Zadelmak maken van tuigpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noor2

Berichten: 5
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Rotterdam

Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 00:05

Graag zou ik wat info willen over het zadelmak maken van mijn tuigpaard.
Ik heb hem sinds een maand,het is een friese ruin (met hengstengedrag,beetje laat geruint,zo nu en dan).
Verleden week ben ik begonnen met hangen,dit ging allemaal goed hij bleef ook netjes staan.
Daarna ben ik begonnen met zitten,ook dit ging allemaal heel goed,totdat het kind van degene
die me hielp met de longe vast te houden met het hek van de bak ging spelen en mijn paard daar
dus van schrok.Op dat moment was ik net bezig met opstappen,ik zat dus met 1 been half over hem
toen hij daarvan schrok.Mijn "hulp" ging helaas aan de longe trekken en trok dus ook de teugel uit mijn
hand waardoor hij dus helemaal uit de kolder ging,ik half op hem.Zonder teugel en stijgbeugel.Heb geprobeerd te gaan zitten,maar hij was zo aan het bokken en stijgeren hierdoor ook omdat de "hulp" de longeerlijn beet bleef houden(je kan je wel voorstellen wat voor situatie dat was),ik heb haar bevolen om los te laten wat ze uiteindelijk ook deed.Hij ging er in rap tempo vandoor en bleef maar bokken,voor mij was het op dat moment het veiligst om me van hem af te laten glijden en weg te rollen van hem.Helaas was ik toch te geblesseerd om direct weer op te stappen.Dus moest ik wachten tot ik weer wat kon doen.
Ik heb nog steeds veel pijn,maar ben zondag toch weer begonnen met hangen omdat ik het niet te lang wil laten duren,heb gelijk een andere "hulp" erbij gehaald die al bewezen heeft dat ik aan haar meer heb.Helaas heeft mijn paard er wel wat aan over gehouden,hij neemt het bit niet meer aan als ik hem
het hoofdstel wil om doen.terwijl hij altijd met zijn hoofd naar beneden kwam als ik hem het hoofdstel liet zien.Hij is 1.70 hoog dus is een probleem nu.zelfs met opstapje gooit hij zijn hoofd zover omhoog dat ik er met geen mogelijkheid meer bij kom.Ik blijf daarop rustig proberen en beloon hem(met aaien en lieve woordjes) telkens als hij met zijn hoofd omlaag komt.Daarnaast gooit hij zijn kont opzij en gaat hij dus lopen en als hij de kans krijgt wil hij er in draf vandoor als ik wil gaan hangen,dus dat maakt het moeilijker om op te stappen om te gaan hangen.Het enige wat gebleven is is dat hij graag kijkt naar wat ik aan het doen ben.
Wie heeft er een paar tips?

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:12

Oooh, een Fries, ik dacht dat het om een tuigpaard ging ;)
Het vergemakkelijkt het alleen maar, dat hij al voor de wagen is beleerd.
jammer dat je hulp een blunder maakte!
Met dat bit, dat is een kwestie van even goedmaken met hem. bit erin, en er weer uit, aantal keren achter elkaar, en hem belonen met liefst appelstukjes.
Ik denk dat je niet te veel moet hangen. Met hulp van een goeie assistent, die hem goed vast houdt, er zo snel mogelijk op!
Als ik het verder lees, heb ik het idee, dat hij behoorlijk met je aan de haal gaat.

friezen zijn niet altijd de gemakkelijksten, ze kunnen erg drammerig zijn, maar ook schrikken als er eigenlijk niets aan het handje is, kom je vaak tegen bij vooral Friezen.

O ja, en weet je zeker dat je zadel goed past?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:30

Als ik dit hier lees ben ik toch weer in verzet geschoten, ik geef je paard eigenlijk groot gelijk.
Ook vind ik dat je gewoon verkeerd bezig bent, wat heb je je paard al geleerd voordien ?
Je probeert er nu aan te gaan hangen, dan er op gaan zitten, en dan schrik je eigenlijk als je paard dan zegt ok nu vertrekken we heel even.
Doe eerst grondwerk (stap, draf, stop, wijken voor druk, dan eventueel een galopje maar das alleen maar om eens te zien hoe hij loopt en dan ook hem op de comando's leren reageren, .....
Desensibiliseren , met bijna alle voor de hand zjnde voorwerpen, je paard moet gewoon rustig en stil blijven staan.
Whoaaaa is stop en wel onmiddelijk, een halve stap verder is een hele stap te ver.
Wees steeds een leider , wees vriendelijk maar ook supercosequent, nooit even iets toegeven.
Dan gaan we beginnen met de hals te buigen en na te geven, zowel links als rechts, ook laten lopen aan de longe met binnenstelling en ook met buitenstelling, ....
En dan is er nog een hele reeks die ik zo zou kunnen opnoemen die dan ook nog moet gedaan worden , en als die dingen klaar zijn , dus gekent zijn , zal je paard als vanzelf je eigenlijk komen vragen wanneer kom je op mijn rug ik ben er klaar voor, en das dus het moment waar je stillekes kan gaan proberen op te stijgen .
Zoals je bezig bent , is het gewoon verkeerd, mssn lukt het wel mssn ook niet, maar het zal altijd een hele schok geven, en niet uit medewerking zijn, als je met paarden bezig bent moet er comunicatie zijn , jij moet steeds de eerlijke leider zijn, en je paard moet je dus in alle mogelijke situaties vertrouwen.

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:40

@Aeolus, in het profiel van de TS staat, dat het gaat om een paard, wat altijd voor de wagen heeft gelopen.
En normaal gesproken, moet je op een paard als deze, na een paar dagen longeren zo kunnen opstappen en wegrijden.
Verder is mijn ervaring dat vooral Friezen de mogelijkheden uitbuiten die je ze geeft, en daar lijkt dit paard erg mee bezig.
Erg leuk, je theoretische rijtje, maar heel vaak overbodig. Ik las ergens, een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die je hem geeft, en dat is hier aan de hand.
Doortastend te werk gaan, net doen of er niets aan de hand is, en een dergelijk paard is binnen een week totaal zadel en ruitermak.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:51

Nee das echt niet waar, je kan er dan wel mee rijden das wel waar , maar de kwaliteit en de bereidbaarheid van het paard te willen meewerken zal echt spektaculair stijgen indien je er de basis goed insteekt.
Als je in manèges rondkijkt en je vraagt hoeveel van de eigenaren een beetje kunnen wijken voor het been, dan sta je gewoon versteld van de antwoorden, de meeste paarden die dan al heel veel jaren in de lessen meelopen, kunnen dit nog steeds niet.
Als je bij de basisopleiding daar een paar dagen echt niet meer hoor , daar werk in steekt zal het verder opleren nadien veel makkelijker gaan verlopen.
De meeste probleempaarden zijn probleempaarden geworden door juist verkeerd of onbegrijpelijk gedrag van de mens naar het paard toe.

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:57

Hoezo is het niet waar wat ik zeg? Het gaat hier om een paard wat de basis al kent.
Verder gaat het hier volgens mij echt niet over een probleempaard, maar eentje die misschien even goed moet worden doorgereden door een handige ruiter, die veel ervaring heeft met onervaren paarden.
En vergeet niet, dat vooral Friese paarden erg lomp en schieterig tegelijk kunnen reageren, ook daar moet men mee om kunnen gaan.
Bovendien is dit geen manegepaard. De reden waarom manegepaarden vaak niet willen wijken, komt niet door de opleiding van het paard zelf, maar doordat ze zijn afgestompt door onkundige ruiters, die veel te veel met de voeten zitten te schoppen. Heeft dus vooral met de opleidingsgraad van de ruiters te maken.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 02:44

Bij een paard wat alleen nog maar voor de kar heeft gelopen, kun je het beste de eerste paar keer opstijgen als hij oogkleppen op heeft.
Tuigpaarden vinden het meestal heel eng om iets boven hun te zien en kunnen bang zijn voor het klemmen van de benen.
Ook de eerste paar keer (bijna) alleen op je stem rijden (dit zijn ze gewend).

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 02:47

Brainless schreef:
Bij een paard wat alleen nog maar voor de kar heeft gelopen, kun je het beste de eerste paar keer opstijgen als hij oogkleppen op heeft.
Tuigpaarden vinden het meestal heel eng om iets boven hun te zien en kunnen bang zijn voor het klemmen van de benen.
Ook de eerste paar keer (bijna) alleen op je stem rijden (dit zijn ze gewend).


fijn, dat je dat even post, dit was ik eigenlijk een beetje vergeten. Maar het klopt wel.
Maar het gaat hier niet om een tuigpaard :+

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 02:56

ozzyhorse schreef:
Brainless schreef:
Bij een paard wat alleen nog maar voor de kar heeft gelopen, kun je het beste de eerste paar keer opstijgen als hij oogkleppen op heeft.
Tuigpaarden vinden het meestal heel eng om iets boven hun te zien en kunnen bang zijn voor het klemmen van de benen.
Ook de eerste paar keer (bijna) alleen op je stem rijden (dit zijn ze gewend).


fijn, dat je dat even post, dit was ik eigenlijk een beetje vergeten. Maar het klopt wel.
Maar het gaat hier niet om een tuigpaard :+

Ok sorry, ik reageerde omdat iemand boven mij poste dat hij alleen nog maar voor de kar had gelopen....

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:33

ozzyhorse schreef:
Maar het gaat hier niet om een tuigpaard :+


Ongeacht het ras (al is het een engels volbloed), als het tot dusver alleen nog maar voor de kar heeft gelopen heeft hij toch gefunctioneerd als tuigpaard?? Of is dat iets minderwaardigs ofzo?? mag toch hopen van niet.. ;(
Lijkt me dat de commandos zoals genoemd door voorganger dan toch ook gewoon opgaan? Of worden voor de kar lopende friezen anders voor de kar gereden dan voor de kar lopende haflingers (ik noem maar wat)?

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:00

Nee, dat klopt niet Troi. Tuigpaard is een fokrichting binnen het KWPN, en een paard wat voor de kar loopt is nog geen tuigpaard. Andersom, als je een tuigpaard voorziet van zadel, blijft het een tuigpaard ;) In dit geval is het een menpaard.

@Noor2, ik heb nog even nagedacht, het zou ook best kunnen, dat je paard een hekel heeft aan het hangen. Een kennis van mij had eentje die dat ook had, en die greep ook alles aan om er onderuit te komen.
Misschien toch handig om er even iemand bij te halen die geen angst kent, en die zonder te twijfelen zo op dit paard stapt.

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:05

een keertje hangen in de stal?... Met zijn hoofd tegen de muur en zijn lijf, maar wel het hoofd een beetje naar de helper toe dat als hij gaat lopen de helper hem naar de andere muur kan leiden. Zo doen wij dat ook bij een 'rillige'..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:08

@LadyLynn, en wat als hij dan uit zijn dak gaat??

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:08

ozzyhorse schreef:
Nee, dat klopt niet Troi. Tuigpaard is een fokrichting binnen het KWPN, en een paard wat voor de kar loopt is nog geen tuigpaard. Andersom, als je een tuigpaard voorziet van zadel, blijft het een tuigpaard ;) In dit geval is het een menpaard.


Goh, weer wat geleerd :)* , mij is altijd verteld dat tuigpaard niet een ras is maar een gebruiksrichting (vergelijkbaar met westernpaard).

KDS

Berichten: 810
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:19

Citaat:
En vergeet niet, dat vooral Friese paarden erg lomp en schieterig tegelijk kunnen reageren, ook daar moet men mee om kunnen gaan.


Ik heb op een Friese fokkerij rondgelopen, maar wat mij vooral is bijgebleven is juist de gevoeligheid en subtiliteit van Friese Paarden. Maar ook de dunne grens tussen subtiel en afgesloten of paniek.

Wat betreft het bit, ik weet niet precies hoe de hulp en de longe en het paard verboden waren, maar als het via het bit was en de hulp is blijven vasthouden terwijl het paard trok heeft hij natuurlijk redelijk wat gevoeld in zijn mond. Kan me voorstellen dat hij daar nu ietsje moeilijker over doet.

Wat dat betreft sluit ik me dan aan bij aeolusnr1, maar ook omdat ik eigenlijk aan zou raden altijd te beginnen met grondwerk. Ongeacht wat voor paard en wat hij hiervoor al kan. Wat hij met een ander kan is leuk maar een paard moet toch ooke cht een band met je hebben wil het 'echt iets worden' je kan werken met een paard maar je kan ook samenwerken met een paard, en bij dat laatste is in mijn ogen een goede band van groot belang. Het scheelt natuurlijk wel enorm dat het paard de commando's al kent, en al kan sturen, en al kan remmen en gewoon gewend is aan alles om eht rijden heen. Maar toch misschien eerst de band (weder)opbouwen voordat.

Dus zover 'terug naar het grondwerk' hoef je ook niet (note: grondwerken is niet teruggang!) hij is alles wel al gewend, maar hij moet nu inzien dat jij een goed mens bent en dat het allemaal goed is als jij er bent. Dus inderdaad even duidelijk maken hoe het ervoor staat dat jij een goed en rechtvaardig persoon bent waar hij op kan vertrouwen. Hij kan zelf wel aangeven wat hij wel en niet aankan denk ik...

Maar het is moeilijk (of juist makkelijk) roepen van achter het toetsenbord.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:19

niet overdrijven e, het is vnl een samenloop van omstandigheden die je nu in deze situatie gebracht hebben. Wat gebeurd is, dat is gebeurd en moet je achter je laten.
Dus gewoon terug longeren, terug hangen enzo.
Verder wel consequent, hij hoeft je niet in de maling te nemen.
Ook opletten dat je dit doet op een rustig moment, dus liefst geen spelende kinderen enzo.
Wss is hij even hard geschrokken als jullie. Verder zorgen dat je ervaren personen bij de hand hebt. Zoals dat voorvalletje met de longe. levensgevaarlijk is dat. En ik weet want ben zelf al een paar keer op die manier van een jonge bok gevallen met snij-brandwonden als gevolg.
Dus gewoon opnieuw proberen

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:23

LadyLYn, levensgevaarlijk, om dat in een stal te doen.

@Troi, en zo weet ik weer bijna niets over westernrijden! (er is verder ook verschil tussen tuigen en "gewoon" mennen, als je over tuigen spreekt, worden daarmee de aangespannen showrubrieken bedoeld)

KDS, is het je in die tijd ook opgevallen dat vooral Friezen bijzonder dominant kunnen zijn, en dat ze dat ook naar buiten laten zien met de meest rare sprongen en andere acties?

Hier komt ook nog eens bij kijken, dat het vaak zo is, dat je bijzonder consequent moet zijn. (maar dat geldt natuurlijk voor meer rassen)

Bulck, ik blijf er over aan het denken, dat het best zou kunnen dat dit paard juist de pest heeft aan hangen. Die zijn er meer......... verder kun je zelf ook niks, als je hangt.
Verder ga ik er wel in mee, dat je dingen die zijn gebeurd, achter je moet laten. Het is vaak het beste, om net te doen of er niets aan de hand is.
Een paard is erg gevoelig voor de stress van mensen, en om dat even over te brengen heb je binnen een dag voor elkaar.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:25

als ze een hekel hebben aan hangen dan gewoon zo snel mogelijk erop.
Eindeloos hangen heeft ook geen zin e :-).
Ik doe meestal maar 1 of 2 keer hangen en dan erop.

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:30

Is vaak ook beter, Bulck. Even een opstapje ernaast en een betrouwbare hulp, of de ruiter een beentje geven en dan zo snel mogelijk zitten.
Overigens rij ik zelf niet, maar help wel vaak met zadelmak maken van jonge paarden.
hangen kan ook gevaarlijk zijn, dat hebben we 1x gezien bij een jong dier, toen de muskaton van de longe knapte. Het beest vloog door de bak, en de "hanger" (gelukkig met helm) scheerde rakelings langs de bakrand.....

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:39

Je moet het mij niet vertellen....
Ik ben liefts zo snel mogelijk op het paard en los van de longe.

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:52

Brainless schreef:
@LadyLynn, en wat als hij dan uit zijn dak gaat??


dan spring je eraf net als in de bak, maar dan hoef je niet meteen achter je paard aan te hollen ;)

Tuurlijk je moet wel eerst kijken hoe hij op t zadel reageerd aan de longe, dan spring je er een paar neer naast, keer met de beugel wapperen...

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:54

ozzyhorse schreef:
LadyLYn, levensgevaarlijk, om dat in een stal te doen.


hoezo is dat dan levensgevaarlijk? Als jij een goede helper hebt die weet waar hij mee bezig is, en ook wat kracht in zich heeft zie ik het probleem niet hoor, wij hebben dat vaker gedaan en idd paard schrikt, ik laat me los en de helper parkeert hem tegen de muur.

in de stal heeft het lang niet zoveel vrijheid om weg te glippen als hij bang is, in de stal voelt hij zich opgesloten en kun je het met kracht én wat handigheid oplossen.

Het is een fries van 1.70... als die schrikt en ervandoor gaat in de bak dan ga je waarschijnlijk skydiven..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:57

LadyLynn schreef:
ozzyhorse schreef:
LadyLYn, levensgevaarlijk, om dat in een stal te doen.


hoezo is dat dan levensgevaarlijk? Als jij een goede helper hebt die weet waar hij mee bezig is, en ook wat kracht in zich heeft zie ik het probleem niet hoor, wij hebben dat vaker gedaan en idd paard schrikt, ik laat me los en de helper parkeert hem tegen de muur.

in de stal heeft het lang niet zoveel vrijheid om weg te glippen als hij bang is, in de stal voelt hij zich opgesloten en kun je het met kracht én wat handigheid oplossen.

Het is een fries van 1.70... als die schrikt en ervandoor gaat in de bak dan ga je waarschijnlijk skydiven..


Ik ken deze manier, echter kan geen enkele man tegen de kracht van een paard. Ik ben zo toch al verschillende keren in de stal op de grond gegaan. Paard gaat omhoog, komt neer en gaat onderuit. En dan is een stal toch klein hoor. Ik heb liever dat ik erop zit en ze afgaan dan dat ik 'opgesloten' zit.

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:01

bulck schreef:
LadyLynn schreef:

hoezo is dat dan levensgevaarlijk? Als jij een goede helper hebt die weet waar hij mee bezig is, en ook wat kracht in zich heeft zie ik het probleem niet hoor, wij hebben dat vaker gedaan en idd paard schrikt, ik laat me los en de helper parkeert hem tegen de muur.

in de stal heeft het lang niet zoveel vrijheid om weg te glippen als hij bang is, in de stal voelt hij zich opgesloten en kun je het met kracht én wat handigheid oplossen.

Het is een fries van 1.70... als die schrikt en ervandoor gaat in de bak dan ga je waarschijnlijk skydiven..


Ik ken deze manier, echter kan geen enkele man tegen de kracht van een paard. Ik ben zo toch al verschillende keren in de stal op de grond gegaan. Paard gaat omhoog, komt neer en gaat onderuit. En dan is een stal toch klein hoor. Ik heb liever dat ik erop zit en ze afgaan dan dat ik 'opgesloten' zit.


dan heb jij geen fijne helper gehad.. het is toch juist super belangrijk dat de helper het paard bij zich houdt als het afgaat!!.. anders kun je net zo goed meteen los eropspringen...

en ik zeg ook niet dat wij áltijd in de stal gaan hangen, maar als wij zo'n rillige hebben dan toch echt wel 1 of 2 keer. Buiten valt veel meer te zien en de stal is vertrouwd.

Maar goed, natuurlijk iedereen zijn eigen manieren en theorien..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zadelmak maken van tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:06

Als het paard tegen de wand aan springt of zich acuut achterover laat vallen, daar houd zelfs een goede helper van 120 kilo niets aan. Als jij er dan onder komt te liggen is dat niet fijn.