is consequent blijven en rustig blijven het belangrijkste,

geef hulp .. geen reactie.. een tik.. reactie belonen
op zit en teugel weer stilzetten en het van hierboven weer herhalen en blijven herhalen tot hij de hulp snap zonder zweep.

rustig aandraven op hulp geen reactie zweep reactie belonen.
daarna lekker stoppen en belonen. de volgende dag weer het zelfde ..

en pony snap dingen niet voor de eerste keer jij moet hem helpen en de weg wijzen.

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:52

kijk is aan petitparis en stalnollie dat zijn tips waar ik wat aan heb vooral dat berichtje van jou kan ik veel mee stalnollie.
Vanmiddag ga ik het even in de praktijk uitvoeren.
Mischien kan ik ook we iemand vinden die eventueel foto's maakt. Zodat jullie kunnen zien wat mijn ervaring erin is en of jullie nog eventueel aanvullende tips hebben.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:52

petitparis schreef:
een tikje met de zweep is op zich niet erg, maar je moet wel eerst weten of je pony je gewoon niet begrijpt. Anders is het niet eerlijk tegenover je pony. Best is dat er dan iemand eventjes mee stapt en stopt, terwijl jij de hulpen geeft (zowel stem als been) en eventueel een tikje van de zweep.
Maar als je pony echt niet vooruit wil, dan zal je wel iets "harder" moeten optreden. jou wil is wet of je pony nu nog groen is of niet.


huh? Bedoel je nu dat de zweep wel dient als strafmiddel?

Met een tikje kan je namelijk ook zorgen dat het paard(je) leert begrijpen dat hij voorwaarts moet als de ruiter been geeft.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:54

Tuurlijk snapt je pony het niet!Iemand in de bak met de longeerzweep is prima maar ik neem altijd gewoon een zweepje mee.
Dit in combinatie met een stemhulp en je pony leert vrij vlot naar voren te gaan.Hier boven staat het prima beschreven!
Geef je pony geen slaag,maar een kleine schrikreactie op het zweepje maakt dat hij voorwaarts gaat.
Succes!

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:56

dankjee ambre dat gaat nu zeker lukken met de tips

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:58

@ superwoman: nee ik heb een paard geweten dat echt niet begreep dat ze vooruit moest als er been gegeven werd of met de zweep getikt, die hebben ze uiteindelijk half afgeranseld, totdat er eindelijk iemand langs kwam die zei dat het paard het niet begreep. die is mee gestapt en eventjes aangedraafd en probleem was opgelost. Dat paard is al die tijd wel mooi blijven stilstaan omdat ze dacht dat dit de bedoeling was.

En ja een zweep is een versterkend en in bepaalde gevallen een corrigerend middel. Dus afhankelijk hoe je het bekijkt onrechtstreeks een strafmiddel

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:01

petitparis schreef:
@ superwoman: nee ik heb een paard geweten dat echt niet begreep dat ze vooruit moest als er been gegeven werd of met de zweep getikt, die hebben ze uiteindelijk half afgeranseld, totdat er eindelijk iemand langs kwam die zei dat het paard het niet begreep. die is mee gestapt en eventjes aangedraafd en probleem was opgelost. Dat paard is al die tijd wel mooi blijven stilstaan omdat ze dacht dat dit de bedoeling was.

En ja een zweep is een versterkend en in bepaalde gevallen een corrigerend middel. Dus afhankelijk hoe je het bekijkt onrechtstreeks een strafmiddel


Ik denk wel dat dat een uitzonderlijk geval is :=
Meeste paarden zullen wel gaan lopen bij een tikje en de meeste mensen zullen hun paard bij "geen reactie" niet afranselen...

Maar goed, ben blij dat we het verder eens zijn ;)

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:05

De moeder van het verzorgstertje van mijn pony's maakt straks even foto's.
Dus als goed is zet ik ze vanavond erop ;)
Maar daarvoor maak ik een nieuw topic aan want foto's mag ik hier niet plaatsen voor zover ik weet

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:09

Zijn jullie trouwens ook van mening om de pony eerst te longeren voordat je erop gaat ?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:04

toen ik 14 was en geholpen heb bij het inrijden van jonge pony's was het de gewoonte de eerste weken de pony eerst even aan de longe te zetten, zodat hij indien hij dat nodig achtte nog even gek kon springen/bokken,...

Nu zie ik dat ze de jonge paarden bij ons op stal ook meestal nog even longeren of met zadel in de stapmolen zetten. Ik denk niet dat je er iets mis mee doet.
Eerst longeren omdat je paard anders te hevig is, doe ik niet meer. Eenmaal ene paard/pony het zadel, ruiter en ruitergewwicht geaccepteerd heeft, dan is het aan de ruiter om duidelijk te maken dat van zodra het zadel erop ligt het "werken" geblazen is en geen tijd om spelletjes te spelen. Ik heb met mijn vorig paard die fout gemaakt, op verplaatsing altijd even aan de longe zetten om de overtollige energie eraf te krijgen en te laten rondkijken, kon er uiteindelijk thuis ook amper zo opstappen en rijden. Want die wilde altijd eerst even rondsjezen

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:06

jelledaantje schreef:
Zijn jullie trouwens ook van mening om de pony eerst te longeren voordat je erop gaat ?


Zeker in het begin wel!
Even de basis herhalen - zowel het gevoel van het zadel als de stemhulpen.

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:08

vooruit houden op je stemhulpen. en keer een tik erbij is zeker geen probleem. maar bij jonge paarden is je stemhulp het aller belangrijkste!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:16

Ik vind niet dat je je paard nu al met een zweep moet gaan rijden. Hij vindt het nu allemaal al spannend en eng en nieuw genoeg en een zweep lijkt me daarbij niet bevordelijk.

Ik zou liever gewoon met iemand aan de hand de hulpen leren, of idd met een longeerzweep erachter. De opmerking dat je paard dan alleen maar op de persoon met die o zo enge zweep let, vind ik al geen goeie redenatie. Het paard moet namelijk niet bang zijn van de longeerzweep, net als een gewone zweep is dit alleen een hulpmiddel om het duidelijker te maken voor je paard. En uit instinct, komt voorwaartse drang van achteren. Beestje moet nu dus nog leren dat het ook op z'n buik aangegeven kan worden.

Het feit dat ie stil gaat staan op het moment dat de longe er af gaat, is omdat hij gewoon niet snapt wat de bedoeling is. Longeren heeft ie geleerd, de longeerzweep snapt ie ook. Jouw beenhulp echter nog niet.

Dus zoals al eerder aangegeven, leer je paard een stemcommando (als het goed is kent ie die al van longeren: stap, draf, galop).
Als je paard het stemcommando snapt, kun je hem al iig duidelijk maken wat de bedoeling is en zo de beenhulp (mbv iemand erbij) aanleren.

Ikzelf rijd sowieso niet met zweep omdat ik vind dat ik mijn paard zelf actief moet kunnen houden en niet dmv een zweep. Verder geen bezwaar tegen mensen die hem wel (correct) gebruiken hoor^^

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:16

ben benieuwd naar de fotos zet hier wel even dan de link in,

rijd al jaren paarden/ponys in dus als je advies wil hebben mag je altijd mailen/pb-en

zou wel voordat je erzelf op gaat een tijdje voorlongeren, dus even longeren en dan er pas op.. dan is hij de meeste energie kwijt en gaat hij vaak niet snel met jou aan de haal, ( alle paarden zijn natuurlijk anders)
en dit bouw je steeds meer af naarmate jou paardje leert.

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:35

Stond daarstraks echt perplex naar haar opgezadeld en haar hoofdstel omgedaan te hebben
Kon ik gek genoeg gelijk opstappen wel was ze onrustig maar het is natuurlijk nog steeds wennen en een beetje eng.
Verder kon ik zo met haar wegstappen en had ik dus helemaal geen zweepje nodig. Ze bleef maar voorwaarts wel was ze heel schrikkerig en merkte ik dat ze haar balans nog moet zoeken met iemand op haar rug. Hoe kan ik dit oefenen zodat haar balans goed word.
Oja de batterijen waren leeg dus we hebben geen foto's kunnen maken zaterdag pakken we het weer op dus dan maken we foto's.
Is het goed dat we om de dag rijden en dan eerst even stappen een paar dagen en dan langzaam draf eraan toe te voegen en daarna galop. Want wil haar niet teveel belasten ineens