ik kan 2/3 weken niet rijden wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

ik kan 2/3 weken niet rijden wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 23:17

IK heb toen ik me paard kocht ook een zadel gekocht inmiddels is ze veel meer spieren gaan krijgen en na een paar keer opvullen moet ik nu echt een nieuw zadel allen heeft de zadel maker pas over 2/3 weken tijd

wat kan ik nu doen om dr wel los en op conditie te houden
ik weet wel loslaten en longeren en aan de pessoa longeren mar dat gaat ook vervelen en daar komt ze niet echt los in dr hals door?

ik kan niet een ander zadel lenen want de kans is groot dat ze dan weer de lucht in gaat als het zadel niet goed ligt.

Weten jullie nog iets waar ze een beetje los van blijft en nog conditie heeft als ik weer verderga met rijden (ze heeft snel last van dr spieren als ze wat minder doet als ze gewend is) en komt ze omhoog

alvast bedankt
groetjes roxane

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:26

Ik heb afgelopen zomer 3 maanden niet kunnen rijden omdat meneer een rugblessure had.
Ik moest dus gedwongen longeren, elke dag!
Je kan een paard heel goed aan het werk zetten hoor aan de lijn, je kan met 1 en 2 lijnen, met balkjes of een klein sprongetje.
Heel veel overgangen laten lopen, van goed longeren kan een paard echt goed loskomen hoor.

Ik heb persoonlijk ook heel veel aan de hand gedaan en een beetje aan de lange teugel geprobeerd.
Spaanse pas wat bijgeschoold enz enz.
Probeer er wel veel afwisseling in te houden, het is net als met het rijden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 23:49

Ik weet niet hoe jij de pessoa vastmaakt of hoe jij longeert maar ik heb de meeste paarden die ik ken wel los zien worden van de pessoa. Misschien op een lagere stand vastmaken? Of misschien helemaal geen pessoa maar touwtjes of een Gogue of Chambon? En als het er gaat vervelen, longeren is niet saai rondjes laten lopen, nee, ook hard werken. Overgangen, tempowisselen. Volte 10 meter, volte 20 meter, en allerlei variaties daarin, stukje rechtdoor, overgangen, tempowisselingen, over de balkjes heen en zo gaat et hele verhaal maar door, tis netzoals met rijden, je maakt et leuk.

Ik weet niet of jullie een molen hebben anders zet je em daar een flinke poos in? Beetje varieren dus.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 23:57

nou ik zet de pessoa op verschillende hoogtes
het is niet datr ze dan veel minder gaat nageven op m hand maar dat ze geen stellingen meer geeft naar een paar dagen pessoa
ook het ik dat met coque of Chambon dat is het zelfde
die rondjes kan ik niet groter maken dan de helft van de bak en ik kan ook geen rechte stukken (de bak is altijd door nog iemand bezet
balkjes lopen kan ik wel doen maar het lukt niet om dr met stellingen los te krijgen aan de pessoa (als ik dan weer ga wijken enz zit ze zo vast als wat)
enne als ze 2 weken (niet achter elkaar maar wel steeds er aan moet) dan gata het zeker wel vervelen hoor!!!! want dan gaat gewoon dat koppie in de lucht en steigeren (en het is niet zet hem dan strakker dan kan ze ook die kop niet in de lucht steken want dan trekt ze gewoon dr bit helemaal uit dr mond)

ook is er geen molen
wie wete er nog iets

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 08:55

Niet 2 weken achter elkaar alleen maar longeren maar ga eens lekker een stuk wandelen met haar (vergeet geen goede schoenen aan te trekken Haha! )
Kijk of je haar een keer kan losgooien, een beetje spelen, lekker dollen in de bak. Ook een beetje spelen niet alleen maar alle dagen keihard aan het werk, gewoon ook leuke dingen doen. Tijdens dat lopen kan je haar af en toe ooklaten grazen.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 10:54

tsja maar ik sta met me paard op een manege dus als ik al een keer kan longeren dan kan ik maar 20 minuutjes en loslaten is er bijna helemaal nit bij. meestal worden de paarden op de manege gelongeerd en kan ik daar bij met dr. meestal als de bak dan vrij is zijn er nog 5 minuutjes over en dan beginnen de lessen. (ik gooi dr normaal ongeveer 1x in de 2 weken los, maar soms is er vaker plek en is het soms wel 3x in de week(er bij dan, naast het rijden))
Met dr wandelen doe ik ook wel vaak. en grazen zal ik ook wel wat vaker gaan doen!

bedankt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:12

Ik weet niet waar je zit in ZH ??

Maar ik hoor wel vaker dit soort verhalen en daar baal ik van dit moet niet kunnen Boos! . Je moet niet 2/3 weken zonder zadel zitten mocht dat wel zo zijn dan regelt hij maar een leenzadel (die past) of je gaat naar een ander.

PS Freddy´s Ruitershop in Nieuwegein (Utrecht) regelt het in een paar dagen bij mij in 2 dagen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:56

Je kunt misschien ook zonder zadel rijden? Of misschien kun je je paard een weekje vakantie geven op de wei?

Horse_Lovertje
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:56

Zonder zadel rijden kan ook
E het is nog soms lachuh ook
Of ga met hem door het bos wandelen

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 18:00

Ja het is ook niet dat ze te weinig beweging gaat krijgen maar ik heb die week er na al weer wed en 2 weken later concous
oja ik krijg pas 29 maart me nieuwe zadel Huilen
ik ga nu maar omdedag zonder zadel rijden maar dat is niet zo'n strak plan want ze gaat vaak de lucht in maar ze moet toch even lopen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:24

Longeren is niet alleen rondjes rennen, daar kun je ook veel mee trainen. overgangen, schijnovergangen, volte openen / sluiten. balkjes, cavaletti.
Met de pessoa longeren vind ik ook goed werken, en je hoeft niet bang te wezen voor strak worden in de hals want als ik eenpaard met de pessoa longeer is ie ook mooi los in de hals.
Vrijspringen vinden de meeste paarden ook leuk en t is ook goed voor de rug & achterhand.
Maar... als jy m al amper los kunt gooien weet ik niet of je dan wel de mogelijkheid tot losspingen hebt.

Btw ik vind t wel matig dat je zolang dan zonder je zadel zit. Zolang doen ze er niet over om m te maken?
Is er nix met die zadelmaker te regelen over een leenzadel oid??
Of is er nix anders in de buurt waar je zadel heen kunt dat ie sneller klaar is?? Want dat duurt idd wel erg lang

Suc-6 ermee

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 12:45

JA als ik dr los kan gooien dan probeer ik dr wel ef te laten springen
maar dit zadel wat ik nu heb is nix meer aan te doen en kan niet nogmeer opgevult worden
ook kan je volgensmij nix lenen daar Frusty
maar ik wis niet dat je zolang moest wachten tot dat de zadelmaker langs kon komen voor een nieuw zadel (hij hoeft dus niet gemaakt te worden) aante meten maar ja ik heb gistere eventjes zoder zadel gereden en als ik nu vroeg ben kan ik mischien nog wel in de bak loslaten dus we zullen zien wat we vandaag weer kunnen gaan doen!