Voorwaarts rijden en nageeflijk vs zwaar op de hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Voorwaarts rijden en nageeflijk vs zwaar op de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 23:35

Vandaag weer privelesje gehad en nav mijn coupon van mn eerste wedstrijd gingen we werken aan de impuls en het voorwaarts zijn. Was ik wel blij mee want ik merkte de laatste tijd weer dat ik dat wat aan het verslappen liet Lachen Ik kreeg ook al advies van Jippie om Waldo meer voorwaarts te rijden een tijd geleden Lachen en mijn nieuwe springinstructrice is ook van het type goed benen eraan.

Dus wij aan het werk. Halt houden. Twee tellen, vlot wegstappen twee passen en halt. Drie tellen vlot wegstappen en halt. Kostte wat moeite want Wal heeft al moeite met de rem (oftwel lekker doowalsen) en ook een automatische piloot (wat wil zeggen dat als je twee keer twee tellen halthoud meneer weet van oh dat doen we en zelf initiatieven gaat nemen ipv wachten op mijn hulpen) Nou op een bepaald moment was ie goed aan het been. Stappen, been aanleggen = wegdraven. Weer flink wakker gemaakt, zodat ie ook echt op lichte druk vertrok. Ging op een bepaald moment super, hij ghing naar mijn idee ook wat verruimen en meer zijn benen optillen ipv dat dode vogeltjes geslof waar ie nog wel eens in wil terugvallen Haha!

Nu mijn vraag aan jullie. Ik mocht Waldo niet onder me uit laten lopen, duss been eraan en begrenzen voor (want hij heeft idd nog wel eens de neiging om harder te willen en dan alsnog uitelkaar vallen) dus ik moest hem opsluiten. Nadeel hiervan, en van het overgangen rijden, is dat ik dus op een bepaald moment geen handen meer over heb Knipoog Wal wordt dat heel sterk. Volgens mijn instructrice moeten we eerst door dat stadium, pas als ik hem goed aan mn been en bij elkaar heb kunnen we weer gaan werken aan dat ie lichter in de hand wordt. Ik merkte nu wel dat ie hoe meer ik van achteruit reed, hij ronder ging lopen (aangezien ie ook vaak een valse knik heeft en niet ronder wil afbuigen) dat deed ie nu dus lekker. Galop aanspringen enzo ging met druk ook veel beter. Zodra ik hem alleen meer ruimte gaf, hand naar voren, ging ie weer uit elkaar lopen of onder me uit rennen. Dus wat dat betreft heeft mn instructrice gelijk ja.

Is dat vaker zo, dat je tot die voorwaartse ontspanning kan komen door eerst veel op druk te rijden? Ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om te weinig te doen voor mezelf en te veel toe te staan dus is dit harde werken weer een beetje wennen. Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!



Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 23:28

Steigeraar was ie al dus wat dat betreft Haha!

Nee hoor hoop ik niet weer zo te maken,
iig bedankt voor je antwoord. Ik merk wel dat Waldo veel beter gaat lopen op deze manier maar ik moet dus oppassen dat ik hem niet te sterk laat worden. Op deze manier verlies ik mijn rem, zeg maar. Als ik hem van achter naar voren rijd met druk op de teugels en ik wil hem terugnemen door een ophouding, kom ik er totaal niet door. Net als vandaag in de springles, dan is ie zo voorwaarts en opgeprikt zeg maar dat ie dan mag galoperen en daar schiet ie dan onder me weg en krijg ik hem met geen mogelijkheid meer terug in het tempo, omdat ik met de ophouding niet doorkom. Dus ik moet nu de balans zien te vinden tussen druk en trekken denk ik, want dit is puur spierballen kweken en Wal is toch sterker dan ik. Voorheen dacht ik dus dat alles vanuit de ontspanning moest komen, maar dan ga ik hem te erg laten lummelen en omdat ik een ontspannen mond wilde liet ik mn teugels te lang en viel ie uit elkaar. Maar we gaan vol goede moed verder!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 10:29

Waldo lomp? Een doordouwer? Een drammer? Boos! Schijnheilig
Haha nee hoor dat klopt precies. Meneer is ook niet voor niks jachtpaard met doel: Als het moeilijk wordt gaan we maar zo hard mogelijk en dat hoofd naar bendenen, dan zien we de honden niet dus neus moet zo ver mogelijk omhoog Haha! Dat laatste is er al een beetje uit, maar dat doordrammen als het moeilijker wordt niet. Sjongejonge, net als gisteren in de springles, dan is ie zó aan het racen (ik verdenk hem er dan van dat ie weer jachtmanieren heeft opgedaan omdat ie weer mee was zaterdag, en te enthousiast is omdat we twee weken niet gesprongen hadden) en het leuke is dan dat ik hem op wil vangen op de volte maar dan valt ie door de bocht en raakt ie zn evenwicht kwijt, met als gevolg dat ie nog harder gaat, hoe dapper ik hem ook ondersteun. Zucht... gelukkig komen die buien niet zo vaak meer voor.

En inderdaad Margreet, ik ben dus echt spierballen aan het kweken en ja Rieja, op de zit reageert ie niet zo. Wel vaag, want met losstappen met lange teugel oefen ik altijd halthouden enkel op mn zit, dan hoef ik me maar een fractie zwaarder te maken en dan staat ie stil, en zodra ik iets naar voren ga stapt ie weer. Dus wat dat betreft wil ie wel, maar zodra we aan het werk zij is ie dat knopje weer vergeten Haha!

Wat een reacties op dit topic *LOL* Bedankt jongens, begin een beetje door te krijgen wat ons doiel zou moeten zijn. What about een Iwaldo meetdag, mogen jullie je eens uitleven op dat leuke paardebeest van mij? Extreme duivel Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers