hoe straffen van je paard of pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

hoe straffen van je paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 17:53

Hoi,
Vandaag was ik weer aan het rijden (ik maar denken dat het na lange tijd klote eindelijk goed ging)...

ze hield het bit vast liet met geen enkele mogelijkheid meer los, ik teugels wat langer en ze liet nog niet los, wat voltes en andere figuren en nog liet ze niet los, daarna kwam het protesteren; plotseling zijwaards gaan en achterwaards...
in de galop bit vast pakken en bak rond racen....

nou hoorde ik net van iemand op stal, ik geloof niet in het straffen met de zweep.. wel in het consequent zijn en lief doen...

hier stond ik wel van te kijken al ben ik consequent, mijn pony neemt loopjes op onverwachte momenten.
als ze gaat protesteren door zijwaards en achterwaards te gaan geef ik haar een lel met de zweep, dit ook omdat als ik mn benen gebruik ze nog verder gaat protesteren.

als ik gewoon lekker aan het rijden ben en ik doe een oefening die ze makkelijk kan maar ze verdomt het om te doen geef ik haar een lel, omdat ze niet reageert op een 'trap' van mijn benen. ik weet dat ze het kan, dus waarom zou ik dan nog poeslief doen als ze me in de maling neemt??

het rijden wordt steeds minder leuk ik kom er chagrijnig van af, omdat het voor de zoveelste keer weer niet goed ging

wie heeft er tips over hoe ik dit kan oplossen??

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:57

Moeilijk om zo te zeggen, dat zou ik moeten zien. Heb je geen instructrice?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 17:59

ik heb instructie juist hele goede,
zij zegt juist ook weer dat ik mijn pony goe dmoet aanpakken, ze is slim en loopt overal onderuit.

maar net als met dat bit vast pakken, zegt zij dat ik moet los laten en toe geven. wat ik dan dus ook doe, daarna moet ik weer oppakken en verder gaan met rijden maar zodra ik oppakte greep ze weer naar het bit.

en nu is het juist erger geworden, ze BLIJFT het bit vasthouden, ik kan met lange teugels rijden en nog houd ze vast!!! Scheve mond

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:34

Klinkt mij eerder als een probleem in de rug of mond! Helemaal als ze zoiets anders nooit doet, zou dit dan ook zeker na laten kijken. Een pony die anders weleens wat nukken heeft zal echt niet zomaar uit het niets 'onverklaarbaar' gedrag gaan vertonen. Als het brutaalheid/uitproberen is zal het steeds erger worder, maar niet ineens exploderen.

Als je daarna echt zeker weet dat er niks aan de hand is en het gewoon gedonder van je pony is, inderdaad aanpakken. Maar voorkomen is beter dan straffen, dus aan de gang houden en de tijd niet geven om een loopje met je te nemen. Doet ze dat wel zet er dan gewoon een keer de rem op, desnoods tegen het schot aan, ho is ho. En andersom ook, lopen is lopen, dus been is reactie. Echt heel erg consequent blijven. En straffen met een zweepje alleen op de 'juiste' momenten. Als hij er net vandoor is gegaan en je hebt m eindelijk stil heeft een mep niet zoveel nut meer. Als hij bokt of steigert kan een tik wel uitmaken! Een strenge stemverheffing werkt vaak ook goed, helemaal als je het combineert met een zachte stem als hij wat goed doet.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:09

als je idd zeker weet dat het niks mis is, helpt misschien een rolbit. ik heb hier verder totaal geen verstand van, dat moet ik er bij zetten, maar ik heb gehoord van mensen dat het voor hun heeft geholpen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:53

Als het heel spontaan is opgekomen, kan het bijna wel zeker iets fysieks zijn. Laat haar eens nakijken door TA en/of DA, danwel fysio.

Pas als je alles hebt uitgesloten, kan je er rijtechnisch werk van maken.

Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:56

Tyrza schreef:
Als het heel spontaan is opgekomen, kan het bijna wel zeker iets fysieks zijn. Laat haar eens nakijken door TA en/of DA, danwel fysio.

Pas als je alles hebt uitgesloten, kan je er rijtechnisch werk van maken.


hier ben ik het echt helemaal mee eens!!

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:29

een paard doet nooit zomaar dingen expres overal is een reden voor,laat er idd nakijken en zoek toch andere instructie,mischien rijdt je je paard scheef,mischien rijdt je haar " te grof" dat ze protesteert omdat je haar bij voorbaat al pijn doet...laat het uitzoeken als ze lichamelijk niets vinden dan moet je echt je eigen rijden nakijken een paard kan door spanning door te grove hulpen b.v. ook heftig gaan reageren en protesteren

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:34

Tyrza schreef:
Als het heel spontaan is opgekomen, kan het bijna wel zeker iets fysieks zijn. Laat haar eens nakijken door TA en/of DA, danwel fysio.

Pas als je alles hebt uitgesloten, kan je er rijtechnisch werk van maken.



ben er vergeten bij te zetten:

pony is nagekeken door verschillende DA's een TA, kraker/fysio...
er is niets mis met haar, ze doet het eigenlijk al sinds ik haar heb. ene keer is ze lief, de andere keer is het gedonder en doet ze niets anders dan dwarsbomen en overal onderuit komen (of iig poging tot)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:35

Elisa2 schreef:
een paard doet nooit zomaar dingen expres overal is een reden voor,laat er idd nakijken en zoek toch andere instructie,mischien rijdt je je paard scheef,mischien rijdt je haar " te grof" dat ze protesteert omdat je haar bij voorbaat al pijn doet...laat het uitzoeken als ze lichamelijk niets vinden dan moet je echt je eigen rijden nakijken een paard kan door spanning door te grove hulpen b.v. ook heftig gaan reageren en protesteren


ik heb net een nieuwe instructrice, bij haar gaat het al een stukje beter voorheen was het namelijk veel erger. ze liep inderdaad scheef, maar ik vermoed dat dit komt omdat ik een paar maanden geleden +- een jaar niet heb gereden.

Daarvoor reed ze L. (ook wel met moeite, maar ze heeft nu nieuwe dingen uitgevonden)

hm de zin dat een pony nooit iets zomaar expres doet?
ik had hiervoor een pony die het leuk vind mensen van zich af te smijten en dat deed ie ehct doodleuk! niemand kon erop blijven zitten... en hij had ook niets geen problemen enz. Scheve mond

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:57

Expres is het woord niet. Waarschijnlijk mis je de handigheid om het op te lossen en sluipt het er steeds meer in dat ze stouter wordt. Ook kan het er een beetje aan liggen dat het een merrie is. Mijn ponymerrie was vroeger ook zo grillig vanwege haar hormonen.

Ik denk dat je het er toch op moet houden dat je zeer regelmatig zult moeten gaan lessen (aangezien het al beter gaat bij je instructrice) om er weer wat lijn in te krijgen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 08:59

sorry ik denk dat ik het dan verkeerd heb uitgelegd, sinds dat ik les heb, gaat het een stuk beter met rijden.
ik heb regelmatig les en mijn instructrice helpt mij regelmatig.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:02

Dat zeg ik toch? Lachen

Doorgaan met lessen, als het kan vaker in de week.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:49

heel veel sucses gewenst! :-} keep up the good work

MijnMullino
Berichten: 119
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 23:26

Ik zou het gevecht na zo vaak proberen en consequent te zijn, niet eens meer aangaan, en er een slof bij pakken! Dan wordt het voor jou al leuker en voor je paard stukken moeilijker. Als je begint met rijden, begin dan zonder slof, pakt ze het bit te vaak gemeen vast dan slof er om. Natuurlijk langzamer hand het slofgebruik afbouwen. Of miss is een dubbelgebroken bit iets, dat ze dan meer gaat spelen (als je deze natuurlijk nog niet hebt). Hoop voor je dat het oplost, mijn stalgenoot zit namelijk met exact het zelfde (ook merrie) probleem. De bovengenoemde tip werkt bij haar wel. Succes