Gewicht, binnen-, buitenkant of rechtop??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:45

Pardon, dan is het gewoon een slechte westernruiter geweest en teveel gedrukt Vork

Wat raar is aan het geheel: We leren in alles dat het paard wijkt voor druk (teugels, been etc etc) En dan moet het paard voor een bocht plotseling achter de druk aangaan als je iets naar binnen zit. Beetje onlogisch eigenlijk (vind ik Schijnheilig )

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 10:46

Prisca schreef:
Met springen is het maar net welke kant je op gaat na de sprong je gaat niet links hangen als je rechts moet??.

Wel Haha!
Want dan landt je paard in de rechtergalop. Nou ja, niet hangen natuurlijk he Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:27

josien schreef:
Ik ga een duidelijk voorbeeld. Inderdaad was de druk veelste groot, maar ook bij minder druk raakt het paard uit evenwicht.

Dat is ook zo als je teveel naar binnen hangt.

Citaat:
Ga je het gewicht naar buiten verplaatsen dan is dit onmogelijk voor het paard waarop het paard het gewicht inplaats van naar binnen naar buiten mee gaat verplaatsen om maar overeind te blijven en daardoor zonder teugel gebruik in contra stelling die bochten neemt.

Is niet onmogelijk. Dat kan het paard prima Lachen
Als je naar binnen gaat zitten is het voor je paard juist veel zwaarder om in de juiste galop te blijven omdat het binnenschouder meer belast wordt.

Citaat:
Trouwens het paard wijk ook voor druk als je mee zit in de bocht.

Leg eens uit als je wilt? Welke druk is dat dan?

Citaat:
Zet is iemand op je schouders en laat die dan verschillende kanten op gaan hangen(dus gewicht gaan verplaatsen). Je gaat zeker te weten naar rechts als die gene rechts zwaarder maakt.

Nee, je VALT naar rechts Knipoog
Dat is juist het probleem Lachen

Het verschil tussen naar buitenzitten en naar binnenzitten is mijns inziens ook nauwelijks te zien. Omdat je een paard zo rechtop mogelijk door een bocht wilt hebben in de dresuur zit je zelf ook vrijwel rechts boven je paard. Anders wordt het in bv springen. Als je daar kijkt, zie je dus dat heel veel springruiters meer op de buitenkant zitten.

Wat goed of fout is kun je pagina's over vol praten, maar beide manieren werken gewoon Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:14

josien"]
Ik denk vanuit het paard. Daar ik al heel wat probleem paarden heb getraind weet ik dat dwang doormiddel van het paard naar binnen of naar buitendrukken zeer onplezierig is voor een paard.
[/quote]
Probleempaarden? Die zijn er m.i. niet. Ik heb trouwens ook wel mijn portie gehad hoor Knipoog

[quote="josien schreef:
Inderdaad val je naar links of recht met iemand op je schouders, maar zo iemand doet dit zeer overdreven. Zou je deze vragen jouw door middel van gewicht heel subtiel te proberen sturen dan lijkt het net of het vanzelf gaat. Natuurlijk moet zo iemand dan wel direct weer direct het gewicht gelijk verdelen als de wending(bocht) klaar is.

Dat is ook zo, daarom werkt deze manier ook Lachen

Citaat:
Je leert een paard zoals jij noemt toegeven aan druk, dus uitwijken voor druk. Op het moment dat je het gewicht licht naar binnen brengt zeg je dus eigenlijk van ga is weg van deze druk waarop het paard naar binnen zou gaan.

Het paard wat zuiver toegeeft aan druk zo weggaan van de druk. Wat jij omschrijft is tegen de druk in gaan. Kijk je van boven: Je verplaatst iets naar links. Het paard wijkt voor druk, de enige manier om dat te kunnen is door rechts te gaan. En niet, zoals je zegt, naar links.

Citaat:
Zelf werk ik weinig of bijna niet met druk. Ik noem het communicatie daar het subtiel met juist gebruik van lichaam word gevraagt. Het paard dwingen door opzij te hangen of heel sterk het gewicht naar binnen te brengen vind ik geen goede methode.

Het lijkt me duidelijk dat ik daar hetzelfde over denk

Citaat:
Even over dat galop. Welk been hoort te dragen? Het binnen achterbeen of niet. Hoe behoort het paard als het goed is te lopen? gewicht dragend met de achterhand.
Een paard dat sterk op de voorhand loopt zou daarbij naar mijn inzien en mijn ervaring nog steeds niet omspringen, maar dan eerder terug komen in tempo of juist harder gaan. Het binnenvoorbeen in galop is daarbij tevens het been die zorgt voor de evenwicht en waar het paard het beste gewicht kan dragen als hij al op de voorhand loopt.

Dit stukje kan ik niet echt plaatsen in ons stuurmechanisme praatje Verward

Citaat:
Beide methode's werken anders zou het niet gedaan worden. heb zelf ook jaren western gereden en ook met het gewicht op de buitenkant gereden. Ik moet zeggen dat het bij mijn paard geheel aafrechts werkte. Dus rechts met gewicht op links was links enz. Nu heb ik geen smal paard die je om kunt duwen, maar een paard met een sterk karakter en eigenmening.

Zou het dan niet gewoon vanhet paard afhangen
Kijken wat je paard het makkelijkste vindt?
Ik heb een smal paard en ook een niet-small Rolleyes paard Haha!

Citaat:
Probeer anders zelf is uit met een jong paard die nog weinig gereden is. Kost even wat moeite, mara ik weet zeker dat je op deze manier het paard zonder teugel en been kan sturen.

Doe ik regelmatig, mijn ervaring is dat jonge paard makkelijker sturen door gewicht aan de buitenkant (nou ja, subtiel gesproken dan he Lachen te hebben. Dit omdat jonge paarden anders snel geneigt zijn om naar binnen te vallen. Dat ze dit later niet meer doen is omdat ze sterker zijn en dus meer weerstand kunnen bieden aan het naar-binnen-val principe.

Ik denk dat "het" grote verschil van beide systemen zit in de snelheid die je bij deze systemen kunt ontwikkelen. Vandaar denk ik ook dat veel reiningruiters voor het buitenkantprincipe gaan en engelse dressuur ruiters voor het binnenkant principe

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:41

Citaat:
Als we het hebben over sturen komt evenwicht er als vanzelf bij kijken of niet. En evenwicht zonder dragend achterbeen kun je geen evenwicht noemen.

OW zo, ja idd Lachen

Citaat:
Haha, ik denk dat onzer ervaringen heel anders is. Als ik zo denk rij jij voornamelijk western paarden Zelf ben ik meer klassiek gericht.

Ehm nee, western pas sinds twee jaar ofzo Lachen
Daarvoor engels en nu nog steeds. Ik snapte ook al nooit waarom western altijd zo anders werd gevonden Haha!
Snap ik nu nog steeds niet.

Citaat:
Dit zou inderdaad het verschil zijn. Als ik reining ruiters door de bochten zie vliegen kan ik me heel goed voorstellen dat ze op de buitenkant gaan zitten anders hangen ze er naast Haha!

Als je snel gaat en op de binnenkant wilt zitten flikkert je paard gewoon om Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers