Z2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Z2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 17:51

Mijn vriendin gaat volgend jaar Z2 starten maar haar galopwissels zijn erg slecht. Hij changeert achter eerst en bouwt erg veel spanning op. Wat te doen?

friespaard
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:52

Waarschijnlijk houd je hem teveel tegen met je hand, met name de nieuwe binnenteugel dien je te ontspannen tijdens het changement, anders kan hij voor niet omspringen. Misschien komt daar ook de spanning vandaan.

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:53

een draf balkje op x leggen en er in gallop over heen gaan zo changert ze zeker wel eerst voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:56

Geen drafbalk!!
Rij hem op de wissel ietsje naar voren en geef lucht. Ik denk dat ze het paard van voren blokkeert.

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:19

Jippie schreef:
Geen drafbalk!!
Rij hem op de wissel ietsje naar voren en geef lucht. Ik denk dat ze het paard van voren blokkeert.


hm.. vraagie.. ik heb eigenlijk altijd gelerd dat je changementen altijd kunt oefenen met een draf balk...kun je me misschien uitleggen waarom dat dan niet moet????? Verward

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:36

Bij het changeren over een balkje leer je het paard weg te springen van het achterbeen af in plaats van een nette wissel te maken in het zweefmoment.

In dit geval zou het nog wel eens kunnen helpen omdat dit paard achter eerst springt, de meeste paarden hebben als probleem dat ze achter naspringen, wat versterkt wordt door over een balkje te changeren.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:45

ik zette dit neer in een ander toppic:

Citaat:
met een kruisje zou ik niet doen, dan gaat je paard al gauw de wissel in 2 stukken doen en dat is niet de bedoeling.

een van de betere manieren is om eerst te zorgen dat je paard goed van de stap naar de galop aanspringt met niet al te veel hulp. (hij moet ook van galop naar stap kunnen), als hij dit een beetje onder de knie heeft, kun je het beste beginnen met het aanspringen op de rechtezijde en dan dus alleen de goede galop en die de contra, lukt dat goed op bijde kanten en ook in wendingen dan zou je kunnen proberen om je paard vanaf de rechte/langezijde in contra galop aan te laten springen (het is het makkelijkste om deze 2 manieren van aan galloperen eerst een aantal keren in draf te doen en daarna vanuit stap.)
als dit goed lukt. kun je gaan proberen om je paard een eenvoudige wissel te laten maken op de lange zijde, dus contra aanspringen van uit stap of draf, dan terug naar stap een paar passen en dan vanuit stap weer naar de "goede" gallop. lukt dit goed op bijde kanten dan kun je het eens op de diagonaal proberen. als je dit onder de knie hebt, kun je overgaan naar de vliegende galop wisselss, eerst contra aanspringen en dan wisselen naar de goede galop. hier voor moet je de juiste hulpen onder de knie hebben (dit geld ook voor de eenvoudige wissel) zorg ten alle tijden dat je paard voldoende sprong heeft anders kan hij geen goede wissel maken, zorg dat hij goed van achter naar voren loopt en iets berg opwaarts gaat lopen. zorg bij de wissel dat je goed de stelling en buiging insteld, liever overdreven veel dan te weinig en je sprong verliest. zorg dat de overgangen vloeient zijn, zorg voor goede been en zit hulp hier geldt ook bij liever overdreven dan te weinig.

als je ze op de langezijde onder de knie hebt zou je ze kunnen proberen op de diagonaal, maar let op dat je hier niet altijd op te werk gaat, en zorg dat je ook ooit gewoon door gallopeert en in contra galop doorgaat.

ik kies er bewust voor om het eerst vanaf de contra galop te proberen omdat je paard dan makkelijker omspringt naar de "goede" galop omdat hij de contra waarschijnlijk moeilijker vindt dan de "goede" galop.

zorg daarnaast ook voordat je hier aan begint dat je paard over een goede contragalop beheerst omdat je dit nodig hebt.

je ziet dat dit een best lang traject is en neem er dan ook de tijd voor, ga er van uit dat het een aantal maanden zal duren voordat het goed gaat.



misschien heeft ze er wat aan, het is een van der wegen die naar rome leid, bij mij werkt het zo altijd erg goed heb er nooit problemen rondom gehad.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:50

Ik zou het ook niet te vaak oefenen, die wissels. Alleen op de dagen dat hij erg safe aanvoelt.

Balkje zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb het nog nooit een van mijn trainers zien doen trouwens.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:45

Ikzelf vond het fijn om de wissels te oefenen vanuit een S van hand veranderen, omzetten en dan de wissel springen. Dan is het omzetten nog wat duidelijker dan op een rechte lijn.

Overigens oefende ik daarna weer een S met contragalop, voor de gehoorzaamheid Knipoog.